Hej Stefan!
At 10:34 2007-03-19, you wrote:
I er miljöbilsutvärdering så använde ni er av en hypotes att gasbilar kör 55% naturgas och 45% biogas. Allt enligt förbrukningsstatistik.
Ni är säkert helt medvetna om att e85 bilarna inte körs på enbart e85. Då detta bränsle är dyrare så körs merparten på bensin. Ni kan jämföra ökningen av antalet sålda e85 bilar med förbrukningen av e85. Det vore klädsamt om ni använder er av motsvarande teknik när ni mäter utsläppen av dessa bilar.
Gröna bilisters svar:
Vad som är "miljöbäst" är knutet till en tidpunkt. Om 30 år har vi andra fordon som då är miljöbäst, om 100 år ytterligare andra.
Vi resonerar dessutom så att vi kan inte lyfta fram alltför få modeller. Då kommer vi bara påverka ett fåtal människor och organisationer i deras val. Om vi presenterar ett urval av bilar med varierande egenskaper kan vi påverka fler.
Vi framhåller i text intill våra tabeller att den som kör på biogas uppnår bättre miljöegenskaper.
Biofogar ytterligare några kommentarer som jag satt ihop som svar på en annan fråga:
Det du tar upp - vad bilförarna tankar i sina fordon - har betydelse, men den dimensionen har vi inte gått in på, bl.a. för att det inte finns någon nämnvärd kunskap om detta. Även gasfordon går i viss okänd omfattning på bensin.
Vi har behandlat E85 och fordonsgas på samma sätt, nämligen använt statistik för det som har passerat genom slangen mellan tankstationen och fordonet i landet som helhet.
På senare år har små gasfordon vunnit promenadseger i Miljöbästa bil, eftersom biogasen är det klimatmässigt bästa bränslet. I miljöbästa bil 2006 rankas bilarna för första gången efter respektive bränslets faktiska sammansättning på marknaden, vilket för fordonsgas innebär 55% fossil naturgas och 45% förnybar biogas. Etanolen i E85 beräknas till 50% vara tillverkad av sulfitmassa från pappersindustrin, och till 50% komma från Brasilianska sockerrör. Siffrorna kommer från Svenska Gasföreningen respektive SEKAB.
Vi utgår från verkligheten, inte idealen. I framtiden hoppas vi att fordonsgasen består helt av biogas, och att etanolen tillverkas på klimatmässigt bästa sätt. Då justerar vi givetvis våra beräkningar. På vissa håll i landet, såsom i Trollhättan, Östergötland, Stockholm och Uppsala tankar man redan idag enbart biogas, men eftersom flertalet fordon inte enbart används lokalt gör Gröna Bilister inga särskilda beräkningar för dessa orter.
Jag sätter upp dig som prenumerant på vårt nyhetsbrev, gratis och utan förpliktelser. Kanske skulle du också bli medlem och få tidning och medlemsförmåner?
Gunnar
Gröna Bilisters kansli
Är du inte redan medlem i Gröna Bilister? Gå i så fall in under
Medlemsinformation på www.gronabilister.se!
Ett brev till Gröna Bilister
Jag tycker det är ett märkligt sätt att resonera. Listan är väl avsedd att få människor att välja den klimatbästa bilen.
Om man då exempelvis bor i Linköpingstrakten och kör mest där omkring så är det ju sämre för klimatet om någon väljer att köpa en etanolbil efter att ha läst deras lista.
Det finns ju två tydligt skilda kvalitéer av metangasen, varför inte då redovisa dem separat? Jag håller med om att det kan vara svårt för en kund att veta vilken gas de tankar i sina hemmatrakter, men det kan man ju upplysa om i brödtexten.
Hade det varit så att det inte var regionalt styrt var man fick biogas eller naturgas, eller att det blandades friskt överallt, så hade jag haft större förståelse för deras resonemang.
Det finns även en viss kortsiktighet i deras sätt att redovisa klimatbästabilarna eftersom biogasproduktionen är den som växer snabbast. Långsiktighet är dock något de själva avsa sig i deras brev ovan.
Om man då exempelvis bor i Linköpingstrakten och kör mest där omkring så är det ju sämre för klimatet om någon väljer att köpa en etanolbil efter att ha läst deras lista.
Det finns ju två tydligt skilda kvalitéer av metangasen, varför inte då redovisa dem separat? Jag håller med om att det kan vara svårt för en kund att veta vilken gas de tankar i sina hemmatrakter, men det kan man ju upplysa om i brödtexten.
Hade det varit så att det inte var regionalt styrt var man fick biogas eller naturgas, eller att det blandades friskt överallt, så hade jag haft större förståelse för deras resonemang.
Det finns även en viss kortsiktighet i deras sätt att redovisa klimatbästabilarna eftersom biogasproduktionen är den som växer snabbast. Långsiktighet är dock något de själva avsa sig i deras brev ovan.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Opel Zafira 04
Kan bara hålla med! Den typen av resonemang gör att jag tar övriga resultat de presenterar med en stor nypa salt.
Hittade en liknande miljöbilsklassning på någon Schweizisk hemsida fast mer omfattande och med betydligt fler bilmodeller. Där angav man de fossila koloxidutsläppen för CNG bilar med tre värden : bensin, naturgas och biogas så kan konsumenten själv bestämma vad man tankar med utifrån dessa uppgifter.
Då blir det dessutom tydligare vilken effekt det faktiskt har om man kan välja mellan naturgas, biogas eller Grön Gas konceptet och man kan göra ett aktivt val och då förhoppningsvis välja att bidra till att öka andelen biogaskonsumtion ytterligare.
Statistik från tidigare år har visat att mängden såld E85 respektive biogas relativt antal fordon av dessa slag har varit motstridiga. D.v.s. mängden såld biogas har varit mycket större än E85 trots att antalet E85 bilar varit flera gånger större än CNG bilarna. Den största relativa effekten från Etanolen är nog fortfarande som inblandning i vanlig bensin. Tror det beror på att de som väljer en E85 bil gör det av en annan anledning än den som väljer en CNG-bil...
Såvitt jag vet är Schweiz det enda landet förutom Sverige som säljer Biogas som fordonsbränsle i någon större utsträckning. Skulle vara intressant att veta hur stor andel biogasen utgör. Även där verkar konsumenten kunna göra ett aktivt val mellan att tanka ren naturgas eller en 60/40 blandning av natur/bio-gas.
Hittade en liknande miljöbilsklassning på någon Schweizisk hemsida fast mer omfattande och med betydligt fler bilmodeller. Där angav man de fossila koloxidutsläppen för CNG bilar med tre värden : bensin, naturgas och biogas så kan konsumenten själv bestämma vad man tankar med utifrån dessa uppgifter.
Då blir det dessutom tydligare vilken effekt det faktiskt har om man kan välja mellan naturgas, biogas eller Grön Gas konceptet och man kan göra ett aktivt val och då förhoppningsvis välja att bidra till att öka andelen biogaskonsumtion ytterligare.
Statistik från tidigare år har visat att mängden såld E85 respektive biogas relativt antal fordon av dessa slag har varit motstridiga. D.v.s. mängden såld biogas har varit mycket större än E85 trots att antalet E85 bilar varit flera gånger större än CNG bilarna. Den största relativa effekten från Etanolen är nog fortfarande som inblandning i vanlig bensin. Tror det beror på att de som väljer en E85 bil gör det av en annan anledning än den som väljer en CNG-bil...
Såvitt jag vet är Schweiz det enda landet förutom Sverige som säljer Biogas som fordonsbränsle i någon större utsträckning. Skulle vara intressant att veta hur stor andel biogasen utgör. Även där verkar konsumenten kunna göra ett aktivt val mellan att tanka ren naturgas eller en 60/40 blandning av natur/bio-gas.