Ja, sedan tio dagar äger jag en V70 -03 21000mil. Kanonfil bil, alla servicar gjorda på reimes i Linköping, allt är frid och fröjd, skönt att vara miljövänlig och köra billigt - tills idag.

Efter jobbet backar jag ut och får motorstopp. Bilen vill inte starta genom att bara vrida till startläget, så jag vrider till noll och startar på nytt. Startar direkt. Åker till bankomaten, och den startar direkt. Åker och tankar gas (hade 1/4 kvar). Kör ut från macken och bilen tvärdör på vägen. Lite stressad situation, så jag har inte 100% koll på detaljerna, men kunde konstatera att den gick att starta på bensin, men när jag(eller var det den själv?) växlade till gas dog den bums. Därefter fick jag nöta länge på startmotorn innan den ville gå igång. Aktiverar gasen varvid den dör. Oerhört besviken på mitt nyförvärv lommar jag hem 3 mil på bensin. Väl hemma provar jag samma sak. Växlar till gas och bilen dör och samtidigt klonkar/klickar det både fram och bak några gånger tills den stannat helt. Svårstartad igen. Provar att stänga av den i bensin-läge och starta på nytt. Startar direkt?
Låter bilen stå ett tag, åker till stan en sväng på bensin, växlar till gas och - allt fungerar. Jag gör vad jag kan för att återfå felet, provar olika vartal, växlar frenetiskt mellan gas /bensin men inte då. Allt är bra.
En annan notering jag gjort är att man ibland kan få nöta ganska länge på startmotorn innan den startar i vanliga fall (därav min fråga i granntråden, Fred). I alla fall längre än jag är van vid på min förra 740.
Min nya bil känns nu väldigt opålitlig (bytte bil pga den förras opålitlighet) och för mig är pengarna den kostade en astronomisk summa, jag har aldrig köpt något så dyrt... Så att ta den till en verkstad för att de skall byta på måfå gör jag bara inte. Jag är händig och ger mig gärna på det mesta men gashistorien kan jag inget om (och den lär ju knappast strula tänkte jag när jag köpte bilen).
Så nu till mina frågor:
1. Vad är fel?
2. Vad är inte fel, dvs kan någonting uteslutas?
3. Om det händer igen, skall jag prova någonting medan felet visar sig? Vara uppmärksam på något?
4. Hur mycket gas kan man byta själv om man kan meka? Kan man få tag på beg-delar någonstans?
5. Finns någonstans en utförlig beskriving på volvos gassystem, jag känner att jag måste förstå vad jag åker runt i
6. Om det skiter sig totalt, vilken verkstad ska den in på (billigt och utan giss-bytare)? Jag bor i Köping utanför Västerås.
7. Kan det vara en engångshändelse? Eller kommer den vara opålitlig tills någonting gjorts?
Stort tack på förhand!
Mvh Pontus