Ja, det får vi verkligen hoppas. Senast jag tankade, i Årsta, blev det nästan slagsmål. Vi var många som stod i kö i den 20-gradiga kylan och endast ett pump användes. Väntetiden var ca 30 min. En av de väntande åkte iväg, men kutym då är att den som väntat längst tankar nästa gång, dvs det kan betyda att två bilar på samma sida tankar efter varann. Men en taxichaufför på andra sidan tyckte annorlunda. Det blev vilda diskussioner där flera av de köande deltog. Med bättre tillgång på gas slipper vi kanske sådana här skärmytslingar i framtiden.
Det jag undrar lite över är ifall stationen i Älvsjö är tvingande för alla tunga gasfordon i Stockholm. Alltså om dessa fordon SKA åka dit för att tanka eller om det är så att de får göra det om de känner för det.
Jag som har närmast till Hagby är ju rejält trött på att behöva vända tillbaka bara för att jag ser att det står en (eller två eller tre) sopbilar vid pumpen. Det är ju helt meningslöst att ställa sig i kö bakom en sopbil då de ju helt tömmer mellanlagringen i kompressorhuset.
Om Älvsjö inte är tvingande för tungtransporterna så befarar jag att det inte kommer bli så stor skillnad för oss personbilsförare. Varför skulle en sopbil åka från norrort till Älvsjö om det inte krävs av dem...?
Fred wrote:Det jag undrar lite över är ifall stationen i Älvsjö är tvingande för alla tunga gasfordon i Stockholm. Alltså om dessa fordon SKA åka dit för att tanka eller om det är så att de får göra det om de känner för det.
Jag som har närmast till Hagby är ju rejält trött på att behöva vända tillbaka bara för att jag ser att det står en (eller två eller tre) sopbilar vid pumpen. Det är ju helt meningslöst att ställa sig i kö bakom en sopbil då de ju helt tömmer mellanlagringen i kompressorhuset.
Om Älvsjö inte är tvingande för tungtransporterna så befarar jag att det inte kommer bli så stor skillnad för oss personbilsförare. Varför skulle en sopbil åka från norrort till Älvsjö om det inte krävs av dem...?
... Macken har kommit till för att några av SÖRABs ägarkommuner ställt krav i upphandlingen av renhållningsentreprenör att sopbilarna ska drivas av biogas. Tankställen är dock en bristvara, varför SÖRAB tillsammans med AGA byggt denna mack på Hagby. ...
Det är ju helt logiskt att det är så. Dock har jag pratat med många renhållningsgubbar när jag varit där och de är lika, om inte mer, frustrerade att trycket alltid är så lågt på Hagby. Uppenbarligen är kapaciteten för dålig för att kunna tillgodose såväl renhållningsfordon som personbilar. Det verkar också som att det bara är en kompressor och en mellanlagringstank då tankningen ofta stannar så fort slang 2 kopplas på.
Man kan ju hoppas att de nya flaken med "3 ggr större kapacitet" kan göra att det blir lite bättre.