Tips angående service av gasbil! Pengar att spara!

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Tips angående service av gasbil! Pengar att spara!

Post by Fred »

Gasvänner!

Idag har jag varit och kollat upp lite priser på service till min V70 -02. Det visar sig att Volvo valt att salta priserna för just BiFuel på, ett för mig, ganska fult sätt!

Först vill jag uppmana alla att kika på de protokoll som finns på nätet. Klicka här och spara ned zip-filen. Packa upp arkivet och öppna den fil som heter 4.jpg.

Detta är Volvos originalprotokoll som alla auktoriserade verkstäder använder sig av. Notera att det endast är fyra punkter som skiljer BiFuel mot en vanlig bensinare!

1. Gastryck kontroll/justering
2. Gasfilter byte CNG
3. Gasledning: kontroll
4. Gasfilter CNG dränering

Då kommer vi till mina upptäckter idag. Min bil behöver en 20000 milsservice snart. Enligt serviceprotokollet är det endast punkt 1 ovan som skall utföras av de fyra extra BiFuel-punkterna vid denna service. På Upplands Motor har de något de kallar "Volvo Nice Price"-service som kostar 1595 kr för bilar som är äldre än sex år. Se här. I denna service ingår fler punkter än vad som står på originalprotokollet vilket gör att priset är fantastiskt bra! Bilia vill ha 200 kr mer för deras service. Dock är det så att punkten 1 ovan INTE ingår i denna "Nice Price"-service. När jag påpekade detta för kundmottagaren så fick han knappa lite till på datorn. Då blev det ett HELT annat pris!! Knappt 4000 spänn!!! :shock: Jag ifrågasatte givetvis detta men killen hade inget svar på varför det var så. OK, sa jag, vad kostar endast gastryckskontrollen och justeringen? Knappa, knappa på datorn: 1228 kr. Jaha, sa jag, då vill jag ha en "Nice Price" och tryckkontrollen/justeringen tar jag vid sidan om. Totalt 2823 kr i stället för nästan 4000 för exakt samma saker!! :evil:

Jag kollade också med Bilia och det är precis samma hos dem, med skillnaden att deras priser ligger mycket högre än Upplands Motor samt att de, som nämnts, har färre punkter på sitt protokoll.

Det är uppenbart att verkstäderna försöker sko sig på BiFuelägarnas aningslöshet. De förutsätter att vi tror att BiFuel är så väldigt mycket mer komplicerade att vi alltid väljer "specialservicen" för BiFuel trots att det bara är en punkt extra (i detta fall med 20000 milaservice).

Här finns alltså mycket pengar att spara! Kolla vad verkstäderna tar för en vanlig service för en bensinare och slå ihop det med vad de tar för de gasrelaterade punkterna. Jämför sedan det med vad BiFuel-servicen kostar!

Vill man spara riktigt mycket pengar tycker jag man ska skärskåda protokollen och notera vad mycket struntgrejer de tar betalt för..."Yttre belysning Kontroll", "Torkare/spolare: kontroll/justering, nivå", "Dörrar/motorhuv: smörjning av gångjärn och lås" t ex...det är ju inte speciellt svårt att göra själv...det handlar ju bara om att gå runt bilen och titta/känna på de olika sakerna samt att ha en sprayburk med smörmedel med sig (5-56 eller CRC Multi Lube som Bilia själva använder sig av t ex). Många av punkterna tittar ju även Bilprovningen på varje år så de känns ju också ganska onödiga.

Nu måste jag säga att Upplands Motors "Nice Price"-pris är svårslaget. Filter och olja ingår i detta vilket gör att det bara blir några hundringar dyrare än att göra hela servicen själv och då är det svårt att motivera sig att inte ta det. Man ska inte låta snålheten bedra visheten! :D

Nu blev det mycket Volvo här, och någon kanske tycker att jag borde postat detta under volvokategorin, men jag tänkte att det säkerligen ligger till på samma sätt för de andra gasbilsmärkena så det kan vara värt för er övriga att kolla upp samma sak nästa gång det är dags för service!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Tips angående service av gasbil! Pengar att spara!

Post by Hewey »

Kul att du hittade hur att inte betala så mycket om nästan självklara servicepunkter. Jag förstår att det är viktigt att ha service gjort i en verkstad om bilen har en bra servicehistori. Men dom som har köpt sin bil utan servicehistori, det är onöjdigt att låta verkstadkillar rova sig för några enkla servicepunkter.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Tips angående service av gasbil! Pengar att spara!

Post by Fred »

På bilar som är lite äldre/har rullat långt, där värdet redan sjunkit rejält, så betyder inte stämplarna speciellt mycket längre. Jag noterar själv i serviceboken när jag gjort servicen, miltalet och skriver "Se kvitton". Jag ser till att spara alla kvitton och använder serviceprotokollet för att kryssa av alla punkter. Möjligen kommer jag tappa några potentiella köpare när (om?) jag ska sälja bilen men de pengar jag sparat på att göra det mesta själv genom åren kommer kompensera för det i slutändan. Dessutom är tror jag att jag är lika bra, om inte bättre, på att smörja huven och dörrarna som vilken utbildad mek som helst! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
peberman
Posts: 2
Joined: 2010-08-20, 19:45
Location: Stenungsund

Re: Tips angående service av gasbil! Pengar att spara!

Post by peberman »

Intressant inlägg ,speciellt om man har volvo. Själv har jag nyligen beställt service hos VW för min golf varient bi-fuel 2006:a. Köpte den i somras. Tidigare har den rullat hos kommunen (gbg) och servats av Gatubolaget, som enl. VW-säljaren var auktoriserad serviceverkstad. De har markerat knapphändigt i serviceboken - "Tids- eller körsträcksberoende service". En gång har de även markerat tändstiftsbyte och en annan bromsvätskebyte. Bi len hade knappa 7000mil när jag köpte den. Nu 7500. VW säger att den här bilen ska ha s k Longlifeservice, vilken enl. serviceboken är lite annorlunda (annan olja och kanske nåt annat?) jämfört med "Tids- eller körsträcksberoende service". Enl. serviceboken ska tändstift bytas var 30000:e km. Enl. VW varje service (kanske ytterligare en grej i Longlife då).
Nåväl, 5300kr ska det kosta och detr var väl lite mer än jag trodde....tur att jag fick en rabattkupong på 20% för första servicen när jag köpt bilen hos VW. Vad säger VW-ägarna om servicekostaderna (har sett några inlägg som tycker det svider lite) och har någon jämfört som för Volvon ovan?
Någon Golf-ägare som har testat Longlifeservicen?
Det ska tilläggas att de håller med lånebil, som man bara betalar soppan för.
Volkswagen Golf Bi-fuel
Post Reply