Öland kan få egen biogastillverkning. Det är Borgholms energi som har utrett ett biogasnät på ön. Gasen ska komma från ett 30-tal lantbrukare och uppgraderas till fordonsgas i Borgholm.
Öland vill satsa på gas
Öland vill satsa på gas
http://www.sr.se/cgi-bin/kalmar/nyheter ... el=3427409
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Re: Öland vill satsa på gas
Inte för att vara negativ, men det där pratades det om för flera år sedan när jag köpte min första V70 bi fuel. Förhopningsvis blir det av framöver. Jag jobbar i Löttorp (norra Öland) på somrarna å sällan ser jag väl så många gasbilar på ett å samma ställe som där. Så marknaden finns ju garanterat under sommarmånaderna. Men det gäller att komma till skott med, inte bara utreda.
Hur kommer det sig?Oldfield wrote:Jag jobbar i Löttorp (norra Öland) på somrarna å sällan ser jag väl så många gasbilar på ett å samma ställe som där.

Att jag jobbar där eller att bilarna samlas där? Jag svarar på båda för säkerhets skull
Systembolaget har en sommarbutik i Löttorp som jag driver för andra året i rad. Företagets utlämningsställen klarar inte av trycket från alla turister så vi måste ha en tillfällig butik där. Vilket också svarar på det andra påståendet. Ölands befolkning ökar 10 ggr (från 30000 - 300000) under sommarveckorna. Nu kommer alla semestrande familjer från hela Sverige till ön rullandes i sina gasbilar. I år kommer det vara ännu mera gasbilar med tanke på Passatens framgångar. Och även i år kommer de inte ha någonstans att tanka utan får köra på bensin när de kuskar omkring på Allvaret och resor till stranden.

Systembolaget har en sommarbutik i Löttorp som jag driver för andra året i rad. Företagets utlämningsställen klarar inte av trycket från alla turister så vi måste ha en tillfällig butik där. Vilket också svarar på det andra påståendet. Ölands befolkning ökar 10 ggr (från 30000 - 300000) under sommarveckorna. Nu kommer alla semestrande familjer från hela Sverige till ön rullandes i sina gasbilar. I år kommer det vara ännu mera gasbilar med tanke på Passatens framgångar. Och även i år kommer de inte ha någonstans att tanka utan får köra på bensin när de kuskar omkring på Allvaret och resor till stranden.