Fordonsgas...nej tack

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
MickeS
Posts: 23
Joined: 2009-02-20, 18:56

Fordonsgas...nej tack

Post by MickeS »

Ursäkta en kanske naiv frågeställning från en som är ny på detta område, men vi kör ändå. Då jag nu bestämt mej för att för att köpa gasbil så kollade jag att det fanns tankställen, inga problem. Men vad är det i pumparna ? Kollade upp vad tapparna i Stockholmstrakten hade, Statoil hävdade att dom hade 100% biogas men OKQ8 fyllde på lite hur som helst och kallar det för Fordonsgas. Kan det stämma ?
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Även om det må va ren naturgas man kör på så är det i alla fall bättre än bensin ur miljösynpunkt. Någon mer kunnig får fylla i resten.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

I Stockholm var det t o m våren 2008 enkom biogas på gasmackarna. Sedan invigdes en naturgasdepå i Knivsta, så när det är slut på biogasen så fylls det på från denna depå för att det alltid ska finnas fordonsgas att tanka.

Fordonsgas framställs alltså av biogas eller naturgas. Biogasen är helt förnyelsebar och dagens i särklass bästa miljöbränsle. Den ger i princip ingen klimatpåverkan alls, det går t o m att hävda att den minskar växthuseffekten då den tar tillvara gödsel som annars skulle ligga kvar på marken och släppa ut den mycket potenta växthusgasen metan. Naturgas är fossil, men ger ca 20% mindre växthuseffektpåverkana än bensin och har betydligt lägre utsläpp av hälsovådliga ämnen (emissionerna) som t ex påverkar andningsvägarna.

Andelen biogas av den totala försäljningen av fordonsgas i Sverige ökar hela tiden. Sverige är världsledande på detta område, och 2008 utgjorde biogasen 58% av den sålda fordonsgasen. På sikt är målet att all fordonsgas ska ha sitt ursprung i biogas.
Opel Zafira CNG -08
MickeS
Posts: 23
Joined: 2009-02-20, 18:56

Post by MickeS »

Det jag känner är att jag vill veta är vad jag tankar, fossil eller förnyelsbar gas. Att göra det medvetna valet att skaffa gasbil och sedan fylla upp bilen med fossil gas känns helt fel, även om det är 50% 25% eller 10 % naturgas (otroligt dumt och missvisande ord för övrigt) Om man överför OKQ8's resonemang om deras innehåll i gaspumparna till bensin/etanol så skulle logiken bli att ibland är det bensin och ibland E85 i pumpen beroende på tillgång...tror inte att etanolfolket skulle acceptera det.
User avatar
Fred
Posts: 1064
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

MickeS wrote:Det jag känner är att jag vill veta är vad jag tankar, fossil eller förnyelsbar gas. Att göra det medvetna valet att skaffa gasbil och sedan fylla upp bilen med fossil gas känns helt fel, även om det är 50% 25% eller 10 % naturgas (otroligt dumt och missvisande ord för övrigt) Om man överför OKQ8's resonemang om deras innehåll i gaspumparna till bensin/etanol så skulle logiken bli att ibland är det bensin och ibland E85 i pumpen beroende på tillgång...tror inte att etanolfolket skulle acceptera det.
Tänk på att beteckningen E85 betyder Etanol 85%, dvs 15% av bränslet du tankar i bilen är bensin. Dessutom är det otroligt missvisande på vintern då det bara är 75% etanol i bränslet så det borde kallas E75.

Jag förstår din tanke när det gäller natur- kontra biogas, och håller med dig i sak, men ska du köra bil och vill välja det absolut miljövänligaste bränslet som går att få tag i idag så är det fordonsgas som gäller! Det gäller oberoende av om du kör på bio- eller naturgas.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

MickeS wrote:Det jag känner är att jag vill veta är vad jag tankar, fossil eller förnyelsbar gas. Att göra det medvetna valet att skaffa gasbil och sedan fylla upp bilen med fossil gas känns helt fel, även om det är 50% 25% eller 10 % naturgas (otroligt dumt och missvisande ord för övrigt) Om man överför OKQ8's resonemang om deras innehåll i gaspumparna till bensin/etanol så skulle logiken bli att ibland är det bensin och ibland E85 i pumpen beroende på tillgång...tror inte att etanolfolket skulle acceptera det.
Du sänker co2 utsläppen med ca 25% genom att köra på Naturgas kontra Bensin.
Sedan ligger alla de övriga utsläppen på ungefär samma nivå som Biogas, detta är något som man också bör tanka på. Eftersom risken för hälsoproplem minskar med lägre utsäpp. Så även när du kör på Naturgas bidrar du till att avgasrelaterade sjukvårdskostnader minskar.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
MickeS
Posts: 23
Joined: 2009-02-20, 18:56

Post by MickeS »

Jag försår resonemanget. Vi får väl arbeta för att att all fordons gas består av 100% biogas i framtiden. Även om naturgas är mindre dålig för miljön än bensin, så är den fortfarande icke förnyelsebar. Det är ett problem.
sjalilund
Posts: 21
Joined: 2008-08-05, 15:59
Location: Lund

Re: Fordonsgas...nej tack

Post by sjalilund »

MickeS wrote:Ursäkta en kanske naiv frågeställning från en som är ny på detta område, men vi kör ändå. Då jag nu bestämt mej för att för att köpa gasbil så kollade jag att det fanns tankställen, inga problem. Men vad är det i pumparna ? Kollade upp vad tapparna i Stockholmstrakten hade, Statoil hävdade att dom hade 100% biogas men OKQ8 fyllde på lite hur som helst och kallar det för Fordonsgas. Kan det stämma ?
Jag vet inte hur det är med OKQ8/Statoil, men E.On säljer en produkt de kallar Fordonsgas 100+, vilket fungerar som ett "Grön-el"-avtal, dvs den gas du tankar, förbinder sig E.On att fylla på motsvarande mängd biogas i nätet.

//Johan
___________
V70 Bi-Fuel Aut -02
Image
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

MickeS wrote:Jag försår resonemanget. Vi får väl arbeta för att att all fordons gas består av 100% biogas i framtiden. Även om naturgas är mindre dålig för miljön än bensin, så är den fortfarande icke förnyelsebar. Det är ett problem.
Jag håller med dig men vi kan ju glädja oss åt att biogasens andel ökar senaste noteringen var 58% andel biogas i fordonsgasen.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply