Biogasens andel i fordonsgasen 2008 58%!

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Sven

Biogasens andel i fordonsgasen 2008 58%!

Post by Sven »

Nu kommer nya siffror om biogasens andel av fordonsgasen. Nu är den uppe i 58%, den högsta siffran någonsin! Därmed blir det än mer klimatsmart att köra gasbil!

Totalt har användningen av biogas som fordonsgas ökat med 19%.

http://www.gasforeningen.se/Media/Press ... s2008.aspx
Opel Zafira CNG -08
taz

Re: Biogasens andel i fordonsgasen 2008 58%!

Post by taz »

Sven wrote:Nu kommer nya siffror om biogasens andel av fordonsgasen. Nu är den uppe i 58%, den högsta siffran någonsin! Därmed blir det än mer klimatsmart att köra gasbil!

Totalt har användningen av biogas som fordonsgas ökat med 19%.

http://www.gasforeningen.se/Media/Press ... s2008.aspx
Trevligt.. Får hoppas de dyker upp lite biogasmackar i gbg snart också då så att man kan tanka biogas direkt.. :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
torkel

Post by torkel »

Jag har funderat på en sak somjag undrar om någon har tagit reda på: Kör Fordonsgas emd dubbel bokföring avseende sin biogas?

Hur menar jag? Jo, dels kan man köpa grön gas och blir då lovad 100% biogas. Dels säger de att andelen biogas i fordonsgas är hög, säg 50%. Då borde det väl innebära att de levererar över en bra bit över 50% biogas, annars ta de så att säga betalt för samma gas två gånger. Eller är jag ute och cyklar?
kjelle

Post by kjelle »

torkel wrote:Jag har funderat på en sak somjag undrar om någon har tagit reda på: Kör Fordonsgas emd dubbel bokföring avseende sin biogas?

Hur menar jag? Jo, dels kan man köpa grön gas och blir då lovad 100% biogas. Dels säger de att andelen biogas i fordonsgas är hög, säg 50%. Då borde det väl innebära att de levererar över en bra bit över 50% biogas, annars ta de så att säga betalt för samma gas två gånger. Eller är jag ute och cyklar?
Så här skriver Fordonsgas om Grön Gas:
I Göteborg tillämpar vi den s.k. GrönGas-principen som kan jämföras med grön el-principen. Det innebär att när man tankar en viss mängd naturgas vid ett tankställe rapporteras kvantiteten så att motsvarande mängd biogas fylls på i systemet.
V70 Bi-Fuel -04
taz

Post by taz »

kjelle wrote:
torkel wrote:Jag har funderat på en sak somjag undrar om någon har tagit reda på: Kör Fordonsgas emd dubbel bokföring avseende sin biogas?

Så här skriver Fordonsgas om Grön Gas:
I Göteborg tillämpar vi den s.k. GrönGas-principen som kan jämföras med grön el-principen. Det innebär att när man tankar en viss mängd naturgas vid ett tankställe rapporteras kvantiteten så att motsvarande mängd biogas fylls på i systemet.
hmm trodde det där med biogas som fylls på i systemet bara gällde om man hade avtal med fordonsgas för att tanka biogas... Inte för "vanliga" kunder som fyller på gas med vanliga bankkort osv...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
torkel

Post by torkel »

taz wrote:hmm trodde det där med biogas som fylls på i systemet bara gällde om man hade avtal med fordonsgas för att tanka biogas... Inte för "vanliga" kunder som fyller på gas med vanliga bankkort osv...
Exakt det jag är ute efter. Fordonsgas skryter med att de har hög andel biogas och har även fått sin svanmärkning tack vare det. De vill ge intrycket av att om man tankar fordonsgas hos dem får man minsann en stor andel biogas.

Men den här biogasen får man inte, för den är redan öronmärkt för gröngas-kunder. Lite fult.
taz

Post by taz »

torkel wrote:
taz wrote:hmm trodde det där med biogas som fylls på i systemet bara gällde om man hade avtal med fordonsgas för att tanka biogas... Inte för "vanliga" kunder som fyller på gas med vanliga bankkort osv...
Exakt det jag är ute efter. Fordonsgas skryter med att de har hög andel biogas och har även fått sin svanmärkning tack vare det. De vill ge intrycket av att om man tankar fordonsgas hos dem får man minsann en stor andel biogas.

Men den här biogasen får man inte, för den är redan öronmärkt för gröngas-kunder. Lite fult.
Ja exakt.. det är så jag tror det är.. precis som du sa.. Nån annan har redan betalt för den där biogasen man får i bilen..

Igentligen borde det ju vara lägre pris på gasen då i och med att man får biogas med som har lägre energivärde.. Det är ju snett..

Nån som kommer in till macken med biogas avtal och tankar han får 50% naturgas i tanken.

En annan bilist som kommer in o tankar utan avtal får 50% biogas i tanken när han betalt ett högre pris för naturgasen..

Båda kunderna betalar mer för sin produkt som de igentligen skall ha men får något annat i tanken istället....
torkel

Post by torkel »

taz wrote:Igentligen borde det ju vara lägre pris på gasen då i och med att man får biogas med som har lägre energivärde.. Det är ju snett..
Jag tror inte det är så, då man uppgraderar den biogas man tillför naturgasnätet så den har samma energiinnehåll som naturgas.
Post Reply