Biogaspriset är ett av de lägsta på väldigt länge.
Fortfarande är lägsta priset 8.50 kr/Nm3 ((Lilla Edet, Västerås 2:a med 8.52 kr/Nm3)och högsta 11.15 kr/Nm3 8 (Uppsala), men sedan har många sänkt sina priser. Svensk biogas tar nu 10.39 kr/Nm (förutom Mjölby på 10.85), i Stockholm är priset 9.49 - 9.67 kr/Nm3.
På 15 stationer är priset under 8.50 kr - 9,02 kr, på ytterligare 12 stationer under 10 kr dvs mer än hälften av alla stationer har ett pris under 10 kr (27 av 48 eller 56%).
Fordonsgas har ett antal tankstationer med endast biogas, till exempel de två stationerna i Jönköping. Vilka stationer det handlar om vet jag dock inte.
Vill man vara riktigt riktigt krånglig kan man börja räkna priser enligt grön-gas-principen också och då kostar väl gasen hos Fordonsgas 10:75?
Det är riktigt att Fordonsgas har tankstationer med enbart biogas. Då är deras pris också lägre och då är de också inkluderade i genomsnittspriset, eftersom Gasbilens lista även visar priset för den mängd fordonsgasen som motsvar energimängden för 1 liter bensin dvs omräknat från natur- eller biogas. Det är via denna omräkningsfaktor (priset/Nm3 dividerat med 1,25 för naturgas och 1,1 för biogas) som jag kunnat se vilka tankstationer som erbjuder bio- resp naturgas.
Jag gick in på Miljöfordons sida, sökte sedan på tankstationer för biogas. Då kommer även Fordonsgas' tankstationer med där det går att ha avtal så att även biogas pumpas in i gasledningsnätet när man tankar (GrönGas-principen). Räknas dessa stationer in, så blir det hela 76 tankstationer för biogas, dvs 84% av alla gasmackar i Sverige.
Sven wrote:Det är via denna omräkningsfaktor (priset/Nm3 dividerat med 1,25 för naturgas och 1,1 för biogas) som jag kunnat se vilka tankstationer som erbjuder bio- resp naturgas.
Nu är jag besvärlig igen: Är du säker på detta? Jag vet till exempel att Göteborg Energi uppgraderar sin biogas till att få samma energivärde som naturgas.