Enligt en lapp på tanken är den bara trycktestad en gång 1998.
Så frågorna lyder: hur ofta bör man trycktesta tanken, vem kan göra det och hur dyrt är det?
Trycktesta tanken?
Detta är inte helt lätt eller klart.
Det finns en AFS som ska reglera detta med besiktning av tryckkärl,
AFS 2005:3.
Men i AFS 1994:4 (tryckbärande anordningar) ges undantag för
Det pågick ett arbete under 2003-4 som kom fram till följande:
Det internationella regelverket anger enbart ett minimikrav för återkommande besiktning.
Ett nationellt förfaringssätt måste därför formuleras.
�� En utvändig visuell kontroll bör ingå som del av besiktningen.
�� En invändig kontroll av tanken bör ej ingå som del av besiktningen.
�� Täthetskontroll av bränslesystemet bör ingå som en del av besiktningen.
Provtryckning av tanken bör ej ingå som del av besiktningen.
�� Demontering av bränslesystemet bör ej göras i samband med en besiktning. Däremot kan friläggning av skyddsplåt vara nödvändig inför en effektiv täthetskontroll och utvändig visuell kontroll
Så långt jag vet så ska tankarna undersökas visuellt och täthetprovas i samband med fordonsbesiktning.
Och jag tror att bollen ligger hos vägverket
du får söka där
Det finns en AFS som ska reglera detta med besiktning av tryckkärl,
AFS 2005:3.
Men i AFS 1994:4 (tryckbärande anordningar) ges undantag för
Detta vet jag inte om det är tillämpbart på gastankar till lätta fordon.Anordningar som är avsedda för fordons funktion enligt definition i följande
direktiv:
– Direktivet 70/156/EEG om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning
om typgodkännande av motorfordon och släpvagnar till dessa.
Det pågick ett arbete under 2003-4 som kom fram till följande:
Det internationella regelverket anger enbart ett minimikrav för återkommande besiktning.
Ett nationellt förfaringssätt måste därför formuleras.
�� En utvändig visuell kontroll bör ingå som del av besiktningen.
�� En invändig kontroll av tanken bör ej ingå som del av besiktningen.
�� Täthetskontroll av bränslesystemet bör ingå som en del av besiktningen.
Provtryckning av tanken bör ej ingå som del av besiktningen.
�� Demontering av bränslesystemet bör ej göras i samband med en besiktning. Däremot kan friläggning av skyddsplåt vara nödvändig inför en effektiv täthetskontroll och utvändig visuell kontroll
Så långt jag vet så ska tankarna undersökas visuellt och täthetprovas i samband med fordonsbesiktning.
Och jag tror att bollen ligger hos vägverket
du får söka där
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
- Henry Ford
Är du säker på att det är trycktestning av tankar? .. Min 8000 mils service på min S60 så var det ingen trycktestning av tank.. Utan de gjorde läckagetest på alla ledningar och kopplingar för gassystemet..grelle wrote:När jag nyligen servade min V70 på ca 8000 mil så ingick trycktestning i servicen som jag förstod det hela.