Kostnader och intäkter som rör biogasanläggningen är något som berör kommunens avfallskunder. Försäljning av fordonsgas kan därför positivt medverka till att hålla nere avfallstaxans kostnadsutveckling. Tekniska kontoret har ett ansvar gentemot våra avfallskunder att inte sätta ett pris som är så lågt att dessa kunder riskerar att subventionera gaspriset för dem som kör gasbil.
Men om ingen köper gasen kommer avfallstaxan stiga iallafall. Mycket konstigt resonemang tyckar jag
"Riskera att subventionera gaspriset", hmm då skulle alltså Fordonsgas bedriva välgörenhet när de säljer gas mycket billigare, och det trots att de är ett privat vinsthungande företag!
Dessutom, när folk lär sig sortera sina sopor rätt kommer ju deponikostnader mm. minska då det blir mindre avfall på sophögen och högre kvalité på brännsoporna och då behöver inte avfallstaxan höjas
Alltså vill man sälja gas för att minska sina kostnader så måste man ju sälja VOLYM ... det lär man aldrig få med den prisnivån anser jag iallafall. Kan väl lika gärna köra på bensinbil (som är billigare att köpa) om priset ändå är i princip samma.
Märklig prispolitik. Ta samma pris för gas som för diesel. Ingen kommer ju att köpa någon gas då ju gasmotorer har sämre verkningsgrad än dieselmotorer och det alltså blir dyrare än med både diesel och personbil. Vore bättre att de sätter sig ner och räknar på vad den reella kostnaden blir än att åka snålskjuts på dieselpriset. Hela anläggningens ekonomi blir betydligt bättre om man säljer gasen som fordonsbränsle än om man facklar bort den som rågas.
Finns både text och play från inslaget. De har träffat en tjej som tankade sin bil - det är ganska sällsynt än med folk som tankar på den macken, så de måste ha väntat länge...
Nå, där pratas återigen om att soptaxan inte kan höjas för att gynna bilism. Sossar...
Om vi få som kör på gas i Skellefteå ska betala soptaxan, så lär det bli betydligt dyrare... Jag håller med pebelund, det är bara en dåligt konstruerad förklaring. Kallas ibland för lögn. Har ingen som helst verklighetsanknytning.
De allra flesta som tankar är ju kommunens egna fordon, så de pengarna flyttas ju bara mellan olika kommunala instanser.
Det gläder oss extra mycket med medlemmar från Norrland, eftersom det är så oerhört viktigt att tankstationer för gas byggs ut där snarast möjligt. Vi stöder er till 100% i Skellefteå när det gäller ett rimligt pris på fordonsgasen.
Har fått svar från en politiker i tekniska nämden som skrev bl a:
När detta beslut togs så vägdes bla aspekter som att det kollektiva inte skulle sponsra eller snedvrida konkurrensen beträffande drivmedel
Min som kom då med följande räkneexempel:
Enligt volvo så drar deras V70 ca 40% mer på etanol än på bensin (på sommaren med 85% etanol). Etanolen kostar ca 8.40 kr/liter. (Priset 8.40 är från www.OKQ8.se, och är ett snittpris mellan bemannad (8.49) och obemannad (8.34) station)
Det ger en kostnad för etanol på 1,4*8.40 = 11,59 kr/energi otsvarande 1 liter bensin.
Om biogasen kostar 13,74 Nm3 så innebär det 13,74/1,1= 12,49 r/energi motsvarnade 1 liter bensin (1 Nm3 motsvarar 1,1 liter bensin) Det krävs alltså en sänkning av biogaspriset med ca 1,10 kr för att ens närma sig etanolpriset.
Innebär att "inte snedvrida konkurensen" att gasen ska vara så dyr att alla andra miljöbilsval ska vara bättre rent ekonomiskt? Vem ska då använda gasen?
Om man gör samma jämförelse för OKQ8, som också säljer biogas (för 11.96), så blir biogasen 96 öre billigare än etanolen om man räknar om till motsvarande 1 liter bensin. Då är ända Stockholmspriset på biogas dyrast i landet, eller var innan Skellefteå började sälja...
Oldfield wrote:Trodde nästan det var någon härifrån ja:)
Det är bra, det ska märkas vad de håller på med i Skellefteå.
Nästa steg vore väl att fixa en pipeline för de där 5 Km som gasen transporteras, idioti att transportera något en så kort sträcka, det borde betala sig ganska snabbt att gräva rör att flytta gasen i.
Här i Kalmar har Eon lagt lite rör i marken tvärs "under" ytterkanten av stan för att få gasen till det nya tankstället. Borde gå i Skellefteå också.
"problemet" här är att skellefteå älven ligger mellan
Dock har jag för mig att Kommunen ansökt om att dra ett rör.. så jag tror det är något dom har i åtanke. Har dock inga belägg för det..bara ett rykte jag hört nånstans
------------------------------------
Jo. Älven rinner genom stan. Men det finns broar över älven och det borde gå lätt att fästa ett rör under en befintlig bro. Röret har ju inte så stor diameter.
track_snake wrote:
Men ändå en liten stjärna till Mattias Goldmann för hans artikel. För han har väl blivit tagen i upptuktelse nu av SEKAB-gänget...
/track_snake
Track_snake, var finns den artikeln?
Håller med dig, känns som om Mattias Goldmann förändrats lite.
Och det är alltid intressant att ta del av dina kunskaper om sockerrörsetanolen.
--------------------------------
Det var väl vid närmare genomläsning frågan om en intervju med Mattias Goldmann. Jag menar alltså den tidningsartikel som inledde den här tråden:
Men Mattias Goldmann har också i andra sammanhang uttalat sig betydligt mer positivt om biogas senaste tiden.
Det förhållande att det kommunala bolaget Skelleftekraft satsat så mycket av skattebetalarnas pengar i SEKAB är givetvis märkligt eftersom SEKAB:s verksamhet knappast kan vara en kommunal angelägenhet. Men kommunen kan ha ansett sig så illa tvungna att gå in med ett ägartillskott när SEKAB behövde pengar.
I dagens norra säger dom att priset ska sänkas (står inte exakt hur mkt per nm3, men enligt norran så är sänkningen 2 kronor/mil ... ska läsa mer noga på fikarasten )
Så en säkning kommer. Dessutom har dom ansökt om bidrag för att dra upp en pump för allmänheten där man kan tanka på visakort etc ... dagens pump är ju kommunens där man får ansöka om tankkort hos just kommunen också.
Det är ju det vanliga problemet när man investerar i biogasproduktion. När anläggningen byggs finns det ju vanligtvis inga gasbilar alltså blir det ju till att fackla till en början. Man måste ju därför satsa på att många köper gasbil och detta gör ju folk om det finns gas tillgängligt samt att ekonomin blir bättre än med andra bränslen. Att sätt ett pris lika högt som bensin och att det bara går att tanka med kommunkort är som att spika sig själv i foten. Resultatet blir att ingen gasmarknad byggs upp.
Biogas som produceras i rötkammare kan sparas i en gasklocka. Tyvärr är det dyrt att bygga gasklockor så de blir bara små utjämningsmagasin för ett par timmar eller mindre. Uppgraderad gas kan man lagra i högtryckslager (cylindrar) som man ofta har på växelflak för att köra ut till tankstationer. Även växelflaken är dyra så man har inte fler av dessa än vad som går åt på tankstationerna. Ett växelflak rymmer mella 2000 och 3000 kubikmeter. Med ny teknik det vill säga flytande uppgraderad biogas (LNG) blir det billigare att lagra men för närvarande är gasen i stort sett färskvara som förbrukas nästan lika fort som den produceras. Blir det för stort glapp emellan tankningarna så blir det fackling. Man kan även ha andra kunder än fordon. Vi har kunder som eldar rågas istället för olja. I Helsingborg spetsar man gasen och kör ner i naturgasnätet och på så vis undgår man fackling.
Biogasproducent wrote:Biogas som produceras i rötkammare kan sparas i en gasklocka. Tyvärr är det dyrt att bygga gasklockor så de blir bara små utjämningsmagasin för ett par timmar eller mindre. Uppgraderad gas kan man lagra i högtryckslager (cylindrar) som man ofta har på växelflak för att köra ut till tankstationer. Även växelflaken är dyra så man har inte fler av dessa än vad som går åt på tankstationerna. Ett växelflak rymmer mella 2000 och 3000 kubikmeter. Med ny teknik det vill säga flytande uppgraderad biogas (LNG) blir det billigare att lagra men för närvarande är gasen i stort sett färskvara som förbrukas nästan lika fort som den produceras. Blir det för stort glapp emellan tankningarna så blir det fackling. Man kan även ha andra kunder än fordon. Vi har kunder som eldar rågas istället för olja. I Helsingborg spetsar man gasen och kör ner i naturgasnätet och på så vis undgår man fackling.
----------------------------------
Man bör ju till varje pris undvika fackling om det går. Självklart är det dock bättre med fackling än att släppa ut metangasen i luften via läckage etc. men bäst är om hela biogasproduktionen kan tas till vara. Man kan ju använda rågasen för produktion av el och värme (kräver ingen uppgradering) och bara uppgradera så mycket till fordonsgas som går åt.
Därför är det antagligen vettigt att ha både fordon och stationär förbränning för el och värme som kunder.
Många nya anläggningar har tyvärr inte någon färdigbyggd infrastruktur för gaskunder när man kör igång. Därför kan det bli en tid med fackling. Det finns både gasmotorer och gasturbiner som går bra att köra på rågas för produktion av el och värme. Elproduktion är inte några problem men skall man leverera värme får inte anläggningen ligga för långt bort från kunderna. Vår anläggning har kört med gasproduktion sedan 1945 visserligen i mindre skala än idag men detta gör att vi haft gott om tid att få fram andra kunder än fordonsgas. Under de senaste åren har dock fordonsgasdelen ökat kraftigt men står ändå bara för 35% av gasförbrukningen. Resten går till industri, fjärrvärme och egen uppvärmning.