anders wrote:
en seriös helhetssyn på hela klimat och miljöämnet.
Ge mig ett exempel på någon organisation eller myndighet som kan det
Att skriva en lång lista med mål och syften är ju lätt... men att i praktiken uppfylla dem är ju svårt.
Exempel där jag anser att de inte är i närheten av sina egna mål : "Miljöbilsrankning"
Gröna Bilister vill arbeta för att anpassa bilismen till ett långsiktigt hållbart system vad gäller såväl miljö som hälsa och säkerhet.
-
Säkerhet glömde de helt bort i sin rankning av "miljöbilar" för några år sedan. Har för mig att vägverket började ifrågasätta sin sponsring efter det.
-
Miljö I & hälsa , hur kan man över huvud taget ge sig på att försöka ranka "miljöbilar" utan att basera detta på oberoende mätningar av förbrukning och skadliga emissioner? (Teknikens Värld klarade ju av detta tidigare...)
-
Miljö II, GB;s "betygssättning" av Biogasbilar har varierat kraftigt från ett år till ett annat. Varför kan man bara spekulera i men med tanke på klimat och miljönyttan av en omställlning till biogas är deras hantering inte bara amatörmässig utan även direkt skadlig med tanke på vilken genomslagskraft de verkar ha.
Tillbaka till urspungsfrågan "Ge mig ett exempel på någon organisation eller myndighet som kan det".
När det gäller att belysa och oberoende mäta hur väl olika bilars skadliga emissioner renas och deras faktiska förbrukning har jag fortfarande inte hittat något som slår Teknikens Världs artiklar från ca. 1995 - 2004. TV;s miljöindex baserat på oberoende mätningar enligt ovan skulle t.ex. kunna fungera som en seriös rankingskala av olika miljöbilars miljöegenskaper.
TV skrev för övrigt om Biogasbilar och deras inverkan och möjligheter för samhället redan för 10 år sedan.
När det gäller en helhetssyn på miljöfrågorna handlar det om att kunna inse hur man skall prioritera åtgärderna inom olika områden och hur långt man behöver gå. Här får man verkligen hoppas att våra myndigheter har bättre koll, vilket jag tror att de har. Den förra miljöministern (som jag glömt namnet på just nu) såg två huvudområden för oss att prioritera - växthusgaser och Östersjön.
Sedan är Lasse Svärds och DN,s artiklar (som de t.o.m. fått pris för) ett bra komplement till hela debatten. Det är inte bra om enbart en organisation eller media får monopol på vad som är aktuell sanning.