Upphörande av dispens för gasdrift?

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Staffan

Upphörande av dispens för gasdrift?

Post by Staffan »

Hej,
Jag har en Opel ASTRA 99 som är som är efterkonverterad innan första drifttagning 1999. Idag besiktigade jag bilen utan anmärkning, fick dock reda på att bilens dispens för gasdrift gick ut 2007-12-31 alltså har jag körförbud på bilen. Jag har pratat med vägverket och enligt dem går det inte förnya dispensen, enda lösningen är att montera bort gassystemet säger VV. Jag köpte bilen förra året och den går som en klocka men nu verkar det vara slut på det roliga.

Motiveringen till dispensen är att gastanken bara är godkänd till -20 grader, och i Sverige är det visst numera krav på -40 grader, i min dispens stod en klausul att jag inte får köra norr om Stockholmslän mellan nov.Mars vilket jag kan leva med då jag bor i Malmö.
Någon som vet mer om dessa dispenser? Eller är det bara att säga hejdå till min fina gasbil.

MVH Staffan
Håkan

Post by Håkan »

Var köpte du bilen?
Informerade de inte dig om att dispensen skulle gå ut?
Gick den igenom besiktningen med körförbud?
Har du fått något papper på att du har körförbud?

Jag vet att vissa bilar bla Golf hade dispens tills bilen byter ägare, är det samma här kanske?

Om du inte har fått papper på att du har körförbud och om den har gått igenom besiktningen och du endast har fått reda på körföbudet muntligt skulle nog jag köra vidare och se vad som händer...

Lycka till /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Staffan

Post by Staffan »

Jag köpte bilen privat för ett år sedan, då var den nybesiktigad av den tidigare ägaren. Det var inga noteringar i det besiktiningsprotokollet om någon dispens så jag uppmärksammade inte detta vid köpet tyvärr. Dock så borde det har varit körförbud på bilen redan då eftersom det är Eslövskommun som tidigare ägt bilen och dispensen står på dem.

Bilprovningen gav mig idag en månad på mig att åtgärda saken, alltså ta bort hela gassystemet och sedan utföra en ny reg-besiktning. Det som stör mig är att bilprovningen godkände bilen förra året trots att det står tydligt i dispensen att vid ägarbyte upphör dispensen. Bilen borde alltså fått körförbud redan då och jag hade aldrig köpt bilen.
Micke77

Post by Micke77 »

Bilprovningen har inte gjort något fel när de besiktigade bilen förra gången med den gamla ägaren eftersom den besiktningen var gjord innan dispensen gått ut. Då var bilen Ok enligt alla regler, bilprovningen gör en trafiksäkerhetskontroll. Det finns mycket bilprovningen inte får anmärka på, tex är det ingen fara att köra in med dubbdäck mitt i sommaren då det inte enligt bilprovningen är en trafikfara. Däremot borde gamla ägaren upplyst dig om att den gasbil du köpte inte kommer att få användas mer än som en vanlig bensinbil efter några månader.
Information om dispens och slutdatum brukar stå på regbeviset, synd att du inte såg det när du fick ditt regbevis hemskickat efter köpet. Nu kan det bli svårare att reklamera även om jag anser att du bör kontakta förra ägaren och försöka göra upp om ersättning.
En variant är att undersöka möjligheten att bygga om bilen till -40 godkänd utrustning med hjälp av den nya konverteringslagen som träder i kraft 1 juli, kanske något för dig? Tekniska verken i Linköping sysslar med gaskonvertering och borde veta mer.
Lycka till!
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
Sven

Post by Sven »

Micke77 wrote: Tekniska verken i Linköping sysslar med gaskonvertering och borde veta mer.
Lycka till!
Ta absolut kontakt med Tekniska Verken. Där finns det en kille som kan allt om detta med konvertering, tydligen han som ligger bakom att det överhuvudtaget går att konvertera till gasdrift i Sverige.

Det står om honom i senaste numret av Energigas, som du kan prenuemrera gratis på via Gasföreningen. Han heter Kenan Ulakovic och är utvecklingsansvarig vid Tekniska verken.
Opel Zafira CNG -08
Staffan

Post by Staffan »

Det är korrekt att bilprovningen inte har gjort något fel i den här frågan, däremot har nu vägverket erkänt att de har missat informera bilprovningen om dessa dispenser. Det står nämligen tydligt o klart i min dispens att den gäller fram till 2007-12-31 om den inte byter ägare innan detta datum då upphör dispensen direkt. Alltså den som var ägare nr:2 (jag är nr:4)borde fått kravet att plocka bort gassystemet när han besiktigade bilen sommaren 2007.
Jo jag har redan varit i kontakt med Stadspartner o Keenan o vantar på en prisuppgift, ser dock ut o kunna kosta mer än att det ska vara värt det på en så gammal bil.
Men jag ser det som en liten framgång att VV har erkänt sitt misstag, om det leder nån vart återstår att se.
Göran

Post by Göran »

Det kan finnas ett annat alternativ att sälja bilen i Tyskland exempelvis.

Vet dock inte hur myndigheterna där ställer sig till efterkonverterade bilar, dessutom har den tydligen körförbud.
Men eftersom Tyskland och större delen av Europa bara har krav på -20 grader kan det vara värt att kolla upp.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
taz

Post by taz »

Jag tycker du skall kolla upp vad den förre ägaren av bilen visste om detta. Visste han om det så tycker jag du borde få rätten att han betalar denna ändring.. Hur länge har du haft bilen?

Då det också verkar vara vägverkets fel så tycker jag att du borde få en dispens på bilen tills du gör dig av med den.. Då de tydligen har missat att upplysa folket om det hela?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Staffan

Post by Staffan »

Efter senaste samtalen med vägverket och näringsdepartementet låter det nu som om Sverige kommer att ändra sina regler för -40 grader, jag vet inte om det kommer att bli olika temp-zoner i Sverige eller hur exakt.

Men de har sagt att min bil förmodligen kommer att bli godkänd, men däremot så vet jag inte när, och jag får ingen tillfällig dispens utan får gott ställa av bilen o vänta tills frågan har tuggat sig igenom alla de byråkratiska stegen fram till ett officiellt beslut, vilket kan dröja!
Sven

Post by Sven »

Tråkigt för dig, men förhoppningsvis mal inte kvarnarna allt för långsamt och i bästa fall så blir regelverket mindre krångligt och Sveriges krav inte lika tuffa.
Opel Zafira CNG -08
Staffan

Post by Staffan »

Vill bara meddela att jag nu efter många samtal med både VV och Näringsdepartementet fått besked från VV att jag får förlängd dispens, VV ska ta bort -40 graders regeln och anpassa sig efter EU:s -20 grader. Regeln kommer officiellt att försvinna i april 2009, så jag får alltså dispens fram tills dess.

Så för er som har vart i samma sitts som jag, lämna in en ny dispensansökan till VV så får ni förlängd dispens.

/Staffan
torkel

Post by torkel »

Staffan wrote:VV ska ta bort -40 graders regeln och anpassa sig efter EU:s -20 grader.
Det är ju fantastiska nyheter!
Sven

Post by Sven »

Grattis, Staffan! :D
Opel Zafira CNG -08
Göran

Post by Göran »

Grattis Staffan.
Detta borde ju innebära att det går att privatimportera beg gasbilar också.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply