Bränsleskatter & prishöjningar
-
- Posts: 37
- Joined: 2007-08-07, 15:48
- Location: Linköping
Rent hypotetiskt: Undrar om en större grupp privatgasare skulle kunna gå ihop i någon slags förening och förhandla fram priser som är mer i nivå med rabatterna som t ex taxiåkarna får?
Svensk Biogas t ex erbjuder rabattavtal, men enligt deras säljare kvalar man inte in innan man köper ca 10000 nm3/år.
Faran är dock att man har en dålig förhandlingssituation i deras område pga den obefintliga konkurrensen på de orter där SB finns. I regioner med fler aktörer borde det dock kunna funka.
Svensk Biogas t ex erbjuder rabattavtal, men enligt deras säljare kvalar man inte in innan man köper ca 10000 nm3/år.
Faran är dock att man har en dålig förhandlingssituation i deras område pga den obefintliga konkurrensen på de orter där SB finns. I regioner med fler aktörer borde det dock kunna funka.
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79
Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79
Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
Jag tycker vi borde gå samman i någon sorts aktion för att inte fordonsgaspriset ska följa med fosillpriserna såsom nu sker. Etanolen gör ju inte det, trots att den består av, beroende på årstid, 15-25% bensin!
Jag kan förstå om fordonsgaspriet i viss mån är relaterat tlll naturgaspriset (45% av dagens fordonsgas är ju naturgas), men detta har väl inte stigit på samma sätt som oljepriset?
Ska det vara någon vits med biogassatsningen så måste det finnas morötter också och det är helt oacceptabelt att priset följer med bensin- och dieselhöjningarna.
En variant är att skriva någon sorts debattartikel om detta till någon av de stora drakarna med underskrift av så många som möjligt från detta forum. Samtidigt finns då risken att gasbilarna får negativ publicitet, gemene man uppfattar nog redan att det är krångligt att ha gasbil och såom grädde på moset kommer då att fordonsgasen inte längre är så billig och definitivt dyrare än etanolen.
Jag kan förstå om fordonsgaspriet i viss mån är relaterat tlll naturgaspriset (45% av dagens fordonsgas är ju naturgas), men detta har väl inte stigit på samma sätt som oljepriset?
Ska det vara någon vits med biogassatsningen så måste det finnas morötter också och det är helt oacceptabelt att priset följer med bensin- och dieselhöjningarna.
En variant är att skriva någon sorts debattartikel om detta till någon av de stora drakarna med underskrift av så många som möjligt från detta forum. Samtidigt finns då risken att gasbilarna får negativ publicitet, gemene man uppfattar nog redan att det är krångligt att ha gasbil och såom grädde på moset kommer då att fordonsgasen inte längre är så billig och definitivt dyrare än etanolen.
Opel Zafira CNG -08
Jag glömde länken till naturgasprisutvecklingen, här kommer den.
http://www.oilnergy.com/1gnymex.htm
http://www.oilnergy.com/1gnymex.htm
OPEL ASTRA CNG-04
En reflektion: Prisutvecklingen på E85 har varit lugnare jämfört med fordonsgas. Se t.ex. http://www.tanka.se/prishistorik.html
Jag tycker att gasleverantörerna bör ompröva strategin att enbart skugga bensinpriset, och även bevaka E85-priset. Om utvecklingen fortsätter som hittills blir det ju snart billigare att köra på E85! Då lär nog många gasbilsägare överväga ett byte till etanolbil, för att inte tala om att man därmed definitivt skulle sänka försäljningen av nya gasbilar. Med tanke på att gasbilar är dyrare att köpa måste bränslet vara tillräckligt billigt för att skapa incitament.
I Tyskland kostar gasen 0.80-1 Euro/kg (motsv. 6-7.50 kr/Nm3), medan bensin kostar 1.45 Euro/liter, d.v.s. ca. 13 kr/liter.
/Per
Jag tycker att gasleverantörerna bör ompröva strategin att enbart skugga bensinpriset, och även bevaka E85-priset. Om utvecklingen fortsätter som hittills blir det ju snart billigare att köra på E85! Då lär nog många gasbilsägare överväga ett byte till etanolbil, för att inte tala om att man därmed definitivt skulle sänka försäljningen av nya gasbilar. Med tanke på att gasbilar är dyrare att köpa måste bränslet vara tillräckligt billigt för att skapa incitament.
I Tyskland kostar gasen 0.80-1 Euro/kg (motsv. 6-7.50 kr/Nm3), medan bensin kostar 1.45 Euro/liter, d.v.s. ca. 13 kr/liter.
/Per
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Det stabila priset på E85 kanske beror på detta:
Återstår då att se vad som händer med E85-priset mot slutet av året.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1352625.svdEnligt Anders Fredriksson, vice vd på Sekab, har bensinbolagen redan köpt den etanol som ska säljas som E85 fram till årsskiftet, vilket borde tala för att priserna håller sig.
Återstår då att se vad som händer med E85-priset mot slutet av året.