Hej Jan-Erik!
Jag köper Kvällsposten varannan onsdag för TV-bilagan, och varje lördag för motorbilagan. Motorbilagan läser jag än så länge, eftersom den är aningen mer vederhäftig än konkurrentens dito. När jag i dag läste din spalt på sidan 3 fick jag ett gott skratt som bonus.
Det var ditt svar till Magnus Lindström om biogasbilar i ert miljöbilstest som gav en livsförlängare. Du skriver där att biogasbilar inte är intressanta eftersom de inte är tillgängliga för alla. Så vänder jag blad, och får sidan 5 framför ögonen med en stort uppslagen artikel om Nissan GT-R, en bensinslukande potenshöjare för sisådär trekvarts miljon. Jo, den är ju vääääldigt tillgänglig för en majoritet av era läsare. Lol som det heter numera.
För att fortsätta med motorjournalistikens styvmoderliga behandling biogasen, jag får en allt starkare känsla av att det behövs ett generationsskifte i motorpressen. Nuvarande kår är uppenbarligen så intrimmade i bensin/diesel- och bekvämlighetstänkande att allt nytt framstår som hot mot den egna världen. Det skrivs små enspaltiga notiser om att bilarna måste bli mindre bränslekrävande, få bättre rening av utsläppen och lägre koldioxidutsläpp, men tydligen går det inte att släppa bensinen/dieseln och se alternativ som ger mycket av fördelarna av sig själv. Samtidigt skriver man stort uppslagna, entusiastiska reportage om suvar och Nissan GT-R och sånt. Dubbla budskap skulle man kunna säga, med kraftig övervikt för bensin/dieselvärlden.
Biogasen är ett fantastiskt alternativ i sammanhanget. Körs en bil på biogas framställd av boskapsgödsel, kan koldioxidutsläppen minskas med upp till 180%. Omöjligt säger matematikern kanske, men biogasens avsaknad av fossil koldioxid tillsammans med tillvaratagandet av gödselns metanbildning ger den effekten.
Vi kör en biogasdriven V70 sedan tre år. Vi bor i Kristianstad, och har inga problem att hitta gasmackar för vår körning. Inga problem att ta sig till Stockholm och hem igen på gas om det skulle behövas, skulle vi turista i Tyskland finns det gott om tankställen. Hittills har vi kört på 100% biogas, bortsett från starten som sker på bensin. Utslaget över ett år blir bensinförbrukningen 4cl per mil.
Och skulle vi hamna i gaslöst land blir vi inte stående för det. Det finns bensintank också, för 30 mils körning sägs det (har aldrig behövt prova). Även om man skulle tvingas köra på bensin då och då, innebär gasdriften där den är möjlig att man sänker sina utsläpp totalt sett. Det glöms oftast bort i den här negativa synen på gas som du och andra motorjournalister sprider.
Visst, det finns inte gasmackar över allt, vill man köra på 100% gas kan det krävas litet planering. Men varför bara se det negativa? Man kan också ta fram de positiva sidorna, det byggs allt fler gasmackar, det kommer allt fler produktionsanläggningar för biogas, man blir delaktig i pionjärandan för ett vettigt miljöbränsle. Jag lovar dig, när man väl skaffat en biogasbil blir det mycket snart en hederssak att bara köra på gas. Dessutom är gasen mycket billigare än bensin och diesel.
En sak till om det där med tillgänglighet; det kanske inte dröjer så himla länge innan du får utesluta bensinbilar från miljöbilstesterna. Om prisutvecklingen fortsätter, pådriven av oljemarknaden och miljöpolitiken, lär bensinen i likhet med den där Nissan GT-R inte bli så tillgänglig för vanligt folk. Då kanske visst initialt omak med biogasdrift inte är ett så väsentligt argument för fortsatt fossilbränsleanvändning längre.
Med vänliga hälsningar
Christer Nilsson
PS
Titta gärna in på http://www.forumgas.se/forum/, där finns mycket intressant att läsa och lära. Även detta