Tidningen skryter med att ha gjort sitt största miljöbilstest någonsin med inalles 37 bilar. Jag öppnar spänt tidningen och letar efter vilka gasbilar som är med i testet och hur det gått för dom.
Inte en enda gasbil är med!

Så hittar jag en liten "faktaruta" om gasbilar och någon sorts motivering till varför de inte bevärdigats vara med i Teknikens Världs fina test. Och jag börjar ana varför gasbilarna har så svårt att sälja i Sverige.
De skriver: "Har du själv en gaspump i närheten, och bara tänker använda bilen lokalt, kan en gasbil vara ett vettigt alternativ."
Intressant, när det i hela Götaland och i Svealand t o m Mälardalen går alldeles utmärkt att köra på gasbil. Jag undrar hur Teknikens Värld definierar ordet lokalt.
Vidare skriver de om de monovalenta motorerna hos VW och Opel. Dessa har ju mindre bensintankar. Teknikens Värld anser att: "Detta begränsar bilarnas användning i hög grad."
Men ursäkta, att de är monovalenta gör ju att de blir betydligt bättre miljöbilar! Var det inte ett miljöbilstest som tidningen genomförde? Och deras gastankar blir ju därmed större och räckvidd på gas bättre. Och kanske kunde Teknikens Världs läsare själva få avgöra om denna begränsning gör dessa till ett bra eller dåligt val.
Att inte ha med gasbilar i Teknikens Världs största Miljöbiltest är rena rama skandalen!

Har alla motortidningar denna njugga och direkt okunniga inställning till gasbilar? Då förstår jag mer än väl varför gasbilarna har svårt att ta sig in på den svenska marknaden.