Bl a står det i artikeln på Auto Motor & Sport: "Använd på effektivaste sätt bör plug-in hybriden ge cirka 66 procent lägre utsläpp av koldioxid jämfört med de hybridbilar som finns ute på marknaden i dag. Om elen kommer från CO2-fördelaktiga källor som biogas, vattenkraft och kärnkraft kan siffran bli ännu fördelaktigare, säger Magnus Jonsson (Senior Vice President vid Research and Development på Volvo Personvagnar)." Ja, och om denna elhybrid dessutom kan kombineras med t ex biogas istället för bensin, då blir det ju närmast en helt optimal bil ur miljösynpunkt!
I övr framgår bl a att en fulladdning tar ca 3 timmar, en entimmesladdning ger ca 50 km körsträcka. Volvo uppger inte när de tror att bilen kan serietillverkas.
Johan wrote: Tyvärr uppger de faktiskt produktionsstart: 2015
Ja, det var ju tråkigt med minst 8 års väntan. Men i alla fall, något är på gång och sannolikt sitter inte de andra biltillverkarna och rullar tummarna. De arbetar förhoppningsvis febrilt med att utveckla den optimala miljöbilen. När jag tittade igenom Auto Motor & Sports aktuella artiklar var det många biltillverkare som lanserade nya miljöbilar. T ex hoppades både Hyundai och Mercedes kunna tillverka bränslecellsbilar inom några år. Hyundai tror att de ska kunna masstillverka bränslecellsbilar under nästa decennium och Mercedes att de 2010 ska kunna lansera en liten skara av dessa bilar på marknaden.
Miljöbilar blir allt hetare. Kanske har en för utvecklingen av miljöfordon gynnsam kapplöpning börjat.
-------------------------------------------------
Även om det ligger långt fram i tiden är Volvos nya koncept definitivt intressant. Mycket intressant skulle man kunna säga.
S-klasse wrote:
Undrar var de lagt batteriet? Tittade in i Bagaget på en C30 och det var inte särskilt stort, lagom för en tvärflöjt och en sovsäck typ.
Enligt artikeln i Ny Teknik är batteriet placerat under bagageutrymmets golv. Om därmed bagageutrymmet blir mindre framgår inte av artikeln.
Onekligen många intressanta bilar på gång! Känns väl kanske lite tveksamt om de årtal som tillverkarna anger för serietillverkningen kommer att stämma, men i bästa fall om ca 5 år kanske det finns en eller flera serietillverkade plug-in hybrider med 6-10 mils räckvidd.
Onekligen många intressanta bilar på gång! Känns väl kanske lite tveksamt om de årtal som tillverkarna anger för serietillverkningen kommer att stämma, men i bästa fall om ca 5 år kanske det finns en eller flera serietillverkade plug-in hybrider med 6-10 mils räckvidd.
--------------------------------------------
Det är som vanligt det gamla problemet med batterier och förhoppningarna om kommande ny batteriteknologi som gör att massproduktion ligger lite fram i tiden. Annars hade vi ju haft elbilar för länge sedan. De är ju både billigare att köra och lättare att hantera.
För oss som redan har åkt elbil i 5-15 år är det kanske inte så upphetsande med det faktum att volvo ska kunna presentera en bil som man kan ladda från ett eluttag. Volvo stod ju för försäljningen av Renaults rena elbilar baserade på modellerna express och clio under åren -95 till -99. Batteritekniken finns om den bara tillåts att exponeras. Se gärna filmen "who killed the electric car", den är ganska belysande.
Annars får jag rekomendera ett besök på http://elbil.forum24.se/elbil.html
Men tänk på att imorgon är en ny arbetsdag...
lator wrote:För oss som redan har åkt elbil i 5-15 år är det kanske inte så upphetsande med det faktum att volvo ska kunna presentera en bil som man kan ladda från ett eluttag. Volvo stod ju för försäljningen av Renaults rena elbilar baserade på modellerna express och clio under åren -95 till -99. Batteritekniken finns om den bara tillåts att exponeras. Se gärna filmen "who killed the electric car", den är ganska belysande.
Annars får jag rekomendera ett besök på http://elbil.forum24.se/elbil.html
Men tänk på att imorgon är en ny arbetsdag...
Jo men tanken är väl att man skall kunna ha en bil som man kan köra mer än korta sträckor med.. alltså upp emot 50-60 mil utan att behöva ladda bilen och låta en förbränningsmotor starta för att ladda batterierna.. Vad har en Renault för räckvidd? 7-10mil? ..
Jag är intresserad av en pluginbil eftersom jag har 3mil tur o retur till jobbet med min tjänstebil.. Men dock behöver jag kunna ta mig längre sträckor då jag åker till andra kontor i landet i jobbets vägnar. Bor i göteborg och åker då till olofström (50mil t.o.r), uddevalla och trollhättan, stockholm, skövde/floby .. osv osv.. Självklart vill man ju åka på bara el i möjligaste mån...