HOW TO: Renovera Necam Mega gastrycksregulator.

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

HOW TO: Renovera Necam Mega gastrycksregulator.

Post by Rushdie »

HOW TO: Renovera Necam Mega gastrycksregulator.

Denna how to riktar sig till dig som vill renovera en äldre gastrycksregulator (högtrycksregulatorn behandlas inte här)

Gastrycksregulatorn är den äldre typen av Necam Mega (042), Volvo nr# 9458059 (andra nummer kan förekomma). Både den äldre, guldeloxerade, och den nyare silvereloxerade fungerar.
Skillnaden mellan den gamla (som bland annat satt på 940) och den nya är att den gamla saknar kylvätskekanalerna. I övrigt är dom identiska. Bilderna visar den nyare typen med kylvätskekanal i tryckregulatorn.

Även om systemet består av en högtrycksregulator (IMPCO) och en lågtrycksregulator (Necam), så kommer lågtrycksregulatorn hädanefter benämnas 'tryckregulator'

Du behöver:
Image
En tryckregulator :roll:


Image
Lite verktyg. Vad har vi här då:
1: 15mm blocknyckel
2: Stjärnskruvmejsel
3: Skiftnyckel
4: Slangklammemejsel
5: Insexnycklar, en stor och en liten...
6: En rörtång
7: En vass pillemoj
8: En stålborste
9: M5 gängtapp och gängsnitt. Gärna en gängkloppa som är hel :)
10: Mattkniv
11: Permatex eller liknande kletigt klet.
12: Rätt packningar!


Image
Du behöver rätt packningar (dvs inte till VG392 eller liknande).


Image
En liten distans som kommer till användning för att ta loss den lilla segersäkringen. En bit rör eller några brickor går också.


Image
Börja med att ta lossa slangen mellan högtrycksregulatorn från tryckregulatorn. Lossa därefter slanganslutningarna i tryckregulatorn.
Lossa fästet som håller ihop högtrycksregulatorn med tryckregulatorn. Skruva loss högtrycksregulatorn. Ta vara på flädern! Byt packningen som tätar högtrycksregulatorn. Antingen kan du pilla ur ventilen ur hålet i tryckregulatorn, eller så väntar du och tar det när allt är isär.


Image
Börja med baksidan. Lossa de resterande fem skruvarna, lite i taget. Ta loss locket du skruvat loss. Om membranet verkar sitta fast, tryck på insexskruven på locket så skall det lossa.


Image
Så här ser insidan ut på högtrycksdelen av tryckregulatorn. Ta loss låsclipset, hävarmen och fjädern. Ta även ur ventilen som sitter under clipset.


Image]
Då skall membranet bytas. Lossa den stora aluminiumplattan som sitter över membranet.


Image
Ta loss membrandelen från locket. Om det inte ville lossa så beror det på att den stora fjädern nypit lite i aluminiumbrickan. Vricka loss.
För att byta membranet behöver du lossa den lilla segersäkringen (se pilen). Denna är låst med fjäderspänningen från den stukade brickan i botten. Man måste därför trycka ihop brickan för att få ur segersäkringen.
Här kommer hylsan från bild 4 in i bilden. Sätt denna, eller en bit rör eller likande, och tryck ihop brickan.


Image
Här används två svetstänger för att trycka ihop fjäderbrickan, så man med en pillemoj kan peta ur segersäkringen ur sitt spår.


Image
Plocka loss mässingsgrejen och aluminiumbrickan. Kolla så att det nya membranet är likadant som det gamla.
Montera det nya membranet och sätt tillbaka mässingsgrejen och aluminiumbrickan; säkra med segersäkringen.


Image
Byt o-ringen som tätar insexskruven i locket.


Image
Byt o-ringen som tätar mässingsröret i utkanten av tryckregulatorn.


Image
Återmontera hävarmen, fjädern och låsklipset. Sätt INTE i ventilen (den monteras när högtrycksregulatorn skruvas i).
Placera det nya membranet så att mässingsgrejen ligger rätt mot hävarmen. Tillse också att aluminiumbrickan hamnar rätt! Halvmånen på brickan skall vara mot halvmånen i godset.
Då är högtrycksdelen klar.


Image]
Demontera de sju skruvarna som håller locket på framsidan. De två korta håller ner utloppsröret. Ta loss locket.


Image
Vänd på locket. Tryck ut den stora sexkantiga ställskruven. Byt o-ringen som tätar denna mot godset.


Image
För att lossa membranet, ta loss mässingshatten och stick ner den lilla insexnyckeln. Då insexen påverkar en skruv innuti, skall denna vridas MEDURS för att lossas.
Det kan behövas en rörtång för att hålla emot. Den kan sitta ganska hårt och lossnar med en smäll.
Ta vara på den mindre fjädern, distansen, 'röret' och aluminiumbrickan.


Image
Bakom membranet sitter det en o-ring, byt denna.


Image
Kontrollera att membranet är likadant. Montera membran, aluminiumbrickan, mindre fjädern, distansen och 'röret'. Dra åt så det sitter.


Image
ta isär de resterande delarna av tryckregulatorn. Röret kan ha fastnat i aluminiumoxid, och kan behöva lite övertalning.


Image
Putsa lite på röret så det går enklare att återmontera. Byt o-ringen som tätar röret mot godset.


Image
Vänd och ta bort den gamla o-ringen. Ersätt med en ny.


Image
Ta loss det tunna mellanlägget, ta bort papperspackningen och den (numera) ovala o-ringen. Snygga till anläggningsytorna så att det tätar vid återmontage.
Byt o-ringen och papperspackningen. Använd vid behov Permatex (eller liknande) för att garantera att det blir tätt.

Putsa av alla skruvar, använd gängsnitt vid behov. Rensa gängorna i godset med en gängtapp. Skruva därefter ihop allt. Tillse att mässingsröret och dess o-ringar hamnar jämnt och kan täta.

Placera fjädern på högtrycksregulatorns anslutning, och därefter ventilen. Skruva sen på tryckregulatorn på högtrycksregulatorn. Skruva tillbaka vattenanslutningarna, täta med Permatex. Återmontera eller byt slang och klammor.


Klart!
Återmontera i bilen och justera gastrycket till rätt nivå.
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: HOW TO: Renovera Necam Mega gastrycksregulator.

Post by M-G »

Underbart! Sånt här behövs verkligen! :D
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
Post Reply