Nya miljöbilsnormer

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Stefan

Nya miljöbilsnormer

Post by Stefan »

Nya normen föreslås tillåta en maximal förbrukning på 9,7 kbm biogas per 100 km.

Betyder det att nästa gång som dom skärper reglerna för miljöbilar så riskerar v70 bi-fuel att klassas som en vanlig bil?

Det är bra att dom sätter press på biltillverkarna att utveckla snålare bilar men om utsläppen är noll så borde det ju fortfarande vara en miljöbil.

Ibland har jag svårt att förstå logiken i deras resonemang.
Johan

Post by Johan »

Var har du läst detta?

Jag kan tycka att det finns en poäng i att även se hur energisnål en bil är, även bortsett från vad utsläppen blir. "Ren" energi får väl ses som en bristvara.
Om just 9,7Nm3/100km är ett bra gränsvärde har ingen direkt åsikt om just nu.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
BifuelManiac

Post by BifuelManiac »

Jag motsätter mig lite termen "miljöbil" eftersom fokus istället bör riktas mot resurserna.
Vad jag menar är att
1. Oljan är på väg att bli en bristvara
2. Biobränslen kommer att få det svårt att täcka upp för bristen.

Lösningen är därför effektivisering, att sätta ett gränsvärde borde därför vara positivt. Problemet i detta läge är att man utesluter en stor mängd bilar från märkningen och därmed också förmånerna. Det minskar förtroendet för den tekniken eftersom ingen knappast vill köpa det nyaste och stödja detta om det plötsligt i morgon blir värdelöst?
(Som i detta fallet med Volvo bifuel).

Globalt sett och framförallt på sikt kommer det att bli nödvändigt med sådana här gränser men i Sverige i dagsläget skall man istället göra allt för att uppmuntra biogasanvändande. I synnerhet när det kostar 3 miljoner att investera i en ny pump!!
Hur skall man annars få folk att anamma gasen?

Jag tycker just den där siffran låter lite religiös, jag har f.ö. hört röster om att man inte skall tillåta automatlådor för att de drar 0.1 dl mer...
Sådant är inget annat än stolligt.
Plonte

Post by Plonte »

BifuelManiac wrote:..... har f.ö. hört röster om att man inte skall tillåta automatlådor för att de drar 0.1 dl mer...
Är det inte så att dagens automatlådor medför en förbrukningsökning på runt 10%? Alltså att för 10 mils körning med manuell låda, så får man utsläpp för 11 mil med en automatlåda? Är väl ändå inte helt försummbart...

Men, och det är ett viktigt men, jag är övertygad att det skulle kunna gå att göra mer bränsle ekonomiska automatlådor.... vilket isåfall måste premieras!!

En annan viktig fråga är såklart om det gäller nya bilar eller även de som redan finns på vägarna? Gäller det bara nya bilar (säg från modellår 2010 o framåt) så lovar jag att applådera, annars är jag mer skeptisk (även om min Opel Astra-02 med god marginal klarar sig....)
Jonas

Post by Jonas »

Betänk också det faktum att vi är rätt många som inte kan köra manuellt växlade bilar av olika skäl. Vi som tvingas köra automat av fysiska skäl vill också kunna köra på fordonsgas.

Det verkar dessutom helt galet att ändra reglerna så att bilar som köpts inom ramen för miljöbilsklassningen plötsligt skulle hamna utanför, då sjunker andrahandsvärdet, skatten stiger kraftigt och man sår ett frö av osäkerhet hos gemene man som gör att dom hellre satsar på diesel eller etanol eftersom alla andra gör det.
torkel

Post by torkel »

Källa?
BifuelManiac

Post by BifuelManiac »

Plonte wrote: Är det inte så att dagens automatlådor medför en förbrukningsökning på runt 10%? Alltså att för 10 mils körning med manuell låda, så får man utsläpp för 11 mil med en automatlåda? Är väl ändå inte helt försummbart...
Nja, det var väl på det goda åttiotalet.. :)

Tänkte på en sak gällande biogas. Det är ju i inledningsskedet (vilket vi fortfarande befinner oss i gällande biogas i Sverige) som det är positivt att förbruka lite mer. På så sätt ökar man efterfrågan och får igång produktion och försäljning. På sikt är det naturligtvis negativt, men där träder ju marknadskrafterna med tillgång/efterfrågan in.
Vad miljön anbelangar så är ju utsläppen från biogasbilar rätt försumbara i sammanhanget och jämfört med att samma bilpark skulle gå på bensin så är det ju bara vinster ändå..

I fallet etanol gäller väl snarare det omvända eftersom effektiviteten i tillverkning är sämre än biogas och i princip all etanol som tankas i sverige är regnskogsetanol...? Saab Biopower som drar 1.6 l/mil eller stor-chevor som drar ännu mer etanol är totalkorkat ur alla synvinklar.

Jag tycker det är viktigt att de styrande i detta land trots allt håller isär biogas och etanol.

Eller är jag helt ute och cyklar?
(kunde inte låta bli den sista meningen... :lol: )
Stefan

Post by Stefan »

Jag är ledsen men jag tror att jag missuppfattat dokumentet.
Det jag läste var ett tidigt förslag:
http://insyn.stockholm.se/miljo/documen ... ga%201.pdf

När jag sen läser ett senare dokument så är inte förbrukningen för gasbilar där längre.
http://insyn.stockholm.se/miljo/documen ... ckholm.pdf

Min poäng (som inte är aktuell längre) var att förbrukningen är viktig ur komunalt inköps perspektiv och som påtryckning mot tillverkare att göra energisnåla bilar. Men ur miljösynpunkt så är ju en biogasdriven bil som drar 10 kbm / 100 km fortfarande miljövänligare än en bensinbil. (fast inte lika miljövänlig som en som drar 9,7)
BifuelManiac

Post by BifuelManiac »

Stefan, du har helt klart en poäng med din poäng.. :wink:

En sak som stod ut lite extra i de länkade dokumenten var:
Fordon som kan drivas med alternativt bränsle måste köras minst halva körsträckan på det alternativa bränslet för att räknas som miljöfordon. Kravet gäller som årsmedelvärde.

Detta tycker jag låter som en utmärkt idé.. det skulle sätta alla biopower-ägare i en lustig sits när de står där med bensin i tanken och försöker åtnjuta fördelar.. :lol:
Själv startar jag bara bilen på bensin, därefter kör jag på gas fr.o.m att motorn har ställt om sig när jag tryckt på knappen.
Frågan är bara.. hur skall man bevisa detta? Spara kvitton och stämma av mot körsträckan???
torkel

Post by torkel »

I Göteborg krävs det att man sparar bränslekvitton och stickprov görs där man jämför körsträcka med hur mycket man tankat. Förra året var det flera miljöbilsägare som förlorade sitt P-tillstånd för att de kört för mycket på bensin.

http://www.miljofordon.org/files/File/T ... an2007.pdf
AndersH

Post by AndersH »

Stefan wrote:Jag är ledsen men jag tror att jag missuppfattat dokumentet.
Det jag läste var ett tidigt förslag:
http://insyn.stockholm.se/miljo/documen ... ga%201.pdf
...
Jag tror inte du har missuppfattat något. I föredragningslistan för Stockholms Stads Miljö- och Hälsoskyddsnämnd 2007-03-22 står det ju i bilaga 1 (som du länkade till) att gasfordon får förbruka högst 9,7 kubikmeter gas per 100 km. Vi får väl vänta och se hur beslutet blir.

Beträffande kontrollen av att man kör till minst 50% på förnyelsebart bränsle så kanske man kan gissa sig till att tankkvitton för dessa bränslen kommer att bli hett eftertraktade...
Plonte

Post by Plonte »

BifuelManiac wrote:
Plonte wrote: Är det inte så att dagens automatlådor medför en förbrukningsökning på runt 10%? Alltså att för 10 mils körning med manuell låda, så får man utsläpp för 11 mil med en automatlåda? Är väl ändå inte helt försummbart...
Nja, det var väl på det goda åttiotalet.. :)
Oj, nu har jag varit för upptagen med annat för att kolla här.... men jag måste ändå bemöta ovanstående...

Jag vill fortfarande hävda att den ökade förbrukningen är minst 10%. källa: Konsumentverkets broschyr Bilar, bränsleförbrukning och vår miljö - 2006 http://www.bilar.konsumentverket.se/

Och Jonas: självklart ska de som måste ha en automatväxellåda ha rätt att ha det, och ett generösare miljöbilsreglemente ska då självklart gälla för dem!
Men: flertalet av de som har automatlåda har det garanterat av bekvämlighetsskäl, eller hur?

Och angående tankkvitton: 50% av körsträckan är ganska långt ifrån 100%... borde inte vara omöjligt att spara vartannat kvitto, eller hur?
CRV

Post by CRV »

Transmissionsförlusterna i flertalet automater gör att skillnaden är uppåt en deciliter per mil. Men det finns duktiga biltillverkare som lyckats göra dem allt snålare (se tex nya BMW 5-serien) och "rem-typen" som tex den i Audi A6 (med de mindre motorerna) som istället drar mindre! Så det är ingen naturlag, men tyvärr ett trist faktum att många automater drar mer än motsvarande manuella bil. Volvo och SAAB har tex ett klart påslag i förbrukning.
Post Reply