Stockholmselände!
Re: Stockholmselände!
Solna/Vreten är nu öppen igen för den som missat det och jäklar vilket drag det var i pumpen idag, jag fick i drygt 20Nm3 på som jag upplevde det runt en minut, rena raketfarten alltså .
Hoppas nu E.ON fått ordning på sina tekniska bekymmer och öppnar i Nacka också.
...och att Täby äntligen öppnar nästa vecka som är sagt nu! Sen har vi ju Upplands Väsby vi väntar på också! Jag är så spänd på hur det kommer fungera att tanka med de nya systemen med lagringstank för flytande gas!
Verkligen kul att det börjar röra lite på sig med tankställen lite här och där i stan!
Verkligen kul att det börjar röra lite på sig med tankställen lite här och där i stan!
Var också och tankade i Vreten idag, j-vlar vilket tryck. Jag fick i 22,96 Nm3 i min V70, nytt rekord!avozetta wrote:Solna/Vreten är nu öppen igen för den som missat det och jäklar vilket drag det var i pumpen idag, jag fick i drygt 20Nm3 på som jag upplevde det runt en minut, rena raketfarten alltså .
Vet inte om jag bara är osams med det speciella munstycket på pumpen, jättesmidigt att sätta fast det men sen att få loss det det var en helt annan femma. Jag var tvungen att gå i och fråga på macken om jag var totalt puckad, eller? Det visade sig att expediten inte heller fick loss den, kanske var den skitig eller funkar dåligt i kylan?
När vi slitit och dragit i 30 sekunder lossnade den, och så tycker man att man har rutin efter 4,5 år med gasbil...
Mvh
Johan
Volvo V70 Bi-Fuel -06
Hej,
Kul, jag var också och tankade där idag, också rekord med dryga 24m3.
Mindre kul är att det verkar vara en glädjemätare, redan efter ca 1,5 mil så började tankmätaren röra på sig.
Funderade i eftermiddags på om jag skulle maila Eon och beskriva fenomenet.
Tycker vi ska hålla koll om detta stämmer med verkligheten.
Vi kanske kan skicka något gemensamt?
Mvh
Mindre kul är att det verkar vara en glädjemätare, redan efter ca 1,5 mil så började tankmätaren röra på sig.
Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
Zafira TNG 2009.
Om det är av typen pistolmunstycke kan det underlätta lite om man trycker munstycket in mot bilens påfyllningsnippel samtidigt som man frigör spärren på pistolhandtaget.JohanF wrote:Vet inte om jag bara är osams med det speciella munstycket på pumpen, jättesmidigt att sätta fast det men sen att få loss det det var en helt annan femma. Jag var tvungen att gå i och fråga på macken om jag var totalt puckad, eller? Det visade sig att expediten inte heller fick loss den, kanske var den skitig eller funkar dåligt i kylan?
När vi slitit och dragit i 30 sekunder lossnade den, och så tycker man att man har rutin efter 4,5 år med gasbil...
Mvh
Johan
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Man kan även dra pistolmunstyckets främre del bakåt så släpper handtaget lätt. Gillar denna typ skarp och försöker alltid få den pump där det är monterat (pump 1 vid Gumpekulla i Linköping)
Nytt rekord i masochism vid hammarby sjöstad idag.. åtta (8!!!!) bilar i kö till den stackars pumpen...
Årsta hade slut så de stackars taxichaffisarna hade nog inget val..... Själv kör jag bensin för första gången sedan november...
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Årsta hade slut så de stackars taxichaffisarna hade nog inget val..... Själv kör jag bensin för första gången sedan november...
Passat Ecofuel DSG '09
Är det inte ombyggt där nu så man kan tanka 2 samtidigt? Länge sedan jag var där.henrico wrote:Nytt rekord i masochism vid hammarby sjöstad idag.. åtta (8!!!!) bilar i kö till den stackars pumpen...
Precis så funkar det, inga problem för mig. Men för den som inte vet så kan jag förstå att det kan vara knepigt att komma på hur man skall göra.Stålis wrote:Om det är av typen pistolmunstycke kan det underlätta lite om man trycker munstycket in mot bilens påfyllningsnippel samtidigt som man frigör spärren på pistolhandtaget.JohanF wrote:Vet inte om jag bara är osams med det speciella munstycket på pumpen, jättesmidigt att sätta fast det men sen att få loss det det var en helt annan femma. Jag var tvungen att gå i och fråga på macken om jag var totalt puckad, eller? Det visade sig att expediten inte heller fick loss den, kanske var den skitig eller funkar dåligt i kylan?
Mvh
Johan
Var också och tankade i Vreten idag, j-vlar vilket tryck. Jag fick i 22,96 Nm3 i min V70, nytt rekord!
Inte för att jag fattade några misstankar, men visst, när ni nu påpekar detta så kan jag kanske tycka att tanknålen borde varit still ett tag till, det var långt ifrån tomt i tanken när jag tankade. Men jag kan nog inte uttala mig förrän jag kört slut och tankat igen så jag kan se förbrukningen också.Astra CNG wrote:Hej,
Mvh
Re: Re: Stockholmselände!
Nix, samma pump men bättre tryck.....avozetta wrote:henrico wrote: Är det inte ombyggt där nu så man kan tanka 2 samtidigt? Länge sedan jag var där.
Sent from my Nook using Tapatalk
Passat Ecofuel DSG '09
Februarisiffror från gasinfo.se:
Som ett exempel på hur uppenbart inaktuell informationen på gasinfo.se ofta är så låg meddeladet "Nästa leverans ca 00.00-01.00 inatt (natten mellan 3/2-4/2)" ute på SGAB Arlanda mellan 3/2 kl 18:00 och 16/2 kl 10:00 Macken var markerad som otillgänglig under hela den tiden. Någon som vet om det fanns gas eller inte?
Code: Select all
2010 Jan Feb
Arlanda SGAB 67% 76% 40%
Arlanda Statoil 90% 96% 81%
Bromma Shell 97% 100% 100%
Frihamnen St1 59% 49% 70%
Haga Norra Tanka 90% 94% 81%
Hammarby Sjöstad Statoil 81% 100% 100%
Kista Shell 68% 72% 72%
Mörby OKQ8 41% 53% 57%
Rinkeby OKQ8 55% 100% 97%
Skärholmen Statoil 88% 86% 84%
Sköndal Statoil 69% 81% 65%
Solna Vreten OKQ8: 35% 0% 26%
Södertälje Preem 73% 79% 73%
Täby AGA 81% 90% 88%
Veddesta Statoil 76% 84% 81%
Årsta OKQ8 67% 83% 78%
Alla: 74% 77% 74%
Jodå, SGAB får gas varje natt. Brukar vara slut efter morgonrusningen då många av taxibilarna med gas har varit uppe på Arlanda och då passat på att tanka. Kanske har SGAB varit utan gas en eller två dagar under februari.cpalm wrote:Som ett exempel på hur uppenbart inaktuell informationen på gasinfo.se ofta är så låg meddeladet "Nästa leverans ca 00.00-01.00 inatt (natten mellan 3/2-4/2)" ute på SGAB Arlanda mellan 3/2 kl 18:00 och 16/2 kl 10:00 Macken var markerad som otillgänglig under hela den tiden. Någon som vet om det fanns gas eller inte?
Vovo V70 AFV Summum -10, Automat
Gasinfo.se var ju en fantastisk tjänst i teorin men det visade sig ju snabbt att den är helt meningslös. Vad är en grön bock värd om det ändå visar sig det inte går att tanka när man väl svänger in till pumpen?
Det är lite som hemelektronikfirmornas lagerstatus: Man kollar att det man vill köpa finns inne så man inte åker i onödan men när man kommer dit så visar det sig att nähe, det var bara demoexet och det är inte till salu!
Frågan är om inte AGA och E.On skulle fällas för falsk marknadsföring om man skulle anmäla dem.
Det är lite som hemelektronikfirmornas lagerstatus: Man kollar att det man vill köpa finns inne så man inte åker i onödan men när man kommer dit så visar det sig att nähe, det var bara demoexet och det är inte till salu!
Frågan är om inte AGA och E.On skulle fällas för falsk marknadsföring om man skulle anmäla dem.
Enligt både Gasbilen.se och Gasinfo.se har Statoil i Upplands-Väsby nu öppnat sin gasmack!
Någon som har testat?
Någon som har testat?
Vovo V70 AFV Summum -10, Automat
Ringde just och frågad UV och visst har de öppnat! Tjejen lät så glad att det var igång och hon sa att allt fungerade superbra och att kunderna var såååå nöjda!
Då ringde jag Täby, eftersom jag förstått att det har varit lite rivalitet mellan dem och UV när det gällde öppnandet, men där såg det dystert ut. Det var någon ventil som gått sönder och det var fyra (4!) veckors leveranstid! Så vi kan nog inte räkna med att Täby öppnar innan april...
Nu ska jag nog åka till Upplands Väsby!!
Då ringde jag Täby, eftersom jag förstått att det har varit lite rivalitet mellan dem och UV när det gällde öppnandet, men där såg det dystert ut. Det var någon ventil som gått sönder och det var fyra (4!) veckors leveranstid! Så vi kan nog inte räkna med att Täby öppnar innan april...
Nu ska jag nog åka till Upplands Väsby!!
Har varit utomlands under en månad. Undrar lite hur det ser ut nu? har det varit någon förbättring? Jag hämtar ut min första gasbil(Passat) om ett par veckor. Vore ju trevligt om det går att tanka lite gas.. . Min vanligaste station kommer att vara Sköndal. Hur har det gått med rörledningen till Sköndal och Hammarby?
Jag har precis fått en uppdatering av Sofia på Statoil:
Nytt öppningsdatum för Täby är vecka 15!!
Öppningsdatum för Bromma är vecka 17.
Så är alltså läget nu...men vi vet ju alla hur det brukar vara med dessa datum...
Förövrigt har jag provtankat i Upplands Väsby och det gick utmärkt...se rapport här.
Mvh
/Fred
Nytt öppningsdatum för Täby är vecka 15!!
Öppningsdatum för Bromma är vecka 17.
Så är alltså läget nu...men vi vet ju alla hur det brukar vara med dessa datum...
Förövrigt har jag provtankat i Upplands Väsby och det gick utmärkt...se rapport här.
Mvh
/Fred
Skickade ett mejl till Aga och frågade, men inget svar tyvärr.Patrik N wrote:Jodå, SGAB får gas varje natt. Brukar vara slut efter morgonrusningen då många av taxibilarna med gas har varit uppe på Arlanda och då passat på att tanka. Kanske har SGAB varit utan gas en eller två dagar under februari.cpalm wrote:Som ett exempel på hur uppenbart inaktuell informationen på gasinfo.se ofta är så låg meddeladet "Nästa leverans ca 00.00-01.00 inatt (natten mellan 3/2-4/2)" ute på SGAB Arlanda mellan 3/2 kl 18:00 och 16/2 kl 10:00 Macken var markerad som otillgänglig under hela den tiden. Någon som vet om det fanns gas eller inte?
Så man får väl spekulera i att det handlar om att antingen SGAB eller Aga helt enkelt slarvar med uppdateringarna. Skall nog skicka mejl till SGAB och fråga istället. Om det är Aga som strular så har ju SGAB all anledning att vara duktigt sura.
Kan redan nu säga att jag nog fått vad jag betalat för då jag börjar närma mig 20 mil stadskörning, det har nog aldrig hänt med det dåliga tryck som pumparna haft i Stockholm så jag kan inte påstå att det var något fel på min tankning i varje fall.avozetta wrote:Var också och tankade i Vreten idag, j-vlar vilket tryck. Jag fick i 22,96 Nm3 i min V70, nytt rekord!Inte för att jag fattade några misstankar, men visst, när ni nu påpekar detta så kan jag kanske tycka att tanknålen borde varit still ett tag till, det var långt ifrån tomt i tanken när jag tankade. Men jag kan nog inte uttala mig förrän jag kört slut och tankat igen så jag kan se förbrukningen också.Astra CNG wrote:Hej,
Mvh
Lyfter denna för att se om någon vänlig själ vill skriva några rader.Primus wrote:Har varit utomlands under en månad. Undrar lite hur det ser ut nu? har det varit någon förbättring? Jag hämtar ut min första gasbil(Passat) om ett par veckor. Vore ju trevligt om det går att tanka lite gas.. . Min vanligaste station kommer att vara Sköndal. Hur har det gått med rörledningen till Sköndal och Hammarby?
Hur det är med gastillgången i allmänhet har jag inte så bra koll på men du har ju lite statistik från cpalm ovan att läsa som i varje fall ger en fingervisning. Tydliga positiva nyheter är att Solna/Vreten öppnat igen med riktigt bra tryck, tankat där 2 gånger på raken nu och vi har en ny mack i Uppland Väsby också. Detta lättar ju trycket på övriga mackar något men då främst på norra sidan om stan. Det är ju fortfarande en rätt ojämn fördelning mellan norr ock söder på antalet mackar. Nya macken i Täby är tydligen försenad någon månad, däremot borde Nacka-macken öppna snart tycker jag då de haft samma tekniska problem som i Solna/Vreten.Primus wrote:Lyfter denna för att se om någon vänlig själ vill skriva några rader.Primus wrote:Har varit utomlands under en månad. Undrar lite hur det ser ut nu? har det varit någon förbättring? Jag hämtar ut min första gasbil(Passat) om ett par veckor. Vore ju trevligt om det går att tanka lite gas.. . Min vanligaste station kommer att vara Sköndal. Hur har det gått med rörledningen till Sköndal och Hammarby?
Lite trista besked från E.ON, http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... 697#p15697. Nacka öppnar inte på länge p.g.a. gasbrist.
Det där var tråkigt! Samtidigt har jag haft på känn att det skulle låta ungefär så. Som boende söder om söder+ så får man hoppas att Sköndal och Hammarby Sjöstad blir störningsfria och med mindre köer. Jag tycker köerna har minskat påtagligt i Sköndal. Men det baserar jag på att jag tittar när jag passerar på 73:an. Så precisionen i den bedömningen är lite skakig..
Min EcoFuel bör komma inom 2 veckor så jag hoppas det kommer någon god nyhet innan dess. Hoppet är ju det sista som överger människan..
Min EcoFuel bör komma inom 2 veckor så jag hoppas det kommer någon god nyhet innan dess. Hoppet är ju det sista som överger människan..
Bor själv söder om söder, måste säga jag tycker det funkar rätt hyfsat numer i både Sköndal och Hammarby, om man bara klurar ut vilka tider som Taxi inte överbelamrar och trängs. Hammarby har trots en enda pump bra mycket bättre tryck och genomströmning än Sköndal, men du får i mer i tanken oftast i Sköndal. De har enl. personal på macken i H-by satt in en begränsning när tanken är typ 95% full eftersom sista procenten tar mycket längre tid att fylla. Du har ju Årsta också, men det vette katten, försökt tanka ett par gånger där, men det är oftast väldigt mycket Taxi där och låånga köer.Primus wrote:Det där var tråkigt! Samtidigt har jag haft på känn att det skulle låta ungefär så. Som boende söder om söder+ så får man hoppas att Sköndal och Hammarby Sjöstad blir störningsfria och med mindre köer. Jag tycker köerna har minskat påtagligt i Sköndal. Men det baserar jag på att jag tittar när jag passerar på 73:an. Så precisionen i den bedömningen är lite skakig..