Skatt på bensin i stället för på fordonet

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
åsaboe

Skatt på bensin i stället för på fordonet

Post by åsaboe »

Hörde på nyheterna att Reinfeldt vill lägga skatten på bensinen i stället för på fordonet som ett led i kampen mot klimatförändringarna. Man får väl anta att andra drivmedel också skall beskattas, men i olika hög grad beroende på utsläppsvärden. Biogas lär väl ligga bra till för att få låg -mycket låg- skatt i så fall. Vad tror ni, kan det få fart på utvecklingen så att vi får större produktion och äntligen ännu fler tankställen litet snabbare? Kanske till och med kan vara ett (av flera) sätt att få upp Volvo på gasbanan igen?
Johan

Post by Johan »

Det låter lovande - får se vad det blir konkret. Jag tycker det är intressant Reinfeldt har börjat prata så mycket om miljö på senaste tiden - undra om han bara grundar för omval eller om han tagit intryckt av senaste tidens klimatdebatt. (I hans nya position kanske han känner ett större ansvar för de stora ödesfrågorna).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
track_snake

Post by track_snake »

Johan wrote:Det låter lovande - får se vad det blir konkret. Jag tycker det är intressant Reinfeldt har börjat prata så mycket om miljö på senaste tiden - undra om han bara grundar för omval eller om han tagit intryckt av senaste tidens klimatdebatt. (I hans nya position kanske han känner ett större ansvar för de stora ödesfrågorna).
------------------------------------------
Det är väl frågan vad han menar. Hittills har Reinfeldts miljöambitioner mest gått ut på att peka på att kineserna borde genomföra miljöåtgärder ('Vad tjänar det till att byta bil mot cykel i Stockholm när Pekingborna byter cykel mot bil') enligt ett uttalande han gjorde i helgen på ett moderatmöte. Men Reinfeldt kanske aspirerar på att ställa upp i nästa borgmästarval i Peking. Jag kan tänka mig att skriva en positiv artikel om honom i Folkets Dagblad (mot ett mindre arvode förstås).

Att lägga fordonsskatten på bensinen är en gammal tanke. Men risken är att både diesel, etanol och gas får en del av den skatten. Vi får väl se om det kommer något konkret förslag.

/track_snake
larfor

Post by larfor »

Skulle ju vara läge då att låta lite bensinskattepengar gå till bidrag till miljöbilar, främst biogas då förstås, vilket det enligt Reinfelts uttalande "inte finns utrymme för just nu".
åsaboe

Post by åsaboe »

Det finns mycket de skulle kunna göra. Vi får väl se om det bara är spel för galleriet eller om det finns någon substans i det. Viss tveksamhet känner jag ju nog till att det blir "redia tag". Risken är nog dessvärre stor att man kör med ganska verkningslösa åtgärder som haussas upp för att slå blå(!) dunster i ögonen på folk... :wink:
Stefan

Post by Stefan »

Jag tror att all bensinskatt är kostsam för oss biogasande stockholmare. Här är ju biogasen direkt knuten till bensinpriset. När besinskatterna höjs så kommer ju biogasen också att höjas. Dom enda som blir glada av detta är ju Aga, Stockholm vatten och bensinbolagen.
Post Reply