Nyttig info för blivande skattesmitare !
Fordonet i detta fall; Astra CNG Kombi 2004-11, Man GPS CDvx AC Webasto 6400 mil gastankar 110L, bensintank 14 L, 1 ägare 7700 Euro
Resa söderut - AirBerlin tåg taxi 1400:-
Försäkring i Tyskland (
http://www.ksm-online.de/) - krävs för exportskyltar 700:-
Exportskyltar 700:- (Min extremt seriöse privatsäljare fixade dessa efter att jag postat mitt körkort, tveksamt standardförfarande...)
Drivmedel 85 mil + hytt Travemunde - Malmö 2000:-
(pga av snöstorm missade vi iofs färjan vilket tvingade oss förbi en öppen HerreJössesÖlShopp, så det kan bli....
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
.)
Ursprungskontroll & regbesiktning & påställning & skyltavgift(inkl vägning vanlig bes) 2450:-
Regbesiktningen gick bra bortsett från miljöklassningen, som tog ett par veckor för bilprovningen att få till. Det var det dock värt några gråa hår, för 5 år skattefritt ger stor diff jämfört med 1800:-/ år (utan miljöklassning).
Jag fick med CoC från Tyskland (här redovisas en kaskad utsläppsvärden i detta fall 119g CO2 blandad körning, utan CoC hade det nog vart tji med skattefriheten...)
Summa kostnader 7000:- exkl en förlorad arbdag, tyska biffen, tunnbrörullen i Linköping,
5 år skattefritt (värt 2600:-) hamnar på plussidan.
Skulle tro att mindre än 18 dagar från införsel till svenska skyltar är en omöjlighet, en hop gamla tröskverk stressar man inte så lätt...
Trailer hade i mitt fall vart ett bättre alternativ, men hur vet man att bilen är i kanonskick utan att se / provköra ?
Redigt nöjd med Astran(används till lokala resor) och resan (pga kompisen som chock-hänkade). Intressant var att den tyska bilmarknaden förefaller helt död, efter det att alla pengar till nybilssubventioner tagit slut, så för den som har tid, gillar Astra CNG, tyska, prutning och öl är det bara att bege sig söderut för gas & pilznertankning
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
.
SkoxBerra