Hittade nedanstående exempel på någorlunda kommersiella tillämpningar av vätgas-bränslecells tekniken redan idag :
http://www.hh2wasserstoff.de/_ZopeId/91 ... E/CUTE/HH2
Tydligen går det 9 stycken vätgasbussar i reguljär drift i Hamburg.
Vätgas-bränslecells bussar i reguljär trafik redan idag
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
Re: Vätgas-bränslecells bussar i reguljär trafik redan idag
------------------------------S-klasse wrote:Hittade nedanstående exempel på någorlunda kommersiella tillämpningar av vätgas-bränslecells tekniken redan idag :
http://www.hh2wasserstoff.de/_ZopeId/91 ... E/CUTE/HH2
Tydligen går det 9 stycken vätgasbussar i reguljär drift i Hamburg.
Jo, det gör det.
SL hoppade ju av CUTE-projektet i förtid; man hade 3 bussar som gick på linje 62 för några år sedan.
Problemet är att det går åt mycket el om man skall framställa vätgasen med elektrolys som man gjorde i Stockholm.
En elbuss med direkt strömförsörjning via tråd (trådbuss) drar ca. 2 kwh/km. En batteribuss 4-5 kwh/km och en bränslecellsbuss av den här typen med vätgas från elektrolys 10-12 kwh/km. Det skiljer således avsevärt mellan på vilket sätt man förser motorerna med el.
/track_snake
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
----------------------------------Johan wrote:Är det verkligen så stor skillnad mellan batteridrift och tråd? Jag trodde batterier hade en verkningsgrad på runt 80%. Sen blir ju bussarna lite tyngre.
De batteribussar man provade i Stockholm på 1980-talet var tunga och tog bara ett 40-tal passagerare. Jag vill minnas att de låg på 4-5 kwh/km.
Trådbussarna i Landskrona ligger på ganska jämnt 2 kwh/km.
/track_snake