Här finns Jay Leno's provkörning av den första leveransbilen av Tesla Roadster 2008 :
http://www.jaylenosgarage.com/video/vid ... vid=229378
Prestanda - klart godkända!
Tystare än motsvarande Volvo C30 plug-in hybrid
Värmesystem - tveksamt om man inte bor i Californien, men den har AC
Batterilivslängd - 16000 mil - om prisryktena på 400 KSEK för batteripaketet stämmer innebär det en milkostnad på 25 kr/mil...
Tillverkarens adress : http://www.teslamotors.com/
Provkörning Tesla Roadster 2008 - Jay Leno
Re: Provkörning Tesla Roadster 2008 - Jay Leno
Cool bil! Lite för mycket "bilen e bäst" på deras hemsida tycker jag.. de nämner att det tar bara 3,5h att ladda bilen från tom till full.. Men det är med hemma laddaren på 220volt som drar 70A! Inte alla har så mycket kräm hemma.. Sen så står det inte nån stans på sidan hur lång tid det tar att ladda med den inbyggda laddaren i bilen.. Jag fattar det som att man skall kunna ställa om laddaren i bilen till olika amperetal.. Men det hade ju varit kul att veta vilka möjligheter man hade där..S-klasse wrote:Här finns Jay Leno's provkörning av den första leveransbilen av Tesla Roadster 2008 :
http://www.jaylenosgarage.com/video/vid ... vid=229378
Prestanda - klart godkända!
Tystare än motsvarande Volvo C30 plug-in hybrid
Värmesystem - tveksamt om man inte bor i Californien, men den har AC
Batterilivslängd - 16000 mil - om prisryktena på 400 KSEK för batteripaketet stämmer innebär det en milkostnad på 25 kr/mil...
Tillverkarens adress : http://www.teslamotors.com/
Klart cool bil! Hade jag haft pengarna så hade jag nog köpt en om det hade funnits infrastruktur för den i sverige.. 600 000 SEK går den på med nuvarande dollarkurs.. kostar nästan 100k$ .. Batterierna skall ha oförändrad prestanda i 16000mil och sen degraderas de sakta.. Så nått nytt batteripaket behöver du nog inte köpa
Ja, de hade varit något att ha som andra bil.. hehe.. Synd bara att det är tjejen här hemma som åker de korta sträckorna till jobbet och jag som ibland åker till malmö, danmark o stockholm med bilen...Håkan wrote:En perfekt 2:a bil...
Jag skall förhandla med frugan...
Ha det /
Jag blev riktigt sugen på den där bilen faktiskt.. Nästan så jag skulle tänka mig o sälja min mc och spara ihop till en sån där.. 35mil på en laddning också!!
200 i toppfart va lite i minsta laget för att vara en sportbil dock.. men men.. Man kommer ju vinna alla rödljus tävlingar iaf.. nästan alla
Re: Provkörning Tesla Roadster 2008 - Jay Leno
Det står lite olika på andra ställen på Tesla's hemsida, det jag kollade på var Q&A sidorna. Där kan man bl.a. läsa :taz wrote: Batterierna skall ha oförändrad prestanda i 16000mil och sen degraderas de sakta.. Så nått nytt batteripaket behöver du nog inte köpa
How long do the batteries last?
The battery pack in your Tesla Roadster is expected to maintain good driving performance for about 100,000 miles or five years, whichever comes first. Lithium-ion batteries will degrade slightly over time. Our testing and modeling indicate that a typical Tesla Roadster owner who drives 50,000 miles over five years should have about 70 percent of initial performance levels available.
Det sistnämnda tolkar jag som en degradering i räckvidd, eller om man jämför med bensin/biogas bilar, att efter 5 år eller 16 000 mil har man 30% mindre tank.
Man kan även jämföra med laptops eller mobiltelefoner, de brukar ju ha sämre lagringskapacitet redan efter 2-3 år.
Frågan om återvinning av batteriet återstår också att lösa, men i början är ju tillverkningsserierna begränsade så borde hinna fixa det - och så klart priset på batterier...
What happens when my car battery reaches the end of its life?
Tesla Motors car batteries are both recyclable and replaceable. We care about the environment and know you do, too. We are working to have our car batteries safely recycled, and have even built the cost of recycling into the purchase price of the car. Simply visit a Tesla Store to recycle your old battery, and purchase and install a new one on the same day.