Kryssa gastankställen

Diskutera fritt. Plats för Köp&Sälj.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Kryssa gastankställen

Post by AndersH »

Fågelskådarna far ju land och rike runt bara för att se en skymt av stjärtfjädrarna på just den pippin som de inte sett förut och detta kallas att kryssa fågelarter. Varför inte börja kryssa gastankställen? De är ju ganska sällsynta och inte alltid så lätta att hitta. :wink:

Följande gastankställen (alla med biogas förresten!) har jag på min lista:
  1. 2004-12-03, Linköping, Rejmes - Första tankningen direkt efter leverans av bilen!
  2. 2005-01-02, Katrineholm - Den var inte lätt att hitta! När jag hittade den insåg jag att jag hade blåst förbi den utan att se den...
  3. 2005-01-06, Linköping, Vallarondellen - Bra läge för resor norrut från Linköping. Inte alltid pålitlig, det kan ta lååång tid att fylla på här ibland.
  4. 2005-04-17, Mjölby - Lätt att hitta.
  5. 2005-04-30, Eskilstuna - Åkte vilse, chansade vilt i flera rondeller (och de är många!) - och kom exakt rätt! Festlig pump som stannade upp ibland, pep ljudligt några gånger över nejden och började blåsa i gas igen...
  6. 2005-05-12, Nyköping - Strategisk tankning för att slippa tanka dyr gas i Stockholm dit jag var på väg för att lyssna på Mark Knopfler i Globen. :D
  7. 2005-05-15, Borås - Låg lite avsides och gasfacklan (?) vid reningsverket bredvid sa BOOM så jag höll på att skita på mig... Ännu en strategisk tankning för att slippa tanka naturgas i Göteborg, dit Mark Knopfler nu åkt med mig i hasorna! :D
  8. 2005-06-04, Örebro - Äntligen kan jag tanka i Örebro som jag ofta passerar på väg till och från gaslöst land!
  9. 2005-07-07, Linköping, Gumpekulla - Gott om plats och det är här de stora elefanterna tankar, 50+ Nm3 (minns inte exakt, men mycket var det!) hade föregående ekipage slukat.
  10. 2005-08-14, Jönköping - Billigaste gasen jag tankat! 7,40 kr/Nm3 ger billiga mil. Flashigt med digital tryckmätare!
  11. 2005-10-30, Västerås - Brottades länge med denna. På med munstycke, in/ut med kort, kod, trycka på startknappen, tji gas! Till slut tittade jag på tryckmätaren på dispensern och såg att den var på noll. Skit också, jag som tog vägen om Västerås istället för den vanliga svängen via Örebro och trodde nu att jag blev snuvad på gasen, men som tur var funkade den andra dispensern! Något kvitto gick inte att få ur den så ni får tro mig på mitt ord om denna.
  12. 2006-03-11, Motala - Alldeles nyöppnat (igår!) tankställe på Vintergatan som drivs av Svensk Biogas. Det var en väldigt noggrann pump som tog god tid på sig att klämma i de sista gasmolekylerna. JET-macken bredvid saluförde startbränsle till det facila priset av 9,87 kr/liter. Man är ju van vid att kunna andas när man tankar men det gick ju inte när den räliga bensinen skulle tankas, urk...
  13. 2006-04-17, Linköping - Nytt tankställe öppnat på Bröderna Ugglas Gata 1 vid Braskens Bro, bara 1,5 km hemifrån. Jag undrade länge var detta tankställe skulle placeras och så dyker det upp precis runt knuten!
  14. 2006-05-08, Uppsala - Dags att testa om tankkortet från Uppsala VA- och Avfallskontor fungerar, det har legat oanvänt i plånboken i över ett år. Jodå, kortet fungerade men usch vad dyrt, 10,59 kr/Nm3...
  15. 2006-05-08, Norrköping, Spårgatan 5 - Gasen från Uppsala hade nog räckt hela vägen hem till Linköping men varför inte leta rätt på ett av tankställena i Norrköping när man ändå passerar och har gott om tid.
  16. 2006-12-10, Kristianstad, Ringvägen 9 - Obemannad mack med möjlighet att pumpa däcken (med luft!) och blaska av rutorna! Prylarna står i ett låst skåp som man öppnar med sitt tankkort - smart.
  17. 2007-03-18, Linköping, Barhällsgatan 10 - Nu har jag till slut besökt alla tankställen i Linköping. Här får man ge sig in bland alla bussarna eftersom detta tankställe ligger inne på bussdepåns område.
  18. 2007-03-24, Stockholm, Kista - Premiärtankning i kungliga huvudstaden. Hemskt långsam tankning.
  19. 2007-03-25, Stockholm, Årsta - Här var det lite trängsel runt pumpen med en massa taxibilar och vanligt folk. Lite långsamt även här men det är bara att ta chansen och koppla av en stund.
  20. 2007-04-08, Örebro, Gustavsviksvägen 4 - Tämligen nyöppnat tankställe som drivs av Svensk Biogas. Infart med elak trottoarkant men det kommer nog att fixas får man hoppas. Kortautomat som vill ha magnetremsan nedåt, känns avigt. Dåligt tryck i pumpen, fick bara i 15,75 Nm3 men kompressorna kanske inte är intrimmad än.
  21. 2007-10-27, Hässleholm, Norra Kringelvägen - Ganska nyöppnat tankställe beläget vid ortens Volvohandlare. Bra tryck och snabb tankning, 9,49 kr/Nm3.
  22. 2009-04-18, Ulricehamn, Strandgatan 37 - Bra skyltat till tankstället genom alla cirkulationsplatserna som det kryllar av på vägen dit. 9,23 kr/Nm3.
  23. 2009-06-13, Jönköping, Vasavägen (Preem) - Var tvungen att kolla upp var detta tankställe fanns, brukar annars tanka vid Herkulesvägen när jag passerar Jönköping. Lite dåligt tryck då tankmätaren började sin vandring neråt redan efter ett par mil. 11,00 kr/Nm3.
  24. 2009-11-01, Helsingborg, NSR Hjortshögsvägen 1 - Hade ärende till Helsingborg och tankade upp bilen med biogas inför hemresan för 9,90 kr/Nm3.
  25. 2010-06-19, Motala, Borensvägen 134 - Som gasbilsägare får man se ett och annat reningsverk och här blev det ett besök vid Motalas reningsverk.
Nu finns det 107 gastankställen i Sverige så det finns lite kvar att göra. Hänger ni med?
Last edited by AndersH on 2009-06-16, 21:09, edited 11 times in total.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag tyckte det här var så lustigt att la upp det på framsidan :D
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Haha, fick mig några skratt o leenden när jag läste detta.. Ja får la hänga på då.. Min lista är inte riiiktigt lika lång ;)

1. 2005-10-20 Göteborg (Mölndal) Argongatan 30 - Första tankningen direkt efter leverans av bilen! De lata nissarna på bilia hade inte orkat åka o tanka bilen med gas så jag fick göra det själv. Inte direkt lätt att hitta fastän det var bra skyltning, men jag va nog lite över exalterad för att det va "första gången" ;)

2. (Datum kommer) Göteborg Sörredsvägen, Volvo Torslandaverken - Resterande tankningar fram till daxläget. Tankstället ligger så bekvämt vid mitt jobb...

Ja.. Ser ut som jag inte har första platsen.. får nöja mig med en andra plats så länge då ;) Hehe.. Men måste tillägga att jag har 1:a plats på tankställen i gbg! :lol:
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Hehe, kul när man kan göra folk glada. Jag fick lite skrivklåda och tyckte det var dags att inviga Café Zeppelin. Jakten på tankställen går vidare... :wink:
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Jag har avverkat stockholms samtliga tankställen:
1: OKQ8 Årsta
2: Statoil Hammarby sjöstad
3: Statoil Sköndahl
4: Shell Kista
5: Shell Bromma
6: Tanka, Bilia Haga Norra
7: Statoil Veddesta
8: OKQ8 Mörby
9: Statoil Skärholmen (vid E4 södergående)
10: Uno-X, Frihamnen

Bilsemester till Frankrike sommaren 2006:
11: Norrköping, Spårgatan 5 (Svensk Biogas AB)
12: Jönköping (Jönköpings komun)
13: Lund (Lunds Energi)
14: Hamburg, Tyskland (ARAL)
15: Schwerte, Tyskland (ARAL)
16: Kerpen, Tyskland (ARAL)
17: Sottrum, Tyskland (ARAL)
18: Linköping, Stigbjörnsgatan 1 (Svensk Biogas AB)

Samt:
19: Eskilstuna, tror det var Tanka eller något liknande automatmack.
20: Örebro (Rejmes)
21: Nyköping, (svensk biogas), ligger vid en Staoilmack.
22: Mjölby/svensk biogas, ligger vid en Q-star mack.
23: Västerås
24: Mariestad (2007-08-04)
25: Lidköping (2007-08-04)
26: Lilla Edet (2007-08-05) 7,75 kr !! :D :D
27: Stenungsund (Stora Höga) (2007-08-07)
28: Örebro (Gustavsvik) (2007-08-07)
29: Katrineholm (2008-08-10)
30: Uppsala (2009-07-29)
Last edited by Mats on 2009-08-24, 15:42, edited 15 times in total.
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Det vore kanske en ide att skriva till HittaBensin.se och fråga om dom kan lägga in en gaskolumn. Då kan man rapportera in pris och mack vartefter man besöker dom. Lind gjorde det för etanol.

http://www.hittabensin.se/
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

anders wrote:Det vore kanske en ide att skriva till HittaBensin.se och fråga om dom kan lägga in en gaskolumn. Då kan man rapportera in pris och mack vartefter man besöker dom. Lind gjorde det för etanol.

http://www.hittabensin.se/
Hittabensin.se verkar inte va så pålitliga.. de visar ju 10:00 för 95 oktan på flera mackar i gbg.. har inte varit så lågt här.. 10:30 däremot.. mysko sida tycker jag.. lite krånglig att hitta på ...
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

taz wrote:
anders wrote:Det vore kanske en ide att skriva till HittaBensin.se och fråga om dom kan lägga in en gaskolumn. Då kan man rapportera in pris och mack vartefter man besöker dom. Lind gjorde det för etanol.

http://www.hittabensin.se/
Hittabensin.se verkar inte va så pålitliga.. de visar ju 10:00 för 95 oktan på flera mackar i gbg.. har inte varit så lågt här.. 10:30 däremot.. mysko sida tycker jag.. lite krånglig att hitta på ...
Det är användarna som uppdaterar priset, därför blir den oftare uppdaterad när priset stiger.

Jag tycker den är lätt att hitta på. I dit fall klickar på kartan och Västra Götalands län. I nästa fönster väljer du Göteborgs kommun i rullningslisten till höger om länet. Vill du sortera ut en speciell mack, t.ex. OKQ8 så skriver du det i fönstret till vänster om länet och klickar på SÖk eller trycker på enterknappen.

Funkar busenkelt tycker jag. Det ända jag saknar är en kartfunktion för att hitta macken.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
henke
Posts: 2
Joined: 2005-11-14, 08:44
Location: Linköping
Contact:

Post by henke »

Hej allihopa.

Det är jag som är skaparen av Hittabensin.se. En av mina kompisar tipsade mig om att jag skulle kolla här för bra feedback på min sida ;)
Hittabensin.se verkar inte va så pålitliga.. de visar ju 10:00 för 95 oktan på flera mackar i gbg.. har inte varit så lågt här.. 10:30 däremot.. mysko sida tycker jag.. lite krånglig att hitta på ...
Jag upptäckte tack vare er att jag hade en bugg i koden som avrundade vissa databasförfrågningar till heltal :/ Därav har jag visat 10.00 istället för 10.33 som det stod i databasen (som taz påpekade)

taz : Du får gärna ge mig feedback om vad du tycker är otydligt så ska jag förbättra.

taz och anders :
Jag tycker den är lätt att hitta på. I dit fall klickar på kartan och Västra Götalands län. I nästa fönster väljer du Göteborgs kommun i rullningslisten till höger om länet. Vill du sortera ut en speciell mack, t.ex. OKQ8 så skriver du det i fönstret till vänster om länet och klickar på SÖk eller trycker på enterknappen.
eller så skriver man i sökrutan direkt vad man letar på :)
Sökning på göteborg och okq8
Det ända jag saknar är en kartfunktion för att hitta macken.
När man söker mackar så finns det en "hitta hit" länk längst ute till höger i sökfältet. Om vi har en länk registrerad på den macken så visar vi den. Har vi ingen länk sparad så skapar vi en gissning till eniro om var den är...

Angående biogas och hittabensin.se så håller jag på med att införa biogas, V-Power och RME :!:

Vänliga hälsningar
Henke på hittabensin.se
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

henke wrote:Hej allihopa.

Det är jag som är skaparen av Hittabensin.se. En av mina kompisar tipsade mig om att jag skulle kolla här för bra feedback på min sida ;)
Hittabensin.se verkar inte va så pålitliga.. de visar ju 10:00 för 95 oktan på flera mackar i gbg.. har inte varit så lågt här.. 10:30 däremot.. mysko sida tycker jag.. lite krånglig att hitta på ...
Jag upptäckte tack vare er att jag hade en bugg i koden som avrundade vissa databasförfrågningar till heltal :/ Därav har jag visat 10.00 istället för 10.33 som det stod i databasen (som taz påpekade)

taz : Du får gärna ge mig feedback om vad du tycker är otydligt så ska jag förbättra.

taz och anders :
Jag tycker den är lätt att hitta på. I dit fall klickar på kartan och Västra Götalands län. I nästa fönster väljer du Göteborgs kommun i rullningslisten till höger om länet. Vill du sortera ut en speciell mack, t.ex. OKQ8 så skriver du det i fönstret till vänster om länet och klickar på SÖk eller trycker på enterknappen.
eller så skriver man i sökrutan direkt vad man letar på :)
Sökning på göteborg och okq8
Det ända jag saknar är en kartfunktion för att hitta macken.
När man söker mackar så finns det en "hitta hit" länk längst ute till höger i sökfältet. Om vi har en länk registrerad på den macken så visar vi den. Har vi ingen länk sparad så skapar vi en gissning till eniro om var den är...

Angående biogas och hittabensin.se så håller jag på med att införa biogas, V-Power och RME :!:

Vänliga hälsningar
Henke på hittabensin.se
Gött att man kan hjälpa till då.. hehe :) Gött att du inför biogas :) O bra att du hittade felet.. Första anblicken så verkade inte sidan så seriös från min synvinkel när man såg att priserna inte stämde alls.. Vad är det här med ikke verifierade priser i rött? o priserna i grönt?.. Står säkert förklaring på sidan i och för sig .. ;)
henke
Posts: 2
Joined: 2005-11-14, 08:44
Location: Linköping
Contact:

Post by henke »

taz wrote: Gött att man kan hjälpa till då.. hehe :) Gött att du inför biogas :) O bra att du hittade felet.. Första anblicken så verkade inte sidan så seriös från min synvinkel när man såg att priserna inte stämde alls.. Vad är det här med ikke verifierade priser i rött? o priserna i grönt?.. Står säkert förklaring på sidan i och för sig .. ;)
Jag har inför biogas på hemsidan, det återstår att göras för WAP och sms.

Angående tips och bekräftade priser (rött och grönt) så har vi precis som ni sett på alla sånna här siter att folk tipsar in med "falska" tips.. eller de skriver helt enkelt fel.

Vi har infört att man kan vara betrodd och då blir det ett bekräftat tips direkt. Är man inte betrodd så blir det ett tips. När 2 olika personer tipsat om samma pris blir det ett bekräftat pris.

Som registrerad användare kan man välja om man vill se
1) bekräftade priser enbart.
2) det senaste priset.
3) det lägsta priset.

När siten kommit igång med mycket tips så tror vi att vi tjänar på detta...

Det är inte så höga krav för att bli betrodd, det är bara en kvittens på att vi litar på varandra!

/henke
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Nyuppdaterad lista:

1. 2005-10-20 Göteborg (Mölndal) Argongatan 30 - Första tankningen direkt efter leverans av bilen! De lata nissarna på bilia hade inte orkat åka o tanka bilen med gas så jag fick göra det själv. Inte direkt lätt att hitta fastän det var bra skyltning, men jag va nog lite över exalterad för att det va "första gången" ;)

2. 2005-10-26 Göteborg Sörredsvägen, Volvo Torslandaverken - Resterande tankningar fram till daxläget. Tankstället ligger så bekvämt vid mitt jobb...

3. 2005-11-09 Ängelholm E.ON Nordalagatan 8,64 kr/liter på kvittot.. antar dock att det är /nm3..
Försökte hitta tankstället i malmö på ystadvägen men lyckades inte. Åkte mot göteborg och stannade i Ängelholm och tankade. Men de verkade som att ja fick naturgas? Står inget på kvittot direkt bara längst ner står det 1nm3 naturgas =1,25 liter bensin. Står det något sådant på kvittot så antar jag att det är naturgas och inte biogas som de står på miljöfordon sidan?[/quote]

4. 2005-11-12 Göteborg Marconi motet
20.18nm3 9,75kr/nm3
Samma pris som övriga göteborg med andra ord.. Lätt att hitta till och lätt att se..

5. 2005-11-13 Kungsbacka Kungsparksvägen 1
20.83nm3 9,75:-
Ligger lätt o smidigt vid motorvägen. Dock svänger man inte in till tankstället i första rondellen direkt efter motorvägen utan man svänger in vid en infart efter rondellen :) En sak va cool. Man såg biogas och naturgas tankarna. De va som lastbilsmoduler i en inhägnad, de kanske flyttar tankarna och sätter dit en ny med gas när de byts med andra ord.. 1910nm3 biogas innehöll den ena tanken har jag för mig..

6. 2005-11-25 Falkenberg Q8
16.92nm3 8,64:-
Ingen belysning vid pumpen, man såg knappt att det fanns fordonsgas vid detta stället.. Jag va nära på att missa det fastän jag tittade runt vid macken.. Tilläggas bör att det var mörkt ute :)

7. 2005-11-26 Malmö Ystadvägen
20.47nm3 8,64
Smidigt tankställe OM man kommer på rätt sida vägen.. Vilket jag inte gjorde.. Det fick bli en hel del u-svängar i denna stad för att hitta dit :)

8. 2005-11-30 LILLA EDET
22.69nm3 6,50:-
Billigaste stället i sverige :)
Går inte att missa, 1 pump men ingen kö ;) .. O biogas dessutom. Här skall jag försöka passera mer gånger.. Blir billig körning.. Har snart kört 25mil på denna tank nu.. Förvånansvärt mycket gas gick det på...

9. 2005-12-09 Göteborg Sankt sigfridsgatan 19
19.43nm3 9,50:-
smidigt tankställe nära den stora vägen, tankade där påväg hem till en kompis som bor aldeles i närheten.. blev ingen omväg :)
Last edited by taz on 2005-12-09, 18:21, edited 1 time in total.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Kan inte nån rensa denna tråd så att alla bara har ett inlägg var som man sedan ändrar i? .. Blir lite bättre tror jag? :)
Fredrik
Posts: 10
Joined: 2005-12-06, 19:00
Location: Norrköping

Post by Fredrik »

Här kommer min lista. Den innehåller bara biogaspumpar då jag ännu inte tankat naturgas.

1. Norrköping Q-star/Svensk Biogas. Bästa tankstället i Norrköping med skapligt tryck. Brukar få i mellan 14-17,5 NM3. Tankar där varje vecka.

2. Nyköping Svensk Biogas. Ligger strategiskt på vägen till Stockholm. Lätt att hitta.

3. Shell Bromma. Har bara tankat där en gång men det lär bli ett besök vid nästa tur till Stockholm. Mycket billigt för att vara i Stockholm, 9 kr/NM3. Grymt bra tryck. Fick i ca 14 NM3 trots att jag hade halvtank kvar.

4. Katrineholm Svensk Biogas. Ligger bra när man skall hälsa på mamma i Enköping.

5. Linköping Rejmes. Helt OK, bara tankat där 2 gånger, varav den ena var när vi hämtade ut bilen.

6. Hammarby Sjöstad, Statoil. Endast varit där en gång. Dyrt.

7. Eskilstuna, Eskilstuna Miljö & Energi. Var där i somras, pumpen var dock trasig men jag lyckades trots allt få i drygt 2 NM3.

8. Norrköping, EON. Sämsta pumpen jag provat. Dåligt tryck, har bara fått i mellan 10-13 NM3 i tom tank. Har slutat tanka där då den är mycket sämre än den andra stationen som finns i Norrköping. Enda fördelen är det låga priset 8,64 kr/NM3 men det hjälper inte då man inte kommer så långt på en tank.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Välkommen hit Fredrik

taz: Frågan är vem som orkar/har tid att uppdatera en sådan lista :) , men det hade varit mer överskådligt...
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

går det inte att gör så att varje användare uppdaterar genom att ändra i sitt egna meddelande? Tror att det funkar faktiskt! då kanman ju skriva ett nytt meddelande längst ner om att man har uppdaterat....
Image
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Plonte wrote:går det inte att gör så att varje användare uppdaterar genom att ändra i sitt egna meddelande? Tror att det funkar faktiskt! då kanman ju skriva ett nytt meddelande längst ner om att man har uppdaterat....
jo det var det jag menade. förutom att man inte behöver skriva att det är uppdaterat igentligen, man ser det på inläggen när de senast är ändrade.. :) och ja.. det går att ändra sina egna inlägg :)
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

verkar som om jag försökt gå över ån efter vatten.... tur att någon har bättre koll än jag! =)
Image
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Min lista:

1. Linköping, Rejmes.
2. Linköping, Svensk Biogas (vid bussgaragen)
3. Linköping, Svensk Biogas (Vallarondellen)
4. Katrineholm, Svensk Biogas
5. Nyköping, Svensk Biogas
6. Jönköping, Jönköping Energi
7. Lund, på deras gas har jag åka-långt-rekord på över 35 mil !

Editerar lite (060114):
8. Statoil Arlanda flygplats. En tank räcker NÄSTAN hela vägen hem.
9. Linköping, Svensk Biogas, Ryd

Kompletterar lite till (060124)
10. Mjölby, Svensk Biogas/QStar, ligger mycket bra till precis bredvid E4 vid McDonalds

Mer komplettering
11. Linköping, Svensk Biogas, Bröderna Ugglas Gata (vid braskens bro)
Perfekt läge precis utanför jobbet!
Last edited by DJ on 2006-04-24, 08:19, edited 3 times in total.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Dags att jag lägger till en liten lista jag oxå. Datum är såklart första tankningen.
  • 1. Linköping, Gumpekulla-rondellen. Har haft lite otur och har haft sällskap av lastbilar 2 av 3 ggr när jag varit där = ENORMT segt att tanka...

    2. Jönköping. Billig och bra. Ligger bra till på väg söderut (och påväg hem), har tankat där hälften av alla tankningar änsålänge.

    3. Borås. (051217) Klurig att hitta till, även med en infödd boråsare i bilen. Relativt dyrt. Men vad gör man inte för att slippa bensinen? ;-)

    4. Halmstad. (051230) Även den klurig att hitta till, ialla fall om man inte har kartan med sig mer än i huvudet. Hade inte räknat med att kunna tanka där, nämligen. Dock så hade kompisen i stan ett volvokort att låna ut! Fick i hela 16,24 Nm3, trots att tanken egentligen bara ska rymma 16,00. Intressant!

    5. Laholm. (060116) Då jag äntligen fått mitt E.ON kost, så gick det bra att tanka här oxå. Naturgas i tanken, men samma mängd påföres nätet från lokal biogasanläggning! Fiffigt!

    6. Helsingborg. NSR-biogas (060117) Inte alltför svår att hitta till, men ligger lite avsides. Lite krångligt att de inte tar vanliga kreditkort (typ VISA) men det gick även att betala kontant på kontorstid, så det löste sig.

    7. Tyskland - Oldenburg in Holstein (060117) Dags att sätta gymnasietyskan på prov. Gick bra, men gick konstigt mycket i tanken, och räckte också konstigt långt (över 33 mil)! Tyskarna måste ha bra tryck i sina ledningar!!

    8. Linköping, Barhällsgatan. (060125) Jag har otur med att tanka i linköping, hamnar alltid i kö med lastbil(-ar). Endast ett handtag här, vilket iochförsig inte gör någon större skillnad om det bara finns en kompressor, vilket det väl oftast är.
Image
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Dags för lite uppdatering.

Nya vardagsmacken är på Tamoil-stationen i Forepark (industriområde) utanför Haag.

Full tank 10 Euro!
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Jag leder (28st) 8)
Dax att uppdatera era listor!!!
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Visste inte om den här tråden, men ska genast fylla i. Dock har jag inte imponerande många stationer att skryta med:) Då har man varit på turné söderut och testat lite nya tankställen.

1. Norrköping - Rejmes: Första tankningen direkt efter inköp av bilen. Hypernervös då jag inte har en susning om hur man gör för att tanka gas. Som tur är kommer det en trevlig herre i en vit V70 Bi Fuel och hjälper stackars nervösa mig:) Gasen kostar omkring 10.20:-

2. Kalmar - Reninvsverket Tegelviken: Min "hemmapump" så att säga. En av landets bästa och sämsta skulle jag vilja påstå. Den har räknat fel i evigheter, ofta trasig vilket gjort att vi fått gratis biogas i Kalmar i flera månader ibland. Så ibland är det bra med trasiga saker:) När de väl tar betalt kostar gasen 9:25:-

3. Kalmar - Eon: Ja, jag räknat faktiskt den här pumpen två gånger. Den står på samma ställe men drivs nu av Eon istället och den räknar fortfarande fel så en full tank kostar omkring 160:- Priset är sedan Eons övertagande 10:75

4. Linkköping - Rejmes: Körde inlandsvägen hem från Norrköping för ett par veckor sedan. Fyllde på gas i Linköping då det var sista pumpen på väg mot Småland.

5. Q-Star - Norrköping: Bara för skojs skulle ville jag testa den andra biogastanken som finns i Norrköping. Cool och smidigt digital tryckmätare och jag kom över 27 mil på tanken.

6. Eon - Kristianstad: Längs med E22, grymt smidig att ta sig till, tyvärr dåligt tryck i pumpen. Får sällskap av ytterligare en V70 som tipsar mig om stationen i Lund som ska vara riktigt bra. Full tank här för 160:- då den inte orkar trycka i mer än 15nm3. 10:75:-/nm3

7. Lunds Energi - Lund. (minns faktiskt inte om det hette så) ligger lite bakom Volvo och Tanka i Lund. Också lätt att ta sig till från E22. Suveränt tryck i pumpen och jag kommer hela vägen hem till Nybro - 25 mil- och har fortfarande gas kvar i tanken. 10:75:-/nm3

8. Eon - Kalmar. Nya tankstationen i Kalmar är invigd, betydligt närmare E22 än tidigare och mycket lättare att nå än den gamla. Dock är den lika dålig på att tanka som tidigare station, jag får i omkring 16nm3 för 160:- vilket alltså tyder på dåligt tryck eller nåt. Utfarterna är inte klara och det är inte asfalterat runt pumpen än så det är ett litet äventyr att ta sig in och ut från stationen. Priset är 10.75:- och jag får sällskap av en annan V70. Numera kan man tanka två bilar samtidigt i Kalmar.

9. Prickar av Gisslaved på min lista. Eon har ett tankställe där med naturgas tror jag det var. Helt osannolikt tryck, fick i över 17 kubik och då var tanken ett par mil från tömd. Sedan körde jag lätt 15 mil utan vidare aktivitet på gasmätaren.
Last edited by Oldfield on 2009-05-18, 23:33, edited 4 times in total.
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

1. Fordonsgas - Vänersborg. Macken närmast hemma, men som jag försöker undvika att tanka på pga priset.

2. Biogasmacken - Trollhättan. Drivs av Trollhättan energi och ger som namnet antyder Biogas i tanken för förträffliga 8,5kr/nm3. Här tankar jag oftast då den ligger bra till på väg hem från jobbet.

3. Fordonsgas - Kungälv. När man åker på besök till Göteborg brukar den här macken passa bra att besöka. Har dock strulat med volvokortet ett par gånger.

4. Biogas - Lilla Edet. Samma gas som i Trollhättan.
Last edited by TroMik on 2008-08-17, 20:54, edited 1 time in total.
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

1. Fordonsgas Kungälv,första tankningen efter bilköpet (tog en stund att hitta)

2. Eon Halmstad, vid Rejmes

3. Eon Kristianstad Ringvägen 9, slö mack.

4. Eon Kristianstad Näsbyholmsvägen 4, denna är inte heller världens snabbaste.

5. Eon Laholm Industrigatan 46, ligger bra till för mig då jag skall ut till Mellbystrand Båstad.

6. Fordonsgas Jönköping Herkulesvägen/Glimmervägen, drevs av Jönköpings kommun första gången jag tankade där, då var det bra pris.

7. Svensk biogas Örebro Gustavviksvägen 4

8. Svensk biogas Örebro Bettorpsgatan 4-6, ligger också bra till.

9. Östersund Lugnviksvägen Gövik, den nordligaste tankstationen hittills för mig priset 2007 är det billigaste jag tankat för hittills 0 Kr för full tank. Ny pump vid återbesöket 2008 den snyggaste jag hittills sett.

10. Statoil Arlanda Driftvägen 4, dyr och med två munstycks storlekar (innan jag förstod detta)

11. Svensk biogas Linköping Vigfastgatan 1, var långt att köra från E4:an

12. Kalmar tegelviken, kontant betalning då 2007 eftersom jag inte hade kalmar kommuns kort

13. Växjö reningsverket, första gången 2007-10-10 hemma stationen, denna borde jag vara ensam om än så länge. Kräver kort från Växjö kommun.

14. Eon Hässleholm Norra Kringelvägen (vid Göinge Bil), snabb station.

15. Fordonsgas Jönköping Vasavägen1, ligger väldigt bra till utmed E4 :D

16. Q star Norrköping spårgatan 5, långt från E4:an

17. Uppsala Uppsala kommun Kungsängsgatan / siktargatan, svår att hitta (fick fråga mig fram, väldigt anonym), gick knappt att läsa av displayerna när jag var där.

18. Svensk Biogas Nyköping Östra rundgatan 21

19. Fordonsgas Vänersborg (2009-04-17) (Vid Bröderna Brandts Bil) dyrt ställe

20. Eon Falkenberg Blackebergsvägen 3 (2009-04-17), bra pris och nära från E6
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tillagda 2010-03-18

21. Eon Värnamo Bredasten (2009-06-03), bra läge nära från E4, dessutom möjlighet att äta mm.

22. Eon Kalmar Torsåsgatan 13 (2009-07-13), hyfsat nära E22

23. Eon Ängelholm Norddalagatan 2 (2009-10-30), hyfsat nära E6 / E20

24. NSR Helsingborg Hjortshögsvägen 1 (2009-12-18), ligger ute på ett industriområde

25. Lunds Energi Lund Kalkstensvägen 24 (Gastelyckan) (2009-12-19), ligger hyfsat nära E22
Last edited by Göran on 2010-03-18, 23:20, edited 5 times in total.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply