Vågar man köpa V70 med trasig gasdrift?

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
krivik
Posts: 23
Joined: 2007-09-25, 15:04

Vågar man köpa V70 med trasig gasdrift?

Post by krivik »

Har nu sett minst ett par, tre olika V70 i annonser som ungefär "fungerar bra på bensin men gasdrift fungerar ej". De brukar givetvis ligga lite lågt i pris, men ändå. Vågar man köpa en sån bil, eller är det bara dumt och riskabelt?

Brukar det vara stora och dyra historier sånt här? Man tänker ju givetvis i stil med "Om det är enkelt, varför fixar de inte till det innan de säljer?" och blir försiktig.

Någon kommentar, någon?
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Jag skulle nog akta mig. Om man inte vet vad felet är kan det bli en mycket obehaglig överraskning. Prisskillnaden måste vara ordentligt stor för att man skall ta chansen, som jag ser det. Fråga en Volvoverkstad vad de anser, kanske?
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Ett tillägg; att bilen inte går/går dåligt på gas måste inte innebära dyr reparation, vi hade problem med våran V70 Bi-Fuel 2004 och det visade sig långt om länge vara lätt avhjälpt. Den vägrade ibland och med tiden allt oftare att gå på gas, slog om till bensin utan anledning. Det visade sig vara fel i kablage/givare från gastanken och avhjälptes på garanti. Vad jag förstår var det inga väldigt dyra grejor som byttes, och sedan dess har den gått perfekt. Men det finns gasrelaterade delar som är ordentligt dyra, så viss försiktighet rekommenderas absolut.

Har bilen varit trimmad på något sätt skulle jag inte våga alls, där ökar nog riskerna både exponentiellt och exeptionellt :wink:
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Om man t.ex. kikar på den som KVD auktionerar ut nu så är den väl värd sådär 120000 (Ja, jag ser att dom som är proffs själva anser 145000). Beräkna att rep kanske går på 15-20000:- så kan man göra en bra affär om man får lpss den för sådär 80000:- plus inropsavgift. Ingen kan garantera något förrän en verkstad gått genom hela bilen men om vi betänker hurpass lite det trots allt är av motorn som är specifik för gasdriften så är det rimligt att gissa att det som värst kan vara någon tryckregulator eller magnetventil eller liknande som gett upp och då bör du komma undan med 20000:- för rep och service. Förhoppningsvis betydligt mindre summor än så. En chansning javisst men definitivt en chans jag skulle våga ta om jag var på jakt efter ny bil. Såvitt jag kan se från bilderna hos KVD så är deras specifika exemplar som ligger ute till försäljning på Torsdag en bil som rullat hos Göteborg Energi så den bör vara riktigt servad och definitivt inte trimmad :wink:
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
krivik
Posts: 23
Joined: 2007-09-25, 15:04

Post by krivik »

Jonas:
Det var precis den jag sett nu senast. Det har funnits några liknande med samma "defekt" tidigare på KVD.

Nu är det inte dags än att köpa för min del, kanske till sommaren, men tanken har slagit mig att det kan vara nåt att satsa på om priset hålls lågt på en sån bil.
krivik
Posts: 23
Joined: 2007-09-25, 15:04

Post by krivik »

Jonas wrote:...så kan man göra en bra affär om man får lpss den för sådär 80000:- plus inropsavgift. ...
Den gick för 86500. Det skulle nog ha varit ett kap. :)
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Nu alldeles nyss gick det en till V70 från -02 i ok skick, men med defekt gasdrift.
Var det någon här som köpte den?

Den låg på 77000 kr och jag var nästan sugen på att impulsköpa den, reparera den och sälja till min bror. Dock tog den avslutande budgivningen fart rejält och den slutade på 105500 kr.

85000 hade ju också varit ett bra pris.
krivik
Posts: 23
Joined: 2007-09-25, 15:04

Post by krivik »

anderslofberg:
Jamen tusan, auktionen var tydligen inte slut!
När jag kollade under "Avslutade auktioner" stod den där som avslutad på 86500. Intressant auktionssystem där avslutade auktioner fortsätter... :shock:
Post Reply