Föroreningar i tanken?
Posted: 2012-01-26, 18:12
Jag läste just en artikel om att gasbussar har problem med oljeföroreningar bränslesystemet ( http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=4928613 ) och började fundera lite.
Att gasbussar krånglar ofta var ingen nyhet för mig, jag har tappat räkningen på alla gånger man åkt med gasbussar här i stan som gått illa eller stannat. Däremot var det nytt att få reda på en orsak. Rimligtvis borde det vara lika "mycket" gojs i mackarnas gas som bussdepåernas - skulle det kunna förklara vissa mystiska problem som en del har med sina små gasbensinare också eller är det bara tungfordonen som berörs? Ja det är frågan
En annan sak jag fungerat över är kondensfukt - är det någon som vet ifall mackgasen vi tankar innehåller spår av vatten? Om det skulle vara så kanske man rentav åker runt med en skvätt vatten i tanken och har man en ståltank utan något invändligt kompositlager så lär det börja korrodera någon gång. Jag vet inte om en jämförelse med vanliga kompressorer är rättvis i och med att de bara jobbar med luft direkt från atmosfären och inte metan + spår av luft som gått igenom diverse processteg, men i luftkompressorer fälls det ju ofta ut en hel del vatten som man får dränera bort med jämna mellanrum.
Min bil t ex fyller 15 i år och har mig veterligen aldrig haft tanken losstagen och inspekterad på samma sätt som är krav i bl a Tyskland, så ifall det nu är så att det fälls ut olja eller vatten lär det nog skvalpa runt lite vid detta laget. Men ok, är det bara olja så är det väl snarare bra mot eventuell rost...
Nåväl, till frågan: Är det någon här som kollat tanken på sin bil och vet ifall det med tiden samlas något annat än gas där, eller har kunskap om hur det ligger till med fukt och oljedimma? Eller kanske någon sett tecken på oljegegga eller invändig korrosion i andra delar av bränslesystemet?
Att gasbussar krånglar ofta var ingen nyhet för mig, jag har tappat räkningen på alla gånger man åkt med gasbussar här i stan som gått illa eller stannat. Däremot var det nytt att få reda på en orsak. Rimligtvis borde det vara lika "mycket" gojs i mackarnas gas som bussdepåernas - skulle det kunna förklara vissa mystiska problem som en del har med sina små gasbensinare också eller är det bara tungfordonen som berörs? Ja det är frågan
En annan sak jag fungerat över är kondensfukt - är det någon som vet ifall mackgasen vi tankar innehåller spår av vatten? Om det skulle vara så kanske man rentav åker runt med en skvätt vatten i tanken och har man en ståltank utan något invändligt kompositlager så lär det börja korrodera någon gång. Jag vet inte om en jämförelse med vanliga kompressorer är rättvis i och med att de bara jobbar med luft direkt från atmosfären och inte metan + spår av luft som gått igenom diverse processteg, men i luftkompressorer fälls det ju ofta ut en hel del vatten som man får dränera bort med jämna mellanrum.
Min bil t ex fyller 15 i år och har mig veterligen aldrig haft tanken losstagen och inspekterad på samma sätt som är krav i bl a Tyskland, så ifall det nu är så att det fälls ut olja eller vatten lär det nog skvalpa runt lite vid detta laget. Men ok, är det bara olja så är det väl snarare bra mot eventuell rost...
Nåväl, till frågan: Är det någon här som kollat tanken på sin bil och vet ifall det med tiden samlas något annat än gas där, eller har kunskap om hur det ligger till med fukt och oljedimma? Eller kanske någon sett tecken på oljegegga eller invändig korrosion i andra delar av bränslesystemet?