avozetta wrote:
Så min lilla fundering är vad vi kan använda biogasen till förutom till drivmedel i fordon, som ett led i att minska beroendet från oljan ytterligare?
Frågan är var biogasen gör mest klimatnytta. För uppvärmning finns det ju en hel del miljövänliga alternativ, t ex berg- och jordvärme kombinerat med miljövänlig el, pellets, solvärme, energisnåla hus etc. För att göra fordonsgas av biogasen krävs upparbetning, som kostar en del. Men på fordonsbränslefronten finns inte så många miljövänliga alternativ, så sannolikt gör biogasen mest nytta där.
Biogasen är ju idag det i särklass mest miljövänliga av alla fordonsbränslen. Inom fordonssektorn varierar miljönyttan av biogas mellan olika fordonstyper. Biogasen gör sannolikt mest klimatnytta för tyngre fordon (här finns ännu färre miljövänliga alternativ) som kör kortare sträckor (vid stadskörning ökar miljöfördelen gentemot de fossila bränslena), t ex sopbilar och stadsbussar. Även taxibilar och mindre distributionsfordon ger en stor klimatnytta. För personbilar är klimatnyttan mindre, men ändå klart större än för andra bränslen. Det experimentera med flyttande biogas för tunga och långväga transporter (90% biogas, 10% diesel), och slår detta igenom så blir det också en klimatnytta av rang, särskilt om biogasen kombineras med biodiesel.
I framtiden, om 10-15 år, kanske elbilen är kommersiellt gångbar. Men sannolikt blir det först en hybridbil, t ex en laddhybrid kombinerad med något annat bränsle. Det mest miljövänliga i dagsläget att kombinera elen med är naturligtvis biogasen.