Förbrukning Volvo Bi-Fuel, spritmonitor.de

Jesse
Posts: 2
Joined: 2010-01-05, 10:46
Location: Upplands Väsby

Re: Förbrukning Volvo Bi-Fuel, spritmonitor.de

Post by Jesse »

Hej Forumet.

Jag har kört biogas-bil, en V70, sedan 2003. Min genomsnittsförbrukning har legat på 0,65 - 0,9 nm/3 bil beroende på typ av körning (stadstrafik/landsväg).
Under åren har jag tankat i följande städer/kommuner: Akalla, Mörby, Solna, Årsta, Norrköping, Linköping, Jönköping, Lund, Malmö, Göteborg, Sundsvall och Skellefteå.

Under jul/nyår så tankade jag i Akalla, Sundsvall och Skellefteå.
Trycket vid pumpen i Akalla är något lågt så jag har endast kunna fylla dryga 17 nm3, detsamma gällde Skellefteå.
Vid pumpen hos Preem i Sundsvall kunde jag däremot fylla nästintill fullt, dvs dryga 22 nm3.
Förbrukningen vid landsvägskörning och fullpackad bil och mellan -10 till -18 grader var vid tankning i Akalla och Sundsvall i snitt 0,73 nm3/mil.
Vid min första tankning i Skellefteå på nyårsdagen inför färd ännu längre norrut så räckte 17 nm3 endast 7 mil!
Vid min andra tankning i Skellefteå den 2/1 så räckte 17 nm3 endast 10 mil!

Skellefteå Kommun bortförklarar det hela med att bl.a. Sundsvall använder Naturgas istället för Biogas samt att bilar vid kall väderlek snabbare övergår till bensindrift från gasdrift.
Vad jag vet så är energi-innehållet endast ca 10% högre i Naturgas jämfört med Biogas, dessutom var temperaturen längs hela norrlandskusten likvärdigt under aktuell period.

En genomsnitts-förbrukning på 2nm3/mil vid tankning i Skellefteå anser jag inte är godtagbart och någon annan förklaring, från min sida, än att Skellefteå Kommun har fel
på sin pump kan jag inte se.

Kommentarer/synpunkter från forumet på detta?
Volvo V70 Bi-Fuel -03
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: Förbrukning Volvo Bi-Fuel, spritmonitor.de

Post by Martinmat »

Lät ju väldigt märkligt. Jag tankade i torsdags här i östersund, endast biogas och körde då upp till Huså (åre) och tillbaka hem och då räckte en full tank till 24 mil och det var mellan -20 till -25 grader. Låter som det är ngt lurt med pumpen i Skellefteå.
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
Jesse
Posts: 2
Joined: 2010-01-05, 10:46
Location: Upplands Väsby

Re: Förbrukning Volvo Bi-Fuel, spritmonitor.de

Post by Jesse »

Skellefteå kommun svarade på min reklamation och gjorde, enligt egen utsago, en ordentlig kontroll av den berörda pumpen. Några andra kunder hade inte hört av sig under den aktuella perioden med några klagomål, dock bör väl påpekas att det nästan uteslutande bara är kommunens egna bilar som tankar gas i Skeå.
Trots att de inte fann några fel eller brister vid pumpen så valde de att tillmötesgå mitt krav på kompensation vilket jag tycker är mycket bra gjort av dem. Detta gör att jag även vid nästa besök i staden kommer att tanka biogas, dock lär jag hålla ett extra öga på biogas-mätaren.
Volvo V70 Bi-Fuel -03
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Re: Förbrukning Volvo Bi-Fuel, spritmonitor.de

Post by Jimmy »

Jag tankar 2-4 gånger i veckan i Skellefteå och jag har aldrig varit med om något liknande, något måste ha varit fel på pumpen. Var det väldigt kallt? Kortterminalen fick frispel en gång för några veckor sedan, men då var det nästan 35 minus. Däremot så har det tidvis varit dåligt tryck under vintern, ibland inte mer än 18m3 i tom tank. Senaste veckorna har dock trycket varit bättre, 21-22m3 i tom tank.

En helt annan historia är när jag tankade bensin i Piteå och räkneverket hann upp till 50liter innan jag insåg att det bara kom luft... naturligtvis fick jag pengarna tillbaka.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Post Reply