Miljöforskningsporfessor om bilar i framtiden

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Miljöforskningsporfessor om bilar i framtiden

Post by Sven »

I DNs miljöbilsbilaga finns en intressant artikel om miljöforksningsporfessorn Christian Azars syn på bilar i framtiden. Han säger en hel del klokt om detta med biobränslen och hur dessa ska produceras så att totaleffekten blir bra för miljön. Nedan ett urklipp ur artikeln, där jag har fetmarkerat Azars framtidscenario:

Hur allvarligt ska man se på indirekta markeffekter - undanträngning och liknande - när man odlar mer och mer bioenergi?
- Som jag sade när det gäller sockerrör så är det en mycket relevant fråga. Det gäller att skydda skogarna, helt enkelt. Men man ska också komma ihåg att detta inte bara är ett problem som gäller importerade drivmedel. Det handlar om biomassaanvändning i allmänhet. Om majs eller vetefälten expanderar i väst, ja då tränger de ju undan andra odlingar, och det leder i sin tur till att dessa grödor måste odlas någon annanstans. Majsodlingar i USA trängde t ex undan sojaproduktion, vilket ledde till ökad sojaproduktion i Brasilien, vilket ökade trycket mot Amazonas. I Europa producerar man biodiesel från rapsolja, och den ökade produktionen av biodiesel har lett till en ökad import av palmolja, vilket i sin tur ökat avskogningstrycket i Sydostasien. Det är alltså den totala efterfrågan på grödor för mat, foder till djur och energigrödor som bestämmer hur stort avskogningstrycket blir.

- Min bedömning är att när världen infört de styrmedel som krävs för att minska koldioxidutsläppen så kommer nästa utmaning: att se till att bioenergin inte breder ut sig över allt för stora områden. Det måste till skydd för skogar och andra känsliga ekosystem, särskilda regler för var det får odlas, och hur, möjligtvis speciella bioenergiskatter. Det är en helt annan värld än den vi har idag, när politiker på olika sätt försöker subventionera användningen av bioenergi."


http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... are-1.5944
Opel Zafira CNG -08
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Konklusion: Man måste skaffa en världsomspännande helhetssyn på alla delproblem, och agera på sådant sätt att lösningen på ett delproblem inte förvärrar något/några/samtliga andra. Ett gigantiskt pedagogiskt/ekonomiskt/socialt/mm projekt. Kommer det någonsin att bli så? Ibland framstår Sisofys`projekt som enkelt och lätt att utföra...
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Ytterliggare en forskare som är inne lite på samma linje.
Detta fall Karl Hillman Chalmers.

Citat från artikeln:
"Karl Hillman vid Chalmers gör ett försök i sin färska doktorsavhandling, där han studerar förnybara drivmedel utifrån ett livscykelperspektiv. Hans forskning visar att det är viktigt att göra en helhetsbedömning av de långsiktiga konsekvenser som ett visst drivmedel innebär.

– Vi behöver se tekniken som en del i ett socio-tekniskt system. Förutom teknik, består det också av kunskap, lagar, värderingar och beteenden kopplade till aktörer som till exempel företag, användare och politiker. Hela systemet behöver utvecklas för att på sikt få till stånd en övergång från dagens bensin och diesel, säger Karl Hillman."
Artikelnsom helhet
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply