Siloxaner i biogas kan orsaka problem
Posted: 2008-09-26, 17:25
Hej
I flera trådar har jag läst påstående att biogasdrift kan orsaka korrosion. En fordhandlare i Kalmar påstod att detta gäller biogasdrift men inte fossilgasdrift. Taxichafförer påstod att det uppträder på Volvo Bi-fuel vid 25 000 mil.
Jag hittade en skrift av Margareta Persson och Owe Jönsson vid Swedish Gas Center i Malmö (den finns på nätet: http://www.iea-biogas.net/Dokumente/upg ... _final.pdf) . Där står ett kort stycke om Siloxaner som kan kontaminera biogas. Siloxander finns i schampoo mm. I tex norska miljörörelsen har man protesterat mot detta och menar att siloxanderna är miljöfarliga.
I Jönssons och Perssons skrift står om jag tolkar engelskan rätt att dessa ämnen som kommer ut i avloppsreningsverket och således hamnar bland det rötade slammet, kan bindas till organiska radicaler och orsaka korrosion i cylinder mm. Den kan orsaka tätare oljebyten. Därför är det viktigt att detta tas bort från rågasen vid uppgraderingen till biogas. Detta ska göras med aktivt kol eller genom absorbtion i en lösning av "hydrocarbon".
Frågan är om det slarvas med detta? Eller om det historiskt har slarvats med detta.
I flera trådar har jag läst påstående att biogasdrift kan orsaka korrosion. En fordhandlare i Kalmar påstod att detta gäller biogasdrift men inte fossilgasdrift. Taxichafförer påstod att det uppträder på Volvo Bi-fuel vid 25 000 mil.
Jag hittade en skrift av Margareta Persson och Owe Jönsson vid Swedish Gas Center i Malmö (den finns på nätet: http://www.iea-biogas.net/Dokumente/upg ... _final.pdf) . Där står ett kort stycke om Siloxaner som kan kontaminera biogas. Siloxander finns i schampoo mm. I tex norska miljörörelsen har man protesterat mot detta och menar att siloxanderna är miljöfarliga.
I Jönssons och Perssons skrift står om jag tolkar engelskan rätt att dessa ämnen som kommer ut i avloppsreningsverket och således hamnar bland det rötade slammet, kan bindas till organiska radicaler och orsaka korrosion i cylinder mm. Den kan orsaka tätare oljebyten. Därför är det viktigt att detta tas bort från rågasen vid uppgraderingen till biogas. Detta ska göras med aktivt kol eller genom absorbtion i en lösning av "hydrocarbon".
Frågan är om det slarvas med detta? Eller om det historiskt har slarvats med detta.