Hej, jag är en ny ägare av Volvo V70 Bi-Fuel. Jag trodde att jag ska gynna miljön då jag valde bilen. Skatten är lägre, men det är inte hela världen att betala lite mer eller mindre, jag tänkte mer på miljön och hur jag kan bidra lite i det hela. Men nu känns det inte rätt. Det är så jobbig att tanka. Jag tankar så gott det går och verkligen anstränger mig att köra på GAS, men det är inte riktigt rätt att man ska jaga efter tankställe. Det finns några i Stockholm där jag bor, men det är väl inte alltid att dessa fungerar. Gasen är slut, kompressor har låg tryck, och det kom en stor lastbil som tankade precis innan dig och tog gasen och trycket i kompressorn, är de vanliga kommentarer.
Jag bara undrar och vill gärna få lite tröst. Jag vill så gänra tipsa mina vänner att följa mitt val, men tänkte jag fel?
Mvh / Frans
Tänkte jag fel?
Nej, inte tänkte du fel. Men vi som är tidiga i detta viktiga val får ta litet strul i början. Just nu står utbyggnaden av gasmackar ganska stilla i väntan på regeringsbeslut om bidrag. Gasmackar som byggs innan beslutet är klart kan inte få stöd i efterhand, därför väntar bolagen.
Men när det väl sätter igång kommer det att bli bättre fart. Redan nu sker mycket, som du kan se till exempel HÄR
Det kommer, håll ut!
Men när det väl sätter igång kommer det att bli bättre fart. Redan nu sker mycket, som du kan se till exempel HÄR
Det kommer, håll ut!
Välkommen till forumet!
Det pågår en utgyggnad av tankställen i Stockholm. Enligt Fordonsgas.se så ska det öppnas fyra nya tankställen i Stockholm under hösten 2006 (Mörby, Rinkeby, Skärholmen och Värtan) och dessutom ska AGA Gas AB som driver flera av tankställena byta ut kompressorer så att kapaciteten ökas.
Gasproduktionen i Linköping ska utökas så att "exporten" till Stockholm kan öka.
Som sagt, håll ut!
Det pågår en utgyggnad av tankställen i Stockholm. Enligt Fordonsgas.se så ska det öppnas fyra nya tankställen i Stockholm under hösten 2006 (Mörby, Rinkeby, Skärholmen och Värtan) och dessutom ska AGA Gas AB som driver flera av tankställena byta ut kompressorer så att kapaciteten ökas.
Gasproduktionen i Linköping ska utökas så att "exporten" till Stockholm kan öka.
Som sagt, håll ut!
Ja, det blir bättre och bättre.
Har haft min bil i ett och ett halvt år nu. I början var man ganska ensam vid pumpen. Nu är det ofta kö och man får stå och vänta för att få tanka. Men som AndersH skriver så utökas antal tankställen och kapasiteten på befintliga pumpar förbättras.
Jag tycker att den "uppoffring" man får göra när man har en gasbil uppvägs av att man kör omkring med gott samvete.
Har haft min bil i ett och ett halvt år nu. I början var man ganska ensam vid pumpen. Nu är det ofta kö och man får stå och vänta för att få tanka. Men som AndersH skriver så utökas antal tankställen och kapasiteten på befintliga pumpar förbättras.
Jag tycker att den "uppoffring" man får göra när man har en gasbil uppvägs av att man kör omkring med gott samvete.
-
- Posts: 227
- Joined: 2006-09-18, 09:44
- Location: Stockholm
Re: Tack Tack
Trevligt med OKQ8 i Mörby. De hade sitt bygglov färdigt sedan länge tillbaks i tiden, och verkligen tråkigt att läsa om Volvos beslut.
Det är politiskta beslut som gör att bränsleförsäljarna (OK/Q8, Statoil, Shell, Tanka, m.m.) inte ser det ekonomiskt fördelaktigt att förstärka sitt utbud av gas i den takt som behövs för framtiden. Är det någon som tror att företagen gör detta med GAS försjäljning för att gynna miljön, är det nog en väldig romantisk och moralisk person och det finns inte så många av dessa personer i dem beslutfattande organer idag. Låt oss säga att ser företagen en vinst att utöka sitt utbud av GAS, då gör företagen detta på en gång, helt enkelt för att kunna bidra till företagets vinster. Situationen som råder idag är att avvaktan på att bygglovet (för att det behövs) och dessa avgifter blir klara gör att företagen inte bygger mera GAS-leverans stationer. Sedan i sin tur hör folk från sina vänner och bekanter att det inte är något enkelt att tanka GAS och priset är inte heller fördelaktigt. Frågar man taxibilar som använder mijöbilar eller lastbilar som tankar gas vet man hur situationen ser ut idag. Då självklart beställer köparna inte bilar med GAS i den takt som är vinstdriven för biltillverkarna längre och då lägger till exempel Volvo ner sin tillverkningen. Det handlar helt enkelt om ekonomiska vinster. Allt annat är romantik. Kedjereaktionen börjar alltid med regeringen och dess beslut och sedan kommunerna självklart har en stor påverkan på detta.
Det är politiskta beslut som gör att bränsleförsäljarna (OK/Q8, Statoil, Shell, Tanka, m.m.) inte ser det ekonomiskt fördelaktigt att förstärka sitt utbud av gas i den takt som behövs för framtiden. Är det någon som tror att företagen gör detta med GAS försjäljning för att gynna miljön, är det nog en väldig romantisk och moralisk person och det finns inte så många av dessa personer i dem beslutfattande organer idag. Låt oss säga att ser företagen en vinst att utöka sitt utbud av GAS, då gör företagen detta på en gång, helt enkelt för att kunna bidra till företagets vinster. Situationen som råder idag är att avvaktan på att bygglovet (för att det behövs) och dessa avgifter blir klara gör att företagen inte bygger mera GAS-leverans stationer. Sedan i sin tur hör folk från sina vänner och bekanter att det inte är något enkelt att tanka GAS och priset är inte heller fördelaktigt. Frågar man taxibilar som använder mijöbilar eller lastbilar som tankar gas vet man hur situationen ser ut idag. Då självklart beställer köparna inte bilar med GAS i den takt som är vinstdriven för biltillverkarna längre och då lägger till exempel Volvo ner sin tillverkningen. Det handlar helt enkelt om ekonomiska vinster. Allt annat är romantik. Kedjereaktionen börjar alltid med regeringen och dess beslut och sedan kommunerna självklart har en stor påverkan på detta.