Bilen är alltså en Astra kombi med Opels så kallade monovalenta 1.6 liters CNG-motor som i första hand går på gas och i andra hand på bensin. Gastankarna på sammanlagt 110 liter finns under bagagerumsgolvet (som är något förhöjt) och rymmer ungefär 19 kg / 23 Nm3 gas. Bensintanken rymmer 14 liter. Modellen tillverkades 2003-2005. Gammal broschyr finns här. Efterföljande Astrakombi har tyvärr inte kommit med någon gasmotor.
[EDIT Januari 2012: Broschyren finns arkiverad på webarchive: http://web.archive.org/web/200610070610 ... f/opel.pdf.]
När jag köpte bilen från Engströms (VW) i Linköping var den precis 3 år gammal och hade gått drygt 12500 mil. Tidigare hade den gått som firmabil hos ett bevakningsföretag och förmodligen körts mycket i stan. Vid köpet byttes bl.a. avgassystem (främre ljuddämparen var slut) och en kulled i framvagnen. Ett problem som inte åtgärdades är att kopplingen i bland "hackar" med vibrationer i bilen som följd. Kanske en följd av mycket stadskörning. Tycker inte att det är så värst besvärande, så hittills har jag inte brytt mig om att göra något åt det.
I övrigt har jag inte haft några problem med driften av bilen så här långt. Bilen startar på gas och går snällt över på bensin om gasen tar slut eller man kopplar om manuellt. Den har aldrig gått över på bensin "av sig själv". Framåt vårkanten ska den servas och besiktigas. Vi får se om det uppdagas något då.
De problem som rapporterats i andra trådar gällande den efterkonverterade varianten av Astra (med gastankarna i bagageutrymmet, 1998-2002) har jag inte alls märkt av.
Snabbfakta:
- Bränsleförbrukning: 6,36 Nm3 / 100 km, enbart biogas (blandad körning stad/land, oftast korta sträckor på max 2 mil).
Milkostnad: 6,41 kr per mil (Svensk biogas: 10,08/Nm3.)
Räckvidd: Undviker att köra slut på gasen men som längst har jag kört 377 km på biogas, fast då var det ändå lite grand kvar.
Bästa tankning: Som mest har jag fått i 24,38 Nm3 (i Mjölby vid E4 avfart 108 - där är det oftast bra tryck).
Fordonsskatt: 620 kr / år.
Motoreffekt: 97 hk på gas, 80 hk på bensin. Så varför köra på bensin?
- +Klimatsmart: Känslan av att åka omkring och knappt bidra med fossilt CO2 överhuvudtaget är mycket skön.
+Ekonomi: Utmärkt.
+Utrymmen: Större än man tror vid första anblicken. Funkar bra för familj på fyra personer.
- Komfort: Lite stötigare, bullrigare och mer spartansk än t.ex. VW och Volvo.