Bör staten köpa Volvo?
Bör staten köpa Volvo?
Detta är ju iofs ett forum som handlar om fordonsgas, men eftersom Volvo antytt att de kan återuppta gasbilssatsningen så tycker jag frågan kan vara relevant.
Reinfeldt sa senast igår att det inte är aktuellt att staten köper Volvo. Sveriges ingenjörer har i en galllup frågat vad svenskarna tycker och 7 av 10 är positiva till detta. S har svängt i frågan och nu kan även Mona Sahlin tänka sig denna lösning. http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.a ... el=2475954
Vettig idé eller konstgjord andning?
Reinfeldt sa senast igår att det inte är aktuellt att staten köper Volvo. Sveriges ingenjörer har i en galllup frågat vad svenskarna tycker och 7 av 10 är positiva till detta. S har svängt i frågan och nu kan även Mona Sahlin tänka sig denna lösning. http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.a ... el=2475954
Vettig idé eller konstgjord andning?
Opel Zafira CNG -08
Jag tror inte att staten skall gå in som ensam ägare i Volvo PV.
Däremot kanske de skulle vara med på ett hörn i ett eventuellt konsortium.
Volvo gruppens ordförande öppnade ju i veckan dörren på glänt för att de skulle kunna köpa tillbaka Volvo pv från Ford om det finns fler intressenter som är beredda att gå med.
Staten kunde ju kunna gå in i ett sådant konsortium med Volvo gruppen och kanske ytterliggare någon aktör ex Renault.
Däremot kanske de skulle vara med på ett hörn i ett eventuellt konsortium.
Volvo gruppens ordförande öppnade ju i veckan dörren på glänt för att de skulle kunna köpa tillbaka Volvo pv från Ford om det finns fler intressenter som är beredda att gå med.
Staten kunde ju kunna gå in i ett sådant konsortium med Volvo gruppen och kanske ytterliggare någon aktör ex Renault.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Jag är emot att staten går in i Volvo och jag tycker att Reinfeldt har helt rätt i att bilbranschen måste sanera sig själv.
Volvo, och många andra biltillverkare med dem, har bevisligen gjort fel satsningar och inte tillverkat den typ av bilar som kunderna efterfrågar. Detta är inget som stater ska ordna upp.
När det gäller banker så handlar det om lite andra saker. Där gäller det att se till att vanliga människors sparande inte försvinner på grund av företagens felsatsningar. Det handlar om att se till att landets ekonomi inte kantrar fullständigt...
Visst skulle det vara fruktansvärt och tragiskt om Volvo (och SAAB) försvann som bilmärken, inte minst för alla dem som jobbar där, men om folk inte vill köpa de bilar som de tillverkar kan ju inte vi skattebetalare tvingas stå för respiratorbehandlingen av två dödsdömda företag.
Nu tror jag aldrig att Volvo och SAAB kommer att försvinna, de är för starka varumärken, men troligen kommer de bli allt mindre svenska.
Vi är nu inne i en djup lågkonjunktur, som dessutom med största sannolikhet kommer att bli ännu djupare innan det vänder, och vi kommer se att många företag inte kommer klara sig. Detta är en naturlig och nödvändig fas i marknadsekonomin. Man skulle kunna säga att även i ekonomin gäller Darwins lag. De bäst anpassade kommer att överleva och de som missat vilka förutsättningar som gäller kommer dö ut. Just nu tillhör både Volvo och SAAB de sistnämda...
Mvh
/Fred
Volvo, och många andra biltillverkare med dem, har bevisligen gjort fel satsningar och inte tillverkat den typ av bilar som kunderna efterfrågar. Detta är inget som stater ska ordna upp.
När det gäller banker så handlar det om lite andra saker. Där gäller det att se till att vanliga människors sparande inte försvinner på grund av företagens felsatsningar. Det handlar om att se till att landets ekonomi inte kantrar fullständigt...
Visst skulle det vara fruktansvärt och tragiskt om Volvo (och SAAB) försvann som bilmärken, inte minst för alla dem som jobbar där, men om folk inte vill köpa de bilar som de tillverkar kan ju inte vi skattebetalare tvingas stå för respiratorbehandlingen av två dödsdömda företag.
Nu tror jag aldrig att Volvo och SAAB kommer att försvinna, de är för starka varumärken, men troligen kommer de bli allt mindre svenska.
Vi är nu inne i en djup lågkonjunktur, som dessutom med största sannolikhet kommer att bli ännu djupare innan det vänder, och vi kommer se att många företag inte kommer klara sig. Detta är en naturlig och nödvändig fas i marknadsekonomin. Man skulle kunna säga att även i ekonomin gäller Darwins lag. De bäst anpassade kommer att överleva och de som missat vilka förutsättningar som gäller kommer dö ut. Just nu tillhör både Volvo och SAAB de sistnämda...
Mvh
/Fred
Fred, det ligger en hel del i det du säger. Men om nu bilindustrin i USA får statligt stöd, och Ford och GM dessutom använder dessa pengar för att fr a stötta bilindustrin i det egna landet dvs Volvo och Saab inte får någon del av stödet, ska den svenska regeringen likafullt vara passiv?
Opel Zafira CNG -08
Fred jag håller helt och fullt med dig i sak under normala omständigheter.
Men nu är det tyvärr inte längre normala omständigheter Ford GM och Chrysler skall nästa vecka träffa kongressen i USA och göra framställan om pengar, många initierade säger att om de skulle få pengar så kommer dessa troligen bra få användas inom USA. Skulle något av företagen gå i konkurs innebär det att även Volvo eller SAAB går i konkurs och de är troligen det sista som kommer att räddas vid en eventuell räddningsaktion.
Som jag skrev ovan är Volvo group intreserade av att rädda Volvo PV om det värsta skulle hända men de vill inte gå in själva. Enligt min mening skulle staten kunna gå in som passiv ägare jämte Volvo group och eventuellt ngn annan ex Renault eftersom här redan finns många beröringspunkter. Volvo Group äger ju Renault trucks Renault är största enskilda aktieägare i Volvo Group.
Att staten går in som ägare skulle givetvis ske om alla andra möjligheter är uttömda och endast i ett övergångsskede, men är inget jag skulle vilja utesluta under dessa omständigheter.
Men nu är det tyvärr inte längre normala omständigheter Ford GM och Chrysler skall nästa vecka träffa kongressen i USA och göra framställan om pengar, många initierade säger att om de skulle få pengar så kommer dessa troligen bra få användas inom USA. Skulle något av företagen gå i konkurs innebär det att även Volvo eller SAAB går i konkurs och de är troligen det sista som kommer att räddas vid en eventuell räddningsaktion.
Som jag skrev ovan är Volvo group intreserade av att rädda Volvo PV om det värsta skulle hända men de vill inte gå in själva. Enligt min mening skulle staten kunna gå in som passiv ägare jämte Volvo group och eventuellt ngn annan ex Renault eftersom här redan finns många beröringspunkter. Volvo Group äger ju Renault trucks Renault är största enskilda aktieägare i Volvo Group.
Att staten går in som ägare skulle givetvis ske om alla andra möjligheter är uttömda och endast i ett övergångsskede, men är inget jag skulle vilja utesluta under dessa omständigheter.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Jag instämmer också med Fred och tycker samtidigt Görans synpunkter är mycket kloka. Jag tror att om svensk fordonsindustri skulle gå omkull så skulle det innebära enormt många förlorade arbetstillfällen. Då tror jag arbetslösheten i Sverige skulle stiga avsevärt och recessionen bli mycket kraftigare.
Kanske har jag fel. Nyligen menade ju Nutek att det bara går ytterligare 0,3 jobb på varje Volvoanställd som blir uppsagd. Jag är för dåligt insatt för att kunna bedöma vilka som har rätt, Nutek eller företrädarna för den svenska bilindustrin.
Sen är det en annan sak att Volvo och Saab inte hängt med i miljöbilsutvecklingen och storleken på sina bilar och motorer. Det är inget annat än riktigt klantigt och korkat.
Kanske har jag fel. Nyligen menade ju Nutek att det bara går ytterligare 0,3 jobb på varje Volvoanställd som blir uppsagd. Jag är för dåligt insatt för att kunna bedöma vilka som har rätt, Nutek eller företrädarna för den svenska bilindustrin.
Sen är det en annan sak att Volvo och Saab inte hängt med i miljöbilsutvecklingen och storleken på sina bilar och motorer. Det är inget annat än riktigt klantigt och korkat.
Opel Zafira CNG -08
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
-----------------------------Sven wrote:Jag instämmer också med Fred och tycker samtidigt Görans synpunkter är mycket kloka. Jag tror att om svensk fordonsindustri skulle gå omkull så skulle det innebära enormt många förlorade arbetstillfällen. Då tror jag arbetslösheten i Sverige skulle stiga avsevärt och recessionen bli mycket kraftigare.
Kanske har jag fel. Nyligen menade ju Nutek att det bara går ytterligare 0,3 jobb på varje Volvoanställd som blir uppsagd. Jag är för dåligt insatt för att kunna bedöma vilka som har rätt, Nutek eller företrädarna för den svenska bilindustrin.
Sen är det en annan sak att Volvo och Saab inte hängt med i miljöbilsutvecklingen och storleken på sina bilar och motorer. Det är inget annat än riktigt klantigt och korkat.
Att staten engagerar sig ägarmässigt i Saab och Volvo är nog i dagsläget fel. Staten går inte in i andra företag heller.
Däremot kan staten engagera sig genom att ge stöd till forskning och utveckling. Det har man gjort tidigare och det är inget som hindrar att man gör det i större utsträckning än förr.
Det är f.ö. vad Obama kan förväntas göra för GM också.
mvh/track_snake
Det är ändring på gång i alla fall för Volvo.Sven wrote: Sen är det en annan sak att Volvo och Saab inte hängt med i miljöbilsutvecklingen och storleken på sina bilar och motorer. Det är inget annat än riktigt klantigt och korkat.
Vi får väl hoppas att en av dem blir gasE24 wrote:I en kommentar säger Volvo PV:s vd Stephen Odell bland annat att Volvo ska introducera sju nya miljövänliga bilmodeller under 2009.
Det beror på hur man räknar. Räknar man bara / anställd så stämmer det säkert. Men industrin är rädd för att om Volvo PV faller kan fler fordonstillverkare beröras Volvo LV Scania kanske även en del entreprenadfordonstillverkare. Detta beror på att Volvo PV är en så stor spelare så att det som blir kvar kanske inte orkar upprätthålla underleverantörer, konsulter och forskning. Räknar man så blir det betydligt mer än 0,3 personer / volvo anställd.sven wrote:Kanske har jag fel. Nyligen menade ju Nutek att det bara går ytterligare 0,3 jobb på varje Volvoanställd som blir uppsagd.
För övrigt har Ford offentliggivit att de överväger sälja Volvo idag.
Vi får väl hoppas att det blir en bra och långsiktig lösning denna gång.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Här hittar vi nu en lång debattartikel i GP där Kenneth G Forslund, riksdagsledamot och ordförande för socialdemokraterna i Bohuslän, tycker staten ska köpa SAAB och Volvo, slå ihop dem, ta hem tillverkningen av SAAB från Steyr (Puch) i Österrike och förlägga den i Pininfarinafabriken i Uddevalla, ta hem produktion från Russelsheim till Trollhättan osv. Fullkomligt vrickat. Eller..? Det finns faktiskt ett par poänger där om vi bortser från att staten självklart inte ska ha någon ägarroll för bilfabrikanter, där ska dom hålla fingrarna i styr. Nämnde socialdemokrat anser också att Volvo var för tidigt ute med Bi Fuel med att det nu finns marknad. DET stämmer Förutsatt att dom hänger med i utvecklingen när det gäller förbrukning och räckvidd.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=462609
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=462609
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Intressant artikel. Och intressant att ca 140 000 jobb skulle försvinna om Volvo och Saab går i graven.
Staten måste stötta på något sätt, sen kan det diskuteras hur. Jag är fortfarande inne på linjen att det just nu är ett ypperligt tillfälle att återuppta gasbilstillverkningen. Men då måste rejält med pengar skjutas till, eftersom Volvos gamla bi-fuelbilar inte har en chans i dagens gasturbovärld.
En lösning där ingenjörer från Vovo och Saab slår ihop sina kloka huvuden skulle väl inte vara så dumt. Saab har ju som en av sina specialiteter haft turbomotorer, så tillsammans skulle kanske dessa biltillverkare kunna skapa en gasmotor som skulle göra t o m tyska Volkswagen och Opel gröna av avund.
Staten måste stötta på något sätt, sen kan det diskuteras hur. Jag är fortfarande inne på linjen att det just nu är ett ypperligt tillfälle att återuppta gasbilstillverkningen. Men då måste rejält med pengar skjutas till, eftersom Volvos gamla bi-fuelbilar inte har en chans i dagens gasturbovärld.
En lösning där ingenjörer från Vovo och Saab slår ihop sina kloka huvuden skulle väl inte vara så dumt. Saab har ju som en av sina specialiteter haft turbomotorer, så tillsammans skulle kanske dessa biltillverkare kunna skapa en gasmotor som skulle göra t o m tyska Volkswagen och Opel gröna av avund.
Opel Zafira CNG -08
Så du menar att GM och Ford skulle sammarbeta? Vet inte om det skulle hända... hehe..Sven wrote:Intressant artikel. Och intressant att ca 140 000 jobb skulle försvinna om Volvo och Saab går i graven.
Staten måste stötta på något sätt, sen kan det diskuteras hur. Jag är fortfarande inne på linjen att det just nu är ett ypperligt tillfälle att återuppta gasbilstillverkningen. Men då måste rejält med pengar skjutas till, eftersom Volvos gamla bi-fuelbilar inte har en chans i dagens gasturbovärld.
En lösning där ingenjörer från Vovo och Saab slår ihop sina kloka huvuden skulle väl inte vara så dumt. Saab har ju som en av sina specialiteter haft turbomotorer, så tillsammans skulle kanske dessa biltillverkare kunna skapa en gasmotor som skulle göra t o m tyska Volkswagen och Opel gröna av avund.