Biogaspriset i genomsnitt 10,15 kr/Nm3

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Sven

Biogaspriset i genomsnitt 10,15 kr/Nm3

Post by Sven »

Idag har den utmärkta siten Gasbilen uppdaterat priserna för alla gastankstationer i Sverige (utom Skellefteå).

Det finns 47 biogastankstationer med på listan. Lite fakta:
  • Genomsnittspris 10.15 kr/Nm3
  • Spridningen allt mindre: 8.50 - 11.15 kr/Nm3
  • Stockholmssnittet lägre än genomsnittet, 10.13 kr/Nm3, och 7 stationer < 10 kr/Nm3 (9.76 - 9.89 kr/Nm3)
  • Uppsala dyrast med 11.15 kr/Nm3, därefter Kista och Bromma i Sthlm 10.93 kr/Nm3, sedan Svensk Biogas' 13 stationer 10.85 kr/Nm3
Opel Zafira CNG -08
Göran

Post by Göran »

Tyvärr stämmer inte prislistan till 100%.
Tankade idag i Jönköping (Vasavägen 1, vid Elmia) där kostade den 9 Kr /Nm3 enligt mitt kvitto.
Enligt listan skulle priset vara 10,25

Men differensen är ju på rätt håll :D
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Fred

Post by Fred »

Samma gäller både Bromma och Haga Norra. Där ligger priserna under tio kronor!

En sån lista är ju inte mycket värd om priserna inte stämmer... :roll: Synd, annars är den ju MYCKET värd! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Jonas

Post by Jonas »

Fred wrote:Samma gäller både Bromma och Haga Norra. Där ligger priserna under tio kronor!

En sån lista är ju inte mycket värd om priserna inte stämmer... :roll: Synd, annars är den ju MYCKET värd! :D
Just nu stämmer den här runt Göteborg men länge (under någon månad) låg dom ute med helt fel priser för Fordonsgas och där låg en brasklapp om att informationen var uppdaterad i September men vad hjälper det? Lovvärt initiativ men uppdateras de inte löpande (helst med automatik) så förlorar dom snabbt trovärdighet. Fast vi har ju sett på flera håll hur svårt det är att sköta just pris-förteckningar, både cng-prices såväl som de olika drivmedels-siter som finns är beroende av att folk rapporterar in priser och när det sker sporadiskt så blir det många fel.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven

Post by Sven »

Tråkigt att priserna inte stämde, bra att de i verkligheten är lägre och sannolikt är därför snittpriset < 10 kr/Nm3.

Jag tror på att mejla till Gasbilen, berömma dem för deras lovvärda initiativ och fina sida, men fråga om de kan uppdatera oftare. Att uppdatera kontinuerligt kanske inte funkar, de anger själv att det ska ske en gång/månad men nu tog det 1½ månad. Om de till en början uppdaterade var 14:e dag skulle jag tycka det vore en avsevärd förbättring.

Jag tänker skicka ett mejl till dem nu.
Opel Zafira CNG -08
kjelle

Re: Biogaspriset i genomsnitt 10,15 kr/Nm3

Post by kjelle »

Sven wrote:Idag har den utmärkta siten Gasbilen uppdaterat priserna för alla gastankstationer i Sverige (utom Skellefteå).

Det finns 47 biogastankstationer med på listan. Lite fakta:
  • Genomsnittspris 10.15 kr/Nm3
  • Spridningen allt mindre: 8.50 - 11.15 kr/Nm3
  • Stockholmssnittet lägre än genomsnittet, 10.13 kr/Nm3, och 7 stationer < 10 kr/Nm3 (9.76 - 9.89 kr/Nm3)
  • Uppsala dyrast med 11.15 kr/Nm3, därefter Kista och Bromma i Sthlm 10.93 kr/Nm3, sedan Svensk Biogas' 13 stationer 10.85 kr/Nm3
Då ligger Skellefteå 29 öre över snittet med sina 10.44 kr/Nm3 som man nu sänkt till.
V70 Bi-Fuel -04
Sven

Post by Sven »

Då har Skellefetå ändå färbättrat sig avsevärt! :D Det finns ju flera tankstationer i landet som nu är dyrare än Skellefteås, t ex alla i Östergötland med omnejd, de som drivs av Svensk Biogas.

Jag har f ö fått svar från Gasföreningen ang uppdatering av Forodonsgaspriser.

Mitt mejl:

"Hej!

Först vill jag återigen berömma er för er trevliga sida. Den är fräsch och lätt att hitta i och jag tror den är lockande för många presumtiva gasbilsägare.

Igår uppdaterade ni fordonsgaspriserna. Den sidan är väldigt bra, den ger en samlad bild av situationen i hela Sverige. Också väldigt bra att det går att räkna ut vilka stationer som har biogas och vilka som har naturgas.

Ni har angett att priserna ska uppdateras 1 gg/månad. Nu tog det ca 1½ månad. Det allra bästa vore om úppdateringen skedde kontinuerligt, men detta kanske är för mycket arbete. Men 1 månad mellan gångerna är lite för glest. Forodnsgasen hade ju blivit avsevärt mycket billigare mellan era två uppdateringar.

Skulle man kunna tänka sig att ni uppdaterar priserna var 14:e dag? Eller kanske t o m varje vecka?

Vänligen

Sven"

Gasföreningens svar:
"Tack för beröm!

Jag tar upp med ansvarig ang frekvens på uppdatering av priserna (tror att när vi fått ordning på alla rutiner så ska vi också kunna uppdatera oftare). Samtidigt vill jag nämna att anledningen till att det dröjt längre än vanligt med uppdatering denna månad beror på att föreningen hade en stor konferens i Falkenberg med ca 300 deltagare förra veckan som har tagit alla tillgängliga resurser/krafter (en del var på höstlov med barn).

MVH
Agnetha Pettersson
VD assistent"
Opel Zafira CNG -08
Sven

Post by Sven »

Gasbilen har uppdaterat fordonsgaspriserna igen! De tycks lyssna på oss, jag föreslog tätare uppdatering, varannan eller t o m varje vecka, det bidde varannan vecka (hittills!).

Kanske skulle vi ha en hänvisning på vår förstasida till Gasbilens sida över fordonsgaspriserna?

Däremot tycks priserna ha stigit, fr a i Stockholm. Stämmer verkligen detta? Bensinpriset har ju inte stigit under denna period. 081112 var snittpriset i Stockholm 10,15 kr/Nm3, idag är det 10,66 kr/Nm3. Flera medlemmar påpekade då att Gasbilens priser inte riktigt var tillförlitliga, hur är det denna gång?
Opel Zafira CNG -08
Post Reply