Ny fordonsskatt 2006

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Ny fordonsskatt 2006

Post by anderslofberg »

Regeringen har den 22 december 2005 lämnat en proposition till Riksdagen där det föreslås en rad regeländringar när det gäller fordonsskatt.

Tanken är att fordonsskatten läggs om från dagens system baserat på fordonets vikt, till en skatt som är baserad på hur mycket koldioxid fordonet släpper ut.

Kolla på http://www.regeringen.se/sb/d/3485/a/45555

Där står det t.ex. att en Volvo V70 bifuel går från 2 184 kr till 1 510 kr med de nya reglerna.

Eftersom man ska betala skatt efter hur mycket koldioxid fordonet släpper ut tycker jag det är konstigt att man inte belönar "grön" koldioxid bättre än vad man gör. Föslaget ser ut enlig följande, den föreslagna fordonsskatten består av två delar:

Ett grundbelopp om 360 kronor/år.
En koldioxidkomponent beräknad på hur mycket koldioxid fordonet släpper ut per kilometer. Koldioxidkomponenten är årligen 15 kronor/gram koldioxidutsläpp som överstiger 100 gram/km. Personbilar som kan drivas med alternativa drivmedel får en nedsatt koldioxidkomponent, och betalar istället 10 kr/gram koldioxid över 100 gram/km.


Detta gör att det bara bli 200 kr billigare med en bifuel V70 än motsvarande bensinvariant.

Vad är era reaktioner?
olleh1
Posts: 26
Joined: 2005-10-03, 15:43

Post by olleh1 »

Enligt texten i dokumentet får bensinbilen skatten ökad från 2001 kr till 2070 kr och gasbilen får en minskad skatt från 2184 kr till 1510 kr (båda komponenterna ihopslagna). Skillnaden borde väl bli 560 kr till gasbilens fördel. Idag får vi ju betala en extraskatt på 83 kr för att våra miljöbilar är tyngre. Det känns som en rejäl förbättring...
Olle - S80 Bi-fuel
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Ja, du har rätt. Jag glömde att räkna med grundbeloppet på 360 för bensinbilen. Lite bättre skillnad.

I dagarna fick jag precis fordonsskatten för mars 2006- feb 2007, den ligger på 2219 (inkl. registerhållningsavgift på 35 kr) för min V70 bifuel. Så det blir att vänta ett tag till innan den nya (om det nu blir enligt förslaget) skatten träder i kraft för mig.

I propositionen föreslås att de nya reglerna ska träda i kraft den 1 maj 2006. Till och med utgången av september 2006 kommer dock fordonsskatten fortsatt att beräknas efter vikt, och för tid därefter, dvs. fr.om. den 1 oktober 2006, efter koldioxidutsläpp. Först när riksdagen fattat beslut om propositionen står det klart om lagen kan träda i kraft vid ovanstående tidpunkt.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Re: Ny fordonsskatt 2006

Post by Plonte »

anderslofberg wrote: Eftersom man ska betala skatt efter hur mycket koldioxid fordonet släpper ut tycker jag det är konstigt att man inte belönar "grön" koldioxid bättre än vad man gör.
Det gör man ju genom att inte ta ut någon koldioxidskatt på biogas.
Fordonsskattens upplägg är ju till för att gynna energisnålare bilar, oavsett bränsle.
Bara för att det är ett koldioxidneutralt bränsle så ska vi ju inte slösa med det hurmycket som helst!
Image
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Det är synd att de inte skrotar den fasta bilskatten helt. Lägg all beskattning på drivmedlena istället.

Som det är nu är det alldeles för dyrt att äga bil och för billigt att köra när man väl betalt alla fasta kostnader. Man kan lika gärna köra lite extra för att få valuta för pengarna.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

http://www.expressen.se/expressen/jsp/p ... p?a=591772 (under gasbilar en bra bit ned) kan man nu som V70 Bi-Fuel-ägare glatt konstatera att skatten blir 1.134:- lägre... Sjunker med mer än hälften! :lol:
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Tyvärr har Expressen räknat fel. De har beräknat skatten efter hur mycket koldioxid som släpps ut vid naturgasdrift (169 g/km) men man ska beräkna efter hur mycket koldioxid som släpps ut vid bensindrift (219 g/km). Vi Bilägare har också gjort samma tabbe i nummer 5/2006. Skatten för en Volvo V70 Bi-Fuel blir 1550 kr enligt Vägverkets beräkningar, 360 + (219-100) * 10 = 1550 riksdaler.

https://www21.vv.se/fordonsskattefraga/ kan man mata in ett registreringsnummer och få reda på sin nya fordonsskatt.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Tockna taskmörtar...
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Men tack för länken, de hade rätt ändå och du fel :wink:
Jag fick följande resultat (lätt cencurerat bilnummer):
För fordon *xyz123* blir den nya skatten 1070:- per år. Så jag kan bli glad igen :lol:
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Men vaf... Knappar jag in mitt regnummer så blir det 1550 kronor! Hmm, skumt... För min bil visas:

Fabrikat: VOLVO J + V70
Drivmedel: BENSIN

Vad visas för din bil?
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

För enkelhetens skull tog jag kopia på allt (regnr censurerat):

För fordon xxx111 blir den nya skatten 1070:- per år.

Fabrikat: VOLVO J + V70
Färg: GRÖN
I trafik första gång: 20040504
Fordonsslag: PB
Drivmedel: BENSIN

Så här räknas den nya årsskatten ut för detta fordon:
360:- + 71 * 10:- * 1.0 = 1070:-

(Grundbelopp + koldioxidutsläpp x koldioxidkomponent x eventuell miljö- och bränslefaktor = slutsumma)

Förklaring till uträkningen
Skatten består av två delar:
- ett grundbelopp på 360 kr/år
- en koldioxidkomponent på 15 kr/gram koldioxidutsläpp över 100 gram/kilometer. (För bilar som kan drivas med alternativa drivmedel är komponenten 10 kr/gram.)

För dieseldrivna personbilar multipliceras skattebeloppet med en miljö- och bränslefaktor på 3,5 eftersom dieselolja beskattas lägre än bensin och utsläppskraven är lägre för bensinbilar.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Jag snokade reda på regnummer för diverse Bi-Fuel-bilar på Volvos begagnatlista och tycker mig se att från årsmodell 2004 blir skatten 1070 kronor men för äldre vagnar blir det 1550 kronor.

Vad står det i ditt registreringsbevis under "Miljöfakta"? I mitt står det Miljöklass 2005, 9.6 liter/100 km och 219 g CO2 per km.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Jag funderade just på årsmodellskillnader. För min står det under Miljöfakta:

2005 9,0 9,6m3/100km 215 - 171 för CO2 g/km, alltså två värden.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Vad är det för skillnad på BiFuel före och efter 2004? Jag är inte insatt i utvecklingshistorien, men jag tycker det är konstigt med den gränsen. Eller gjorde Volvo någon större ändring i systemet 2004?
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Det är nog ingen större teknisk skillnad mellan årsmodellerna utan skillnaden i skattebeloppet beror helt enkelt på att det i vägtrafikregistret saknas uppgift om koldioxidutsläpp vid gasdrift för vissa fordon. Gissningsvis infördes uppgifterna från en viss tidpunkt och min bil ligger tydligen på fel sida... :(

Jag mailade till Vägverket idag och undrade hur jag skulle gå tillväga för att få in en uppgift i vägtrafikregistret om koldioxidutsläpp vid gasdrift för min bil. Jag fick som svar att det bara är generalagenten för mitt bilmärke som kan gå in i vägtrafikregistret och ändra de tekniska uppgifterna. Jag har därför mailat till Volvo Personvagnar och bett dem att komplettera uppgifterna om min bil i vägtrafikregistret. Jag får väl återkomma med hur det går.

Jag "roade" mig även med att gräva fram lagtexten för den nya fordonsskatten och fann följande i Vägtrafikskattelagen (2006:227):
9 § Koldioxidbeloppet är för ett skatteår 15 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 100 gram. Uppgift om fordonets utsläpp av koldioxid vid blandad körning hämtas i vägtrafikregistret.

För fordon som är utrustade med teknik för drift med en bränsleblandning som till övervägande del består av alkohol, eller helt eller delvis med annan gas än gasol, är koldioxidbeloppet 10 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 100 gram. Uppgift om fordonets utsläpp av koldioxid vid blandad körning hämtas i vägtrafikregistret.

Om det för fordon som avses i andra stycket finns uppgift om ett sådant fordons utsläpp av koldioxid vid drift med en bränsleblandning som till övervägande del består av alkohol, eller helt eller delvis med annan gas än gasol, skall den uppgiften användas.
Det är sista stycket som gör att vissa bilar, som har uppgift inlagd i vägtrafikregistret om koldioxidutsläpp vid gasdrift, får så mycket lägre fordonsskatt. Nästan 500 kronor kan man inte bara bortse från...
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Där har du fått fram orsaken ja. Hoppas att Volvo inser att de måste göra kunderna den tjänsten att fixa siffror för rätt beräkning. Det borde man kunna begära. Hoppas att du får igenom det.
User avatar
Dan i Eslöv
Posts: 6
Joined: 2006-01-02, 19:57
Location: Eslöv

Post by Dan i Eslöv »

Om jag följer länken
https://www21.vv.se/fordonsskattefraga/ ... att_1.aspx

får jag detta svar på min S60 Bi-fuel 02:

"Så här räknas den nya årsskatten ut för detta fordon:
360:- + 78 * 10:- * 1.0 = 1140:- (Grundbelopp + koldioxidutsläpp x koldioxidkomponent x eventuell miljö- och bränslefaktor = slutsumma)

Förklaring till uträkningen
Skatten består av två delar:
- ett grundbelopp på 360 kr/år
- en koldioxidkomponent på 15 kr/gram koldioxidutsläpp över 100 gram/kilometer. (För bilar som kan drivas med alternativa drivmedel är komponenten 10 kr/gram.)

För dieseldrivna personbilar multipliceras skattebeloppet med en miljö- och bränslefaktor på 3,5 eftersom dieselolja beskattas lägre än bensin och utsläppskraven är lägre för bensinbilar."

Kan det bli enklare? :D
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Nä, det är både enkelt och bra. Och det var precis det vi gjorde :wink:
Men vi fick helt olika resultat, uppenbarligen på grund av årsmodellskillnad. Därför undrar man ju vad som skiljer 2004 års V70 BiFuel från tidigare modeller så att skatten blir 500kr högre för de äldre. Nu blir det ännu konstigare när du meddelar resultatet för S60 2002...
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Dan i Eslöv: När är ditt registreringsbevis utfärdat?
Post Reply