Honda Civic GX

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Honda Civic GX

Post by Johan »

Det är gamla nyheter, men jag tyckte den här bilen förtjänar en egen tråd.

Honda Civic GX (gasbil) har utsett till den renaste bilen i världen av amerikanska EPA.

Nu upptäckte jag sajten greenercars.org, som även de listar den som den miljövänligaste bilen:
http://www.greenercars.org/highlights_greenest.htm

Notera att endast Civic GX och Civic hybrid lyckas få en "Tier 2 / bin 2"-klassificering.

Tyvärr finns bilen endast i USA. Vi behöver den här i Sverige!
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Det var som f-n! En sådan såg jag på en trailer på väg från Skandiahamnen igår. Jag anade att den var privatimporterad men kunde inte förstå varför man importerar en så vanlig bil som en Honda Civic till Sverige. Coolt! Undrar vem den lycklige ägaren är...
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

achwell här på forumet var ju på jakt efter en.... eller kanske miljöbilscenter.com har importerat den.
Ska blir intressant att se om/när den dyker upp i användning.

Forumgas har ögon över allt 8)
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Konstig lista!
Bara Asiatiska bilar och inga Europeer?

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Som jag tjatat om förut på detta forum :wink: saknar jag oberoende och seriösa mätningar om vad en bil faktiskt släpper ut.

Som jag förstår tabellen i Johan's länk bygger uppgifterna på uppgifter från fabrikerna och vilka testfall hos myndigheterna man klarat.

Utan några oberoende mätningar av detta blir det svårt att särskilja de som byggt en bil som är miljövänlig hela tiden och vilka som är byggda för att enbart göra bra ifrån sig i de officiella testerna, jämför t.ex. med EURO-NCAP testerna när det gäller krocksäkerhet. Förra generationen Saab 9-3/900 fick lågt betyg hos EURO-NCAP men toppbetyg hos Folksam där data baserats på riktiga krockar.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

S-klasse wrote:Som jag tjatat om förut på detta forum :wink: saknar jag oberoende och seriösa mätningar om vad en bil faktiskt släpper ut.
Jag håller fullständigt med! Det är mkt önskvärt att sådana mätningar och tester genomförs. Det behöver också vägas in hur bränslets produktion påverkar miljön. Det är först då man kan få en vettig uppfattning om vilka bilar som verkligen åstadkommer minst negativ påverkan på miljön.

Gröna Bilister har ju en lista vad gäller utsläppen, men den ter sig för mig ur ett helhetsperspektiv mkt märklig, t ex får etanolbilarna alldeles för bra resultat. Jag saknar också en beräkning för gasbilar som enkom körs på biogas. Som jag förstått har inte heller Gröna Bilister testat bilarnas faktiska utsläpp.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Trevligt att du håller med!

Liten bil med liten motor behöver inte med automatik behöva betyda att den är miljövänligast. Man måste titta på helheten, hur väl avgasreningen fungerar i praktiken, övriga komponenter i utsläppen och inte enbart CO2, livslängd på produkten d.v.s. behöver man bygga en ny bil efter 20 000 eller 50 000 mil. För att ta ett extremt exempel, hur miljövänlig är t.ex. en moped egentligen om man inte bara stirrar på CO2?

De enda seriösa undersökningarna jag hittat när det gäller att titta på de totala utsläppen från en bil är Teknikens Världs artiklar från slutet av 90-talet och fram till ca. 2003-04. Under denna tid räknade de ut ett miljöindex för de flesta bilar de testade - 50% av indexet var beroende på bränsleförbrukningen/CO2 - resterande del av indexet var en funktion av hur väl avgasreningen fungerade för övriga komponenter i avgaserna, på slutet började de även att mäta halten partiklar speciellt när det gäller dieslar.

För att en bil skulle lyckas väl i det testet krävdes en kombination av låg bränsle förbrukning och en avgasrening som fungerar i alla lägen. Ett antal stora bilar kunde därmed komma ned i samma totala miljöbelastning som småbilar - vilket kanske egentligen säger mer om verkningsgraden för avgasreningen i små, billiga bilar.
Ganska genomgående verkade tyska tillverkare ansträngt sig mer än andra för att ha en avgasrening som fungerade bra även i praktiken.

Ett skräck exempel var original Hundkojan från slutet av 90-talet där avgasreningen upphörde helt vid ca. 95 km/h - samtidigt som någon Porsche modell hade fungerande avgasrening nästan hela väg upp till toppfart.

Notera att alla bilar de testade klarade de officiella kraven när det gällde avgasrening - trots detta fanns det stora skillnader mellan dem i praktiken.
Oberoende mätningar krävs tydligen för att kunna se skillnad på de som byggt en bil enbart för att uppfylla de officiella kraven/testerna och de som byggt en bil som ska prestera bra i alla lägen - oavsett om ämnet gäller bränsleförbrukning, avgasutsläpp eller krocksäkerhet.

Tyvärr upphörde Teknikens Värld med dessa mätningar och djupdykande artiklar när en ny regim tog över tidningen för några år sedan - vilket är ytterst märkligt i en tid när dessa frågor borde vara mer aktuella än någonsin. Har därefter inte hittat några lika seriösa mätningar eller artiklar, varken från andra tidningar eller organisationer.

Men detta har jag också tjatat om i tidigare inlägg :wink:
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Honda Civic GX

Post by torkel »

Johan wrote:Honda Civic GX (gasbil) har utsett till den renaste bilen i världen av amerikanska EPA.
Är det inte så att Honda Civic GX är den enda gasbilen på den amerikanska marknaden. Det slog mig just att vi kan ha konstaterat det i en tråd här tidigare.

Hur som helst är det en snygg bil som jag gärna skulle äga. Mailadressen till Honda är honda(snabel-a)rubrik.se om man vill påverka dem att ta in bilen. ;-)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

torkel: mailade dem för länge sedan om den saken :-)
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Post Reply