Hur mycket gas kan man tanka?

Diskussioner om specifika bilmodeller.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

På mitt reg.bevis står tankens volym, men jag vet ju inte hur det är på ditt.

Och vad det gäller tankbesiktning så fick jag med ett besiktningsintyg från DNV när jag köpte min bil, och på det står att det ska göras ny besiktning 2006-02. Samtidigt så står på http://www.miljofordon.org/latta/index. ... MenuID=407 och isåfall så borde jag vänta så att jag kan ta med mig "ett högst tre månader gammalt intyg" när det är dags för den vanliga besikningen.
Image
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Jaha...

Vänta med besiktningen tills nån kräver att den görs. Så skulle jag göra.
Ta med ditt gamla intyg till SBP, de kollar ju ändå inte på det...
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

jo, så får det nog bli. Hade varit trevligt att veta vad som egentligen gäller, dock.
Image
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Just nu gäller ingenting vad jag förstått. Ett nytt regelverk är ju på väg. Förhoppningsvis utan en massa trassel för oss gasbilägare.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Plonte wrote:
AndersH wrote:Man ska ju kunna tanka sin bil på vintern när det är kallt och låta den stå till sommaren utan att trycket blir för högt i tanken.
Men hur stämmer det? Om det blir varmare i tanken, så måste väl ändå trycket bli högre? (alltså borde tanken rymma mindre på sommaren?)
Ja, högre temperatur ger högre tryck i tanken. Jag ville bara belysa att trycket i pumparna är lägre på vintern än på sommaren. Teoretiskt borde det vara max 167 bar i pumparna vid minus 20 grader Celcius om trycket i tanken får bli max 200 bar vid plus 30 grader Celcius (200 * (273-20)/(273+30) = 167). Temperaturkompenseringen i pumparna gör alltså att vi tankar samma gasmängd mätt i normalkubikmeter oavsett utomhustemperaturen.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Häromdagen så tankade jag första och hittils enda gången i tyskland. Inte särskillt svårt, men däremot blev jag förvånad över mängden som gick i: 15,74 Kg. Enligt http://www.miljofordon.org så är 1 kubikmeter naturgas = c:a 0,8 kg gas, vilket betyder att där skulle gått i ca 15,74/0,8 = 19,67 Nm3!! Och då ska tankarna rymma ca 16 Nm3..... imponerande! Eller har tyskarna lurat mig? Eller har de högre tryck i sina system?

I övrigt så var det inga problem. Nästan så att man blev sugen på en mycket längre bilsemester på kontinenten ....
Image
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Billigt

Post by Mats »

Det är även billigt att åka på gas i Tyskland se denna tråd:
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=71
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Extra tank?

Post by moraola »

DJ skrev:
Min tub ska ligga under bagagegolvet, i den lilla luckan som finns kvar.
Det är kanske en gråzon, men jag tror inte att gastankens volym finns omnämnd i typningen. Besiktningsmännen vet nog inte hur det "ska" se ut heller, för den delen.
Man behöver enligt uppgift en tank och en ventil till, sen lite rördragning.
Jag fick intrycket av att du mer eller mindre höll på och installerade en extra tank? Är det klart?
Det skulle vara intressant att höra resultatet. Kostnad, räckvidd etc?
V70 Bi-fuel -07
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Rekord

Post by larfor »

17,76 m3. Det är nytt rekord. I alla fall vid Hammarby Sjöstad. Och ändå tror jag det var ca 0,5 m3 kvar i tanken. Har bara tankat över 17 m3 en gång tidigare. Det var i Katrineholm. Efter att ha kört 26 mil skulle det bli spännande att tanka vid Sjöstaden igen med uppskattningsvis 1 m3 kvar i tanken. Men tyvärr var den avstängd. Åkte vidare till Nynäsvägen istället, där jag fick i 15,12 m3.

Kör efterkonverterad Opel Astra vars tank ska rymma 18 m3.

För att knyta an till att räkna fram förbrukning, så verkar det som att det bästa sättet är att liksom räkna tvärtom mot när man brukar räkna bensinförbrukning. När det gäller bensin så brukar man ju utgå från hur mycket man kan tanka efter körning, dvs utgå från full tank, köra, tanka fullt igen och se hur mycket man får i sen föregående tankning. För gas måste man utgå från hur mycket man tankat före körning
Alltså först utgå från tom tank, tanka, notera hur mycket man fick i tanken och därefter köra och se hur långt man kommer.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

S60

Post by Jonas »

Gammal tråd iofs men min S60 brukar släppa in ca 21 nm3, igår när jag körde tomt så stannande räkneverket på 22.46nm3. Överlag känns det som om anläggningarna på västkusten har bättre tryck än en del andra jag provat...

Volvo S60 2002:a.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Välkommen hit! 8)

När tanken är tom så finns det ju drygt 1 Nm3 gas kvar så efter att du tankat hade du uppåt 24 Nm3 gas i tanken. Märkligt, den pumpen måste ha en konstig temperaturkompensering. :?
Post Reply