På mitt reg.bevis står tankens volym, men jag vet ju inte hur det är på ditt.
Och vad det gäller tankbesiktning så fick jag med ett besiktningsintyg från DNV när jag köpte min bil, och på det står att det ska göras ny besiktning 2006-02. Samtidigt så står på http://www.miljofordon.org/latta/index. ... MenuID=407 och isåfall så borde jag vänta så att jag kan ta med mig "ett högst tre månader gammalt intyg" när det är dags för den vanliga besikningen.
Hur mycket gas kan man tanka?
Ja, högre temperatur ger högre tryck i tanken. Jag ville bara belysa att trycket i pumparna är lägre på vintern än på sommaren. Teoretiskt borde det vara max 167 bar i pumparna vid minus 20 grader Celcius om trycket i tanken får bli max 200 bar vid plus 30 grader Celcius (200 * (273-20)/(273+30) = 167). Temperaturkompenseringen i pumparna gör alltså att vi tankar samma gasmängd mätt i normalkubikmeter oavsett utomhustemperaturen.Plonte wrote:Men hur stämmer det? Om det blir varmare i tanken, så måste väl ändå trycket bli högre? (alltså borde tanken rymma mindre på sommaren?)AndersH wrote:Man ska ju kunna tanka sin bil på vintern när det är kallt och låta den stå till sommaren utan att trycket blir för högt i tanken.
Häromdagen så tankade jag första och hittils enda gången i tyskland. Inte särskillt svårt, men däremot blev jag förvånad över mängden som gick i: 15,74 Kg. Enligt http://www.miljofordon.org så är 1 kubikmeter naturgas = c:a 0,8 kg gas, vilket betyder att där skulle gått i ca 15,74/0,8 = 19,67 Nm3!! Och då ska tankarna rymma ca 16 Nm3..... imponerande! Eller har tyskarna lurat mig? Eller har de högre tryck i sina system?
I övrigt så var det inga problem. Nästan så att man blev sugen på en mycket längre bilsemester på kontinenten ....
I övrigt så var det inga problem. Nästan så att man blev sugen på en mycket längre bilsemester på kontinenten ....
Billigt
Det är även billigt att åka på gas i Tyskland se denna tråd:
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=71
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=71
Extra tank?
DJ skrev:
Det skulle vara intressant att höra resultatet. Kostnad, räckvidd etc?
Jag fick intrycket av att du mer eller mindre höll på och installerade en extra tank? Är det klart?Min tub ska ligga under bagagegolvet, i den lilla luckan som finns kvar.
Det är kanske en gråzon, men jag tror inte att gastankens volym finns omnämnd i typningen. Besiktningsmännen vet nog inte hur det "ska" se ut heller, för den delen.
Man behöver enligt uppgift en tank och en ventil till, sen lite rördragning.
Det skulle vara intressant att höra resultatet. Kostnad, räckvidd etc?
V70 Bi-fuel -07
Rekord
17,76 m3. Det är nytt rekord. I alla fall vid Hammarby Sjöstad. Och ändå tror jag det var ca 0,5 m3 kvar i tanken. Har bara tankat över 17 m3 en gång tidigare. Det var i Katrineholm. Efter att ha kört 26 mil skulle det bli spännande att tanka vid Sjöstaden igen med uppskattningsvis 1 m3 kvar i tanken. Men tyvärr var den avstängd. Åkte vidare till Nynäsvägen istället, där jag fick i 15,12 m3.
Kör efterkonverterad Opel Astra vars tank ska rymma 18 m3.
För att knyta an till att räkna fram förbrukning, så verkar det som att det bästa sättet är att liksom räkna tvärtom mot när man brukar räkna bensinförbrukning. När det gäller bensin så brukar man ju utgå från hur mycket man kan tanka efter körning, dvs utgå från full tank, köra, tanka fullt igen och se hur mycket man får i sen föregående tankning. För gas måste man utgå från hur mycket man tankat före körning
Alltså först utgå från tom tank, tanka, notera hur mycket man fick i tanken och därefter köra och se hur långt man kommer.
Kör efterkonverterad Opel Astra vars tank ska rymma 18 m3.
För att knyta an till att räkna fram förbrukning, så verkar det som att det bästa sättet är att liksom räkna tvärtom mot när man brukar räkna bensinförbrukning. När det gäller bensin så brukar man ju utgå från hur mycket man kan tanka efter körning, dvs utgå från full tank, köra, tanka fullt igen och se hur mycket man får i sen föregående tankning. För gas måste man utgå från hur mycket man tankat före körning
Alltså först utgå från tom tank, tanka, notera hur mycket man fick i tanken och därefter köra och se hur långt man kommer.