Läste en recension av nya Prius idag och då slog det mig: Den enda energi som tillförs bilen kommer ju från bensin. Även när man kör på el går ju bilen i praktiken på bensin eftersom det var bensinmotorn som laddade batteriet.
Visst, man återvinner bromsenergin, men det måste ju ändå vara en försvinnande liten del av elenergin som kommer från det. Och dessutom kommer ju den energin också från - bensin.
Att påstå att Prius går på el i stadstrafik är med andra ord ren bogus. Man bara flyttar bensinavgaserna från stadskörningen ut på landsvägen och lagrar upp bensinenergin i batterier.
Eller?
Vad går Prius på egentligen
Hade den gått på bensin i stadstrafik hade den dragit mycket mer per km och och således är det mindre utsläpp av CO2 och dessutom mindre hälsovådliga avgaser. När bilen körs i mer optimala hastigheter släpper den ut mindre per km och då kan batteriet laddas delvis av rörelseenergin. Summan av detta blir att den släpper ut mindre än en konventionell bensinbil, och det är det som är hela idén med hybridbilar.
Sant i princip.
Däremot tar man bort bensinmotorns största akilleshäl, vilket är stadskörningen med dess många starter och stopp, krypkörning, etc. Under de omständigheterna fungerar en bensinmotor väldigt dåligt, vilket leder till en onödigt hög förbrukning. Genom att låta en elmotor ta över de momenten och låta bensinmotorn göra det den gör bäst - ligga och generera energi vid ett konstant och lågt varvtal med stabil belastning, som vid landsvägskörning - så får man en mycket effektivare energianvändning överlag.
Så det är inte helt meningslöst.
Däremot tar man bort bensinmotorns största akilleshäl, vilket är stadskörningen med dess många starter och stopp, krypkörning, etc. Under de omständigheterna fungerar en bensinmotor väldigt dåligt, vilket leder till en onödigt hög förbrukning. Genom att låta en elmotor ta över de momenten och låta bensinmotorn göra det den gör bäst - ligga och generera energi vid ett konstant och lågt varvtal med stabil belastning, som vid landsvägskörning - så får man en mycket effektivare energianvändning överlag.
Så det är inte helt meningslöst.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Sen går dom inte bara på el i stadstrafik heller. De växlar mellan el och bensin eller går på både och beroende på fart, acceleration och hur fullt batteriet är. Kör en på jobbet ibland och den brukar ligga på ca 0,55 i stadstrafik fast jag kör ganska försiktigt. Det är först när laddhybriderna kommer som man med sanning kan säga att dom går på el i stadstrafik.
Re: Vad går Prius på egentligen
Det är helt korrekt att Prius går enbart på bensin. Den energi som kommer från batteriet har ursprungligen kommit från bränslet. Men vanliga bensinbilar är så otroligt ineffektiva vid låg belastning. I en hybridbil kan man utnyttja samverkan mellan elsystemet och bensinmotorn för att få mer optimala driftsbetingelser, och därmed ökad verkningsgrad.
En sak som är intressant med hybridbilar (som inte är av typ laddhybrider) är att man kan styra laddningsgraden av batterierna inom ett ganska snävt intervall, vilket gör att livslängden gynnas. I en elbil eller laddhybrid är ju själva poängen att man utnyttjar batterikapaciteten i högre grad, med negativ inverkan på livslängden som följd. Det lär ännu inte ha bytts ut några batterier i en Prius, bortsett från de som skadats av yttre åverkan (vid krockar o.dyl.), och den har nu funnits ute på marknaden i 13 år (den lanserades i Japan 1997).
En sak som är intressant med hybridbilar (som inte är av typ laddhybrider) är att man kan styra laddningsgraden av batterierna inom ett ganska snävt intervall, vilket gör att livslängden gynnas. I en elbil eller laddhybrid är ju själva poängen att man utnyttjar batterikapaciteten i högre grad, med negativ inverkan på livslängden som följd. Det lär ännu inte ha bytts ut några batterier i en Prius, bortsett från de som skadats av yttre åverkan (vid krockar o.dyl.), och den har nu funnits ute på marknaden i 13 år (den lanserades i Japan 1997).
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Re: Vad går Prius på egentligen
En kollega till mig kör en Prius version 2, alltså den som kom efter den första men inte är den nya. Han sa att han hade en snittförbrukning på 0,7 l/mil blandad körning. Det är inte speciellt bra för en bil som kan lasta i princip lika mycket (lite) som bilar i Golf-klassen...
Jag var först helt inne på en Prius när jag kände att jag inte kunde fortsätta skita ned miljön i min gamla trotjänare SAAB 900 -86. När jag började läsa lite om miljöbilar och gick på en mässa i Sollentuna så fick jag upp ögonen för gasbilarna. Efter ännu mer research stod valet självklart: gas är det enda rätta bränslet idag! Så det blev min underbara V70 BiFuel och jag inte ångrat det en sekund under de två år jag ägt och kört den!
Jag var först helt inne på en Prius när jag kände att jag inte kunde fortsätta skita ned miljön i min gamla trotjänare SAAB 900 -86. När jag började läsa lite om miljöbilar och gick på en mässa i Sollentuna så fick jag upp ögonen för gasbilarna. Efter ännu mer research stod valet självklart: gas är det enda rätta bränslet idag! Så det blev min underbara V70 BiFuel och jag inte ångrat det en sekund under de två år jag ägt och kört den!
Re: Vad går Prius på egentligen
0,7 l/mil låter väldigt högt. Generellt är en hybrid mest till sin fördel när man kör i stadstrafik med många stopp.
För övrigt instämmer jag helt i att gasbilar är det bästa alternativet, förutsatt att man har rimlig tillgång till gasmackar. Själv har jag kört gasbil i snart sex år, och fortsätter gärna med det!
För övrigt instämmer jag helt i att gasbilar är det bästa alternativet, förutsatt att man har rimlig tillgång till gasmackar. Själv har jag kört gasbil i snart sex år, och fortsätter gärna med det!
Kör Volvo S60 Bi-Fuel