Test av Touran Tsi ecofuel

Post Reply
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Test av Touran Tsi ecofuel

Post by aiskylos »

Hej, ny test finns på http://www.gronabilister.se/public/file ... 3_1_21.pdf

Min blygsamhet förbjuder mig att nämna vem som har skrivit den :wink:
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Test av Touran Tsi ecofuel

Post by Stålis »

Trevlig artikel!
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Test av Touran Tsi ecofuel

Post by henrico »

Mycket trevlig artikel! Välskrivet!

Men är det inte lite dumt med bara 11 liter nödtank? Passatens 31 känns lite när man åker norrut och tyvärr är det ju inte bara i Norrland man kan behöva mer bensin än så - Stockholms innerstad känns ju lika bedrövligt just nu.
Passat Ecofuel DSG '09
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Re: Test av Touran Tsi ecofuel

Post by aiskylos »

Tack!
Jo, tankstorleken är ett problem, kanske inte så mycket i Sverige, men vi planerar för fullt bilsemester i Europa till sommaren. Med ett nödrop kommer vi till norra kroatien enbart på gas. En reservdunk känns rätt självklar i packningen ....

Å andra sidan blir det minimalt med bensinkörning, och för mig är det själva poängen. Men där hade man haft samma effekt med en något större tank. 15-20l hade räckt både till bilsemestrar och ändå ett incitament att köra på gas.

Sen jag skrev den har jag väl ändrat mig på en del punkter. Jag hade definitivt valt bort travelpaketet, navigatorn är usel, och istället valt till xenonljus. Halvljuset är inte dåligt, men heller inte bra nog. Förarstolen går inte ihop med min rygg, sätet lutar svagt bakåt vilket för mig är rena tortyrställningen. Det hade varit fint om man kunde valt till elstol som på Passaten. Kilkudde räddar upp det, men det känns lite b:igt.

Annars är det en fröjd att köra den, och den räcker mer än väl till för en trebarnsfamilj. Extrasätena använder man väl inte varje vecka, men rätt kul när barnens kompisar kan åka med. Det känns som mycket av elektroniken är en naturlig förlängning av en själv, allt från DSG-lådan till regnsensor, parkeringsassistent och nu med de senaste dagarnas snöfall, ESP och andra säkerhetssystem.
henrico wrote:Mycket trevlig artikel! Välskrivet!

Men är det inte lite dumt med bara 11 liter nödtank? Passatens 31 känns lite när man åker norrut och tyvärr är det ju inte bara i Norrland man kan behöva mer bensin än så - Stockholms innerstad känns ju lika bedrövligt just nu.
VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
Post Reply