Fel i bilens avgasreningssystem

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Fel i bilens avgasreningssystem

Post by Mats »

Bilen har stannat två gånger den senaste veckan och varningslampan "Fel i bilens avgasreningssystem" lyser :(
Båda gångerna har det varit min fru som haft bilen. Hon har lyckligtvis båda gångerna lyckats svänga in till kanten på en busshållplats och stannat. Båda gångerna har bilen startat igen efter ett par minuter.

I dag var hon på "gratis förbesiktning" på Bilia och det var på väg därifrån som bilen stannade. Hon ringde tillbaka och fick en tid för service om en vecka... Någon som har en aning om vad det kan vara för fel?
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: Fel i bilens avgasreningssystem

Post by Micke77 »

Du skall vara glad att bilen tänt avgasreningslampan för då har bilen satt felkoder i datorn. Det är något fel på bilen som orsakar för höga avgasnivåer. Men vad kan man inte säga utan att läsa av datorn. Det finns många givare och komponenter som kan gå sönder som orsakar detta. Dock är det mindre troligt att det är något med gasdriften som är sönder. Exempel på delar som kan orsaka detta:
Luftmängdsmätare, någon av lambdasonderna, trasig katalysator osv.
Jag hade en V70 2,5T -98 tidigare och där hade jag samma symptom som du när luftmängdsmätaren var kass. Den dog lite då och då när den kände för det.

Du kan även kolla så att det inte är hål på någon vakumslang, detta är lätt att kolla själv.


Har du ingen felkodsläsare kan du enkelt kolla i bilen om den satt felkoder. Du kan bara se i vilken styrdator den satt koden, inte vilken specifik kod.
Ha tändningen påslagen eller låt motorn vara igång. Håll inne READ på blinkersspaken, tryck på dimljus bak-knappen 2 gånger i följd. Därefter kan du släppa READ och du kommer att få upp info i displayen. Står det DTCS IN VEHICLE har du felkoder. Därefter kan du blädra mellan modulerna med någon av knapparna på spaken, prova dig fram. Står det DTC SET vid ett modulnamn har den modulen en eller flera felkoder.
Rapportera gärna om hur det går och lycka till!
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Fel i bilens avgasreningssystem

Post by Mats »

Jag fick fram följande när jag provade:
DTC SET på
ECM (Engin Control Module)
CEM (Center Control Module)
CCM (Climate Control Module)
PDM (Passenger Door Module)
UEM (Upper Electronic Module)
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: Fel i bilens avgasreningssystem

Post by Micke77 »

ECM - motorstyrningen, här finns garanterat något som orsakar att lampan tänd. Alla givare i motorn samt en del prylar runt denna är kopplade hit.

Det är fullt möjligt att någon av dina felkoder är sådana fel som uppkommer pga att något annat är sönder. I canbus-nätverk kan trasiga prylar slå ut andra fullt fungerande. Troligast har du ändå några olika fel i bilen. Det låter som ett solklart fall för avläsning av koder. Antingen skaffar du en PPC-läsare från BSR och läser av själv eller så åker du till en verkstad. Att köpa en egen PPC lönar sig ganska fort om man är intresserad av att fixa normalsvåra fel själv. Just PPC kan läsa alla styrenheter i våra volvobilar till skillnad från andra felkodsläsare som enbart klarar det avgasrelaterade eller ett begransat antal styrenheter.
Har du andra synliga fel på bilen, något som fungerar ibland eller som är trasigt?
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Fel i bilens avgasreningssystem

Post by Mats »

Micke77 wrote: Har du andra synliga fel på bilen, något som fungerar ibland eller som är trasigt?
Nej ingenting jag märkt. Noteras kan kanske att även oljelampan har tänts båda gångerna den stannat (fast oljenivån i motorn är OK).
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: Fel i bilens avgasreningssystem

Post by Micke77 »

Oljelampan brukar tändas vid motorstopp. Den tänds eftersom oljetrycket har försvunnit pga motorstopp. Detta är helt rätt för din bil.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Fel i bilens avgasreningssystem

Post by Mats »

Jaha, då var man 3 500 kr fattigare :(
Lämnade in bilen på Bilia idag och dom konstaterade felkod ECM - F00D gastrycksgivare, regulator - prestanda hög (vad nu det innebär).
Dom bytte Gasfördelarpaket och justerade gastrycket. Hoppas det hjälper...
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Fel i bilens avgasreningssystem

Post by Fred »

Låter som om du kom relativt billigt undan ändå...i alla fall om gasfördelaren ingick i paketet!

Hoppas att bilen går som ett skott framöver nu då!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Fel i bilens avgasreningssystem

Post by Mats »

Ja det gick på garantin, så det var felsökning och självrisk jag betalade.
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: Fel i bilens avgasreningssystem

Post by Micke77 »

Mats wrote:Ja det gick på garantin, så det var felsökning och självrisk jag betalade.
Kan jag få fråga hur det kommer sig att du har garanti på en bil och får betala felsökningsavgift?
Eller fick du reparationen på någon form av maskinskadeförsäkring?

Är det gasfördelaren som är bytt på din bil så är en av de dyra delarna bytta. Nu har du många problemfria mil framför dig, så länge servicen sköts på gassystemet. Justering av gastryck och dränering av olja ska göras varje 2000mil eller varje år, beroende på vad som inträffar först.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Fel i bilens avgasreningssystem

Post by Mats »

Micke77 wrote:Eller fick du reparationen på någon form av maskinskadeförsäkring?
Jag var lite slarvig när jag skrev garant. Du har naturligtvis rätt att det gick på maskinskadeförsäkringen. Dom bytte gasfördelaren och än så länge har den inte stannat... Den känns även mycket piggare efter bytet :D
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
Post Reply