Fälg för vintern

Post Reply
eegol
Posts: 9
Joined: 2009-08-01, 07:10
Location: Göteborg

Fälg för vintern

Post by eegol »

Skall skaffa nya fälgar och däck inför vintern, friktionsdäck. Det är ju lite speciellt med bi-fuel då man inte kan använda 15 tums fälgar utan måste ha 16 tums. Jag har tänkt att inte kasta ut för mycket pengar på volvofälgar utan tänkte gå via bythjul.com eller liknande. Det får inte bli fel, det är så jobbigt.
Vad skall det vara för beteckning på fälgarna? 5/108 ET 45 B73.1? Går det bra med ET 40? Behöver jag bekymra mig om bultdiametern?
Däck har jag tänkt Gislaved Softfrost 2, 205/55 16. Där kan det väl ändå inte bli fel?

Någon som kan detta?
Volvo V70 Bi-fuel 2006, automat
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Fälg för vintern

Post by avozetta »

Vilka fälgar som passar kan jag tyvärr inte bidra med men du nämner Gislaved Softfrost 2 som däckval och tänk då på att det är föregående modell. Nu heter dom Softfrost 3 och utvecklingen går snabbt på friktionsdäck. Vill du ändå köpa Softfrost 2 så kolla datummärkning noga.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Fälg för vintern

Post by Humlan »

Jag letade runt länge, det fanns så många som hävdade att deras fälgar passade, men de kunde inte ens ange alla relevanta mått, så jag fegade ur (plus att de flesta fälgarna såg ut som de var designade av Hobbex.) Efter att spenderat timmar på olika fälgsiter valde jag att köpa original-Volvo-fälgar, men på Blocket. Betalade 2500:- för fyra Amalthea 17-tummare: http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 249444.htm
Killen jag köpte av hade köpt dem för att montera på en V40, men det var ju något litet mått som skilde. Jag skulle verkligen inte vilja hamna i den situationen med en eftermarknadsfälg...

Hade original-16-tumsfälgarna (också Amalthea) som sommardäck, dessa flyttade jag över och monterade nyinköpta Nokian Hakkapelitta R friktionsdäck (205/55 R16), eftersom de och Gislaved SoftFrost 3(!) fick bäst i test 2008 i Teknikens Värld: http://www.teknikensvarld.se/files/0822 ... k-2008.pdf plus att de är "miljödäck".
Köpte de fyra däcken på http://gummihuset.se/ och fick betala 5675:- inkl. frakt.

Som nya sommardäck köpte jag Pirelli Cinturato P7 225/45 R17 91W (bland de bästa miljödäcken också i ett TV-test, fast då 16-tummare) och beställde från http://dackonline.se/ och fick betala 5681:- inkl. frakt.

Så här i efterhand så hade jag nog valt 16-tumsfälgar även för sommardäcken. Utseendemässigt är det ingen jätteskillnad, och med 16-tummare har man större och billigare urval av däck, bättre komfort (även om den är helt OK), bättre svängradie (var tvungen att köpa nya utslagsbegränsare från Volvo, trots att jag nu lärt mig att det hade räckt att ta de befintliga utslagsbegränsarna och sätta brickor bakom).

Här är alla originalfälgar till V70N: http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 249444.htm
Relevant Blocket-sökning: http://www.blocket.se/stockholm?q=*v70* ... a=11&md=th
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
eegol
Posts: 9
Joined: 2009-08-01, 07:10
Location: Göteborg

Re: Fälg för vintern

Post by eegol »

Tack! Det lutar åt att hitta något begagnat på blocket samt Gislaved Softfrost 3.
Volvo V70 Bi-fuel 2006, automat
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Fälg för vintern

Post by Stålis »

eegol wrote:Vad skall det vara för beteckning på fälgarna? 5/108 ET 45 B73.1? Går det bra med ET 40? Behöver jag bekymra mig om bultdiametern?
Någon som kan detta?
Här har du en länk som förklarar bultcirkel och inpressningsmått (ET-mått): http://www.dackgrossisten.se/i5.aspx
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Selis
Posts: 15
Joined: 2009-09-20, 16:43

Re: Fälg för vintern

Post by Selis »

eegol wrote:Skall skaffa nya fälgar och däck inför vintern, friktionsdäck. Det är ju lite speciellt med bi-fuel då man inte kan använda 15 tums fälgar utan måste ha 16 tums. Jag har tänkt att inte kasta ut för mycket pengar på volvofälgar utan tänkte gå via bythjul.com eller liknande. Det får inte bli fel, det är så jobbigt.
Vad skall det vara för beteckning på fälgarna? 5/108 ET 45 B73.1? Går det bra med ET 40? Behöver jag bekymra mig om bultdiametern?
Däck har jag tänkt Gislaved Softfrost 2, 205/55 16. Där kan det väl ändå inte bli fel?

Någon som kan detta?
Vad är anledningen till att man inte kan ha 15 tums fälgar på en bi-fuel egentligen? Jag har inte förstått det. Själv har jag en V70 bi-fuel som är reggad med 17 tumsfälgar,funderar också på att köpa eftermarknadsfälgar 17 tum med 225/45 däck.
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Fälg för vintern

Post by Humlan »

Som jag förstått det beror det på att den automatiska nivåregleringen medför att Bi-fuelbilarna är utrustade med större bromsskivor.

Som jag skrev tidigare, allt utom utseendet och möjligtvis greppet vid undanmanövrar på torr racerbana talar för att välja 16-tummare framför 17-tummare:
* lägre pris på både däck, fälgar och däckbyte
* större utbud av däck
* mindre vägljud
* komfortablare åkning med bättre fjädring och mindre stötighet
* mindre risk för vattenplaning
* mindre spårkänslighet
* bättre svängradie
* mindre rullmotstånd = mindre bränsleförbrukning
* mindre stöldrisk
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Fälg för vintern

Post by Stålis »

Selis wrote:Vad är anledningen till att man inte kan ha 15 tums fälgar på en bi-fuel egentligen? Jag har inte förstått det. Själv har jag en V70 bi-fuel som är reggad med 17 tumsfälgar,funderar också på att köpa eftermarknadsfälgar 17 tum med 225/45 däck.
Den högre tjänstevikten på en gasbil är väl också ett skäl att ha större bromsskivor och därmed större hjul. Min 1.6 liters Astra har t.ex. samma bromsskivor som den starkare 2.0-liters bensinaren och måste därmed ha 15-tumshjul till skillnad från vanliga Astra 1.6 som har 14-tumsfälgar.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Selis
Posts: 15
Joined: 2009-09-20, 16:43

Re: Fälg för vintern

Post by Selis »

Tack för bra svar från Humlan och Stålis. Båda har nog rätt också fast det var 2 olika svar :D
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: Fälg för vintern

Post by Micke77 »

Selis wrote: Vad är anledningen till att man inte kan ha 15 tums fälgar på en bi-fuel egentligen? Jag har inte förstått det. Själv har jag en V70 bi-fuel som är reggad med 17 tumsfälgar,funderar också på att köpa eftermarknadsfälgar 17 tum med 225/45 däck.
Du vet väl om att du även får montera 16" fälgar trots att den är registrerad med 17"? Att det står 17" i regbeviset betyder bara att det var dimesionen som den regbesiktigades med som ny. Sedan finns det alternativa dimensioner som är godkända.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
Selis
Posts: 15
Joined: 2009-09-20, 16:43

Re: Fälg för vintern

Post by Selis »

Micke77 wrote:
Selis wrote: Vad är anledningen till att man inte kan ha 15 tums fälgar på en bi-fuel egentligen? Jag har inte förstått det. Själv har jag en V70 bi-fuel som är reggad med 17 tumsfälgar,funderar också på att köpa eftermarknadsfälgar 17 tum med 225/45 däck.
Du vet väl om att du även får montera 16" fälgar trots att den är registrerad med 17"? Att det står 17" i regbeviset betyder bara att det var dimesionen som den regbesiktigades med som ny. Sedan finns det alternativa dimensioner som är godkända.
Okej tack för tipset,det är kanske värt att överväga med tanke på vad som nämnts tidigare i tråden att det är lättare att hitta däck och fälg i 16 tum till rätt pris..
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Fälg för vintern

Post by Humlan »

Jag skulle hålla koll på rullomkretsen (som inte får skilja sig mer än 5% jämfört däckdimensionen som står i registreringsbeviset) och akta mig för att minska omkretsen eftersom V70 Bi-fuel redan är ganska låg.
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: Fälg för vintern

Post by Micke77 »

Humlan wrote:Jag skulle hålla koll på rullomkretsen (som inte får skilja sig mer än 5% jämfört däckdimensionen som står i registreringsbeviset) och akta mig för att minska omkretsen eftersom V70 Bi-fuel redan är ganska låg.
Fälgstorlek har inget logiskt samband med rullomkretsen.
Selis har tydligen orginalmonterade 225/45/17 enligt regbevis.
Monterar han 205/55/16 minskar rullomkretsen med 0,004% vilket är försumbart.
Däremot om han monterar 205/60/16 ökar rullomkretsen med 2,85% = lagligt + högre markfrigång.

Själv rullar jag på 205/60/16 på vintern och är riktigt nöjd med detta.
Glöm inte att byta utslagsbegränsarna i framvagnen om bilen inte skall använda 17" hjul mer. Det finns en annan sort till bilar med max 16" hjul. Då får man mindre svängradie som Humlan skrev i sin långa lista. Utan detta byte blir det inte mycket bättre svängradie då den mekaniska begränsaren är det största problemet.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
Selis
Posts: 15
Joined: 2009-09-20, 16:43

Re: Fälg för vintern

Post by Selis »

Micke77 wrote:
Humlan wrote:Jag skulle hålla koll på rullomkretsen (som inte får skilja sig mer än 5% jämfört däckdimensionen som står i registreringsbeviset) och akta mig för att minska omkretsen eftersom V70 Bi-fuel redan är ganska låg.
Fälgstorlek har inget logiskt samband med rullomkretsen.
Selis har tydligen orginalmonterade 225/45/17 enligt regbevis.
Monterar han 205/55/16 minskar rullomkretsen med 0,004% vilket är försumbart.
Däremot om han monterar 205/60/16 ökar rullomkretsen med 2,85% = lagligt + högre markfrigång.

Själv rullar jag på 205/60/16 på vintern och är riktigt nöjd med detta.
Glöm inte att byta utslagsbegränsarna i framvagnen om bilen inte skall använda 17" hjul mer. Det finns en annan sort till bilar med max 16" hjul. Då får man mindre svängradie som Humlan skrev i sin långa lista. Utan detta byte blir det inte mycket bättre svängradie då den mekaniska begränsaren är det största problemet.
Det blev 17" igen..Orkar inte hålla på och krångla med utslagsbegränsare o prylar. Dom nya fälgarna är snyggare än sommarhjulen t.o.m...Kanske skiftar över sommardäcken till våren :D Får se hur dom klarar vintern bara. Tack i.a.f för alla bra råd,man lär sig en hel del på forumet
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Fälg för vintern

Post by Humlan »

Vad blev det för fälgmodell? Kan du ladda upp någon bild?

Själv bytte jag just från sommarens 17-tummare med Pirelli P7 Cinturato 225/45 till Nokian Hakkapelitta R 205/55 på 16-tummare, men låter utslagsbegränsarna för 17 sitta kvar. Mjukare och tystare tycker jag det blev (inbillar jag mig).
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
Selis
Posts: 15
Joined: 2009-09-20, 16:43

Re: Fälg för vintern

Post by Selis »

Här är fälgarna jag köpte..
Attachments
ace puma.jpg
ace puma.jpg (4.9 KiB) Viewed 17075 times
Post Reply